Αθήνα, 20°C
Αθήνα
Αραιές νεφώσεις
20°C
20.9° 17.5°
1 BF
66%
Θεσσαλονίκη
Σποραδικές νεφώσεις
19°C
20.5° 17.4°
1 BF
79%
Πάτρα
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
18.3° 16.0°
2 BF
82%
Ιωάννινα
Αυξημένες νεφώσεις
14°C
13.9° 13.9°
2 BF
82%
Αλεξανδρούπολη
Ελαφρές νεφώσεις
19°C
18.9° 17.4°
3 BF
72%
Βέροια
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
21.0° 16.8°
2 BF
72%
Κοζάνη
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.4° 15.6°
3 BF
34%
Αγρίνιο
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.5° 18.5°
1 BF
90%
Ηράκλειο
Αίθριος καιρός
21°C
21.8° 18.8°
5 BF
36%
Μυτιλήνη
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.1° 20.1°
4 BF
60%
Ερμούπολη
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
21.1° 19.4°
2 BF
72%
Σκόπελος
Αυξημένες νεφώσεις
20°C
20.1° 20.1°
4 BF
69%
Κεφαλονιά
Αυξημένες νεφώσεις
17°C
17.3° 17.3°
3 BF
87%
Λάρισα
Αραιές νεφώσεις
21°C
20.9° 20.9°
2 BF
40%
Λαμία
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
18.5° 18.5°
2 BF
60%
Ρόδος
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
19.9° 18.8°
1 BF
83%
Χαλκίδα
Ελαφρές νεφώσεις
20°C
20.8° 17.7°
3 BF
49%
Καβάλα
Αυξημένες νεφώσεις
19°C
18.8° 18.8°
1 BF
80%
Κατερίνη
Αυξημένες νεφώσεις
18°C
20.0° 17.5°
1 BF
94%
Καστοριά
Αραιές νεφώσεις
14°C
14.0° 14.0°
1 BF
56%
ΜΕΝΟΥ
Τετάρτη, 17 Απριλίου, 2024
The Manchurian Candidate, 1959
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Δούρειοι» ίπποι

Ο λογοτεχνικός χαρακτήρας από το βιβλίο του Ρίτσαρντ Κόντον «Ο άνθρωπος της Μαντζουρίας» (πρωτότυπος τίτλος: The Manchurian Candidate, 1959) έχει χρησιμοποιηθεί επανειλημμένα σε κείμενα πολιτικής ανάλυσης. Αυτό οφείλεται σε πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων είναι οι εξής: Πρώτον, η πλοκή του λογοτεχνικού έργου συνιστά ένα σκληρό πολιτικό θρίλερ. Δεύτερον, το βιβλίο γνώρισε μια εξαιρετική κινηματογραφική μεταφορά με τον ίδιο τίτλο, σε σκηνοθεσία του Τζον Φρανκενχάιμερ (1962). Η υπόθεση ξεκινά με την αιχμαλώτιση μερικών Αμερικανών στρατιωτών από Σοβιετικούς κατά τη διάρκεια του Πολέμου της Κορέας (1950-1953). Οι αιχμάλωτοι στέλνονται στη Μαντζουρία, στα ΒΑ της Κίνας, αλλά μερικές μέρες αργότερα, εκτός από δύο, οι υπόλοιποι ελευθερώνονται και επιστρέφουν στις ΗΠΑ. Εκεί, η απελευθέρωσή τους πιστώνεται στον λοχία Ρέιμοντ Σο, τέκνο σημαντικής πολιτικής οικογένειας των ΗΠΑ, ο οποίος παρασημοφορείται ως ήρωας πολέμου.

Ομως ο λοχαγός του Μπένετ Μάρκο (στον ρόλο ο Φρανκ Σινάτρα) έχει επίμονους εφιάλτες, όπου βλέπει τον Σο να πυροβολεί τους δύο στρατιώτες που δεν επέστρεψαν και όταν ένας ακόμα στρατιώτης ισχυρίζεται ότι υποφέρει από τους ίδιους εφιάλτες, τότε ο Μάρκο αντιλαμβάνεται ότι κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας τους έχουν υποβληθεί σε ομαδική πλύση εγκεφάλου, η οποία στόχο έχει τον έλεγχο του Λευκού Οίκου μέσω της εκλογής του Σο ως αντιπροέδρου.

Τόσο το βιβλίο, όσο και η ταινία παρουσιάζονται κατά τη φάση όξυνσης του ψυχροπολεμικού κλίματος που επικρατούσε ανάμεσα στις τότε δύο υπερδυνάμεις και στην εμπέδωση της αντικομμουνιστικής υστερίας που καλλιεργούσε ο γερουσιαστής Τζόζεφ Μακάρθι και του φόβου ότι οι Σοβιετικοί έχουν τρόπους διείσδυσης στα ανώτατα κλιμάκια των ΗΠΑ, πολιτικά, καλλιτεχνικά και άλλα.

Ασφαλώς, ο κεντρικός άξονας της πλοκής εμπνέεται από την ομηρική αφήγηση της εφεύρεσης του δούρειου ίππου προκειμένου να καταληφθεί η Τροία. Πρόκειται για ένα σχήμα που έκτοτε έχει χρησιμοποιηθεί σε πάμπολλες περιπτώσεις, με πρόσφατα παραδείγματα την ταινία «Σολτ» του Φίλιπ Νόις (Salt, 2010), όπου η ομώνυμη ηρωίδα (στον ρόλο η Αντζελίνα Τζολί), αν και πράκτορας της CIA, έχει εκπαιδευτεί μυστικά να δολοφονήσει τον Ρώσο πρόεδρο εντός του εδάφους των ΗΠΑ, ώστε να προκληθεί διεθνές επεισόδιο με τελική κατάληξη τη γενικευμένη πολεμική σύγκρουση.

Ισως ακουστεί παράξενο ότι αυτό το σχήμα χρησιμοποιήθηκε μεταφορικά για προέδρους των ΗΠΑ όπως ο Ομπάμα και ο Τραμπ, ακόμα και για τον Αλέξη Τσίπρα, μετά τη «συνθηκολόγησή» του το καλοκαίρι του 2015. Ας μη μας ξενίζει λοιπόν ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιοδήποτε μέλος του πολιτικού προσωπικού. Ομως, η επίκληση του «δούρειου ίππου» είναι ο εύκολος τρόπος αποποίησης των ευθυνών του εκλογικού σώματος που εκλέγει το πολιτικό προσωπικό.

* (Ph.D)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS
«Δούρειοι» ίπποι

ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΣΕ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας