• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.2°C / 31.3°C
    3 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.5°C / 30.7°C
    2 BF
    43%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 24.4°C / 27.6°C
    3 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    53%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 24.6°C / 29.0°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 25.4°C
    2 BF
    38%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    2 BF
    46%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 27.5°C
    2 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    3 BF
    47%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.8°C / 27.4°C
    3 BF
    41%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.7°C / 25.7°C
    2 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    3 BF
    73%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 29.0°C / 29.9°C
    3 BF
    39%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    30°C 27.5°C / 29.9°C
    2 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.8°C / 26.0°C
    5 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 28.4°C / 31.5°C
    2 BF
    25%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 26.0°C / 26.3°C
    2 BF
    59%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 27.7°C
    2 BF
    65%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 25.5°C
    2 BF
    50%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελεγείες του χαμένου έρωτα

  • A-
  • A+

Είναι μεγάλη χαρά να ξαναβλέπεις τις αγαπημένες σου ταινίες. Κι ακόμα μεγαλύτερη χαρά να μπορείς να μοιράζεσαι αυτή την εμπειρία με τους άλλους. Το εξαιρετικό «4ο Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας» μού έδωσε την ευκαιρία να επιμεληθώ τις προβολές δύο αγαπημένων μου φιλμ νουάρ στον κινηματογράφο «Μικρόκοσμο», την επόμενη εβδομάδα.

Το πρώτο («Υπέκυψα στον πειρασμό», Yield to the Night, 1956, του Τζον Λι Τόμσον) είναι μια συγκλονιστική καταγγελία της θανατικής ποινής, μέσα από την αληθινή ιστορία της Ρουθ Ελις, της τελευταίας γυναίκας που εκτελέστηκε για φόνο στην Αγγλία. Στην ταινία, ως Μαίρη Χίλτον, ερωτεύεται παράφορα τον πιανίστα ενός κλαμπ. Ο Τζιμ, ανασφαλής οικονομικά και καλλιτεχνικά, γίνεται πιόνι στα χέρια της χειριστικής Λούσι Κάρπεντερ και καταλήγει στην αυτοκτονία. Η Χίλτον, από μικροαστική οικογένεια, θα σκοτώσει εν ψυχρώ την πλούσια αστή Λούσι, παίρνοντας εκδίκηση για τον χαμένο έρωτά της.

Φαινομενικά ένα ερωτικό μελόδραμα, η ταινία αποκαλύπτει ένα πολυεπίπεδο πορτρέτο «μοιραίας γυναίκας», που είναι συγχρόνως θύτης και θύμα, αντιφατικό πρόσωπο μιας κοινωνίας αποξένωσης και αλλοτρίωσης. Το ερωτικό πάθος, οι σκοτεινές παρορμήσεις, το έγκλημα, η ενοχή και η δικαιοσύνη, η ερμηνεία μιας σπαραχτικής Νταϊάνα Ντορς, η ευρηματική (με διαδοχικά φλας μπακ μέσα από το κελί της φυλακής) σκηνοθεσία, ακόμα και η ποίηση του Χάουσμαν –όλα συνθέτουν, ένα τολμηρό, πρωτοποριακό φιλμ νουάρ, που μας αναστατώνει και χαράσσεται στη μνήμη μας πολύ μετά τους τίτλους τέλους.

Το δεύτερο φιλμ νουάρ είναι το αριστούργημα του Νίκολας Ρέι «Σε έναν έρημο τόπο» (In a Lonely Place, 1950). Ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ είναι ο Ντίξον Στιλ, σεναριογράφος στο Χόλιγουντ. Απογοητευμένος, κυνικός, «έτοιμος για καβγά», νιώθει να πνίγεται σ’ ένα σύστημα παραγωγής που ευνουχίζει τις φιλοδοξίες και τις πραγματικές του δυνατότητες. Σ’ αυτή τη φάση της ζωής του και με αφορμή τον φόνο μιας κοπέλας για τον οποίο τον υποπτεύονται, ο Στιλ θα γνωρίσει και θα ερωτευτεί τη Λορέλ Γκρέι (Γκλόρια Γκράχαμ). Εκείνη θα ανταποκριθεί και η παθιασμένη σχέση τους θα ξαναδώσει στον Ντιξ την ορμή για τη ζωή και το γράψιμο. Ομως, ο εξαιρετικά βίαιος χαρακτήρας και οι μακρόχρονα απωθημένες επιθυμίες του θα ρίξουν τη σκιά τους πάνω στο ζευγάρι και θα οδηγήσουν τη Λορέλ να αμφισβητήσει την αθωότητά του...

Η ταινία συνθέτει δύο μοναδικά πορτρέτα αντιηρώων του φιλμ νουάρ για όλους τους μοναχικούς της ζωής και του σινεμά. Ο Ντιξ Στιλ είναι ο εμμονικός, νευρωσικός αλλά και βαθιά πληγωμένος άντρας (ο Μπόγκαρτ ποτέ δεν ήταν καλύτερος) και η Λορέλ η ανεξάρτητη, χειραφετημένη ή και απλά «ο εαυτός της» γυναίκα. Η ένωσή τους –μίγμα εκρηκτικό– θα σβήσει, αφήνοντας πίσω της μια ακόμα ελεγεία χαμένου έρωτα.

«Γεννήθηκα όταν σε γνώρισα / Πέθανα όταν με άφησες / Εζησα τις λίγες βδομάδες που ήμασταν μαζί»

*Σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Ακατάλληλον» - τότε και τώρα!
Από πολύ μικρός αγάπησα με πάθος το σινεμά. Κι όμως αναγκάστηκα πολλές φορές να το στερηθώ. Ηταν οι εποχές που σχεδόν όλες οι ταινίες που επιθυμούσα περισσότερο να δω ήταν απαγορευμένες για μένα, επειδή απλά...
«Ακατάλληλον» - τότε και τώρα!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πάρε αυτό που θέλεις!
Από αυτή εδώ τη στήλη προσπαθώ κάθε φορά όχι να αξιολογώ ταινίες αλλά κυρίως να δείχνω πόσο το σινεμά και γενικότερα η τέχνη μπορούν να επηρεάσουν τη ζωή μας: από τον τρόπο που σκεφτόμαστε και πράττουμε μέχρι...
Πάρε αυτό που θέλεις!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι… 100 εντολές!
Το κινηματογραφικό περιοδικό Sight and Sound δημοσιεύει κάθε δεκαετία, ύστερα από ψηφοφορία κυρίως κριτικών αλλά και σκηνοθετών, μια λίστα με τις «100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών»! Ολες βαθμολογικά.
Οι… 100 εντολές!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το υπέροχο «Ντόντο»...
Ο κόσμος του Πάνου Κούτρα μοιάζει με την πόρνη που πήγε και ζήτησε συγχώρεση από τον Ιησού και όλοι απόρησαν γιατί ο Ιησούς τής έδωσε συγχώρεση για όλα...
Το υπέροχο «Ντόντο»...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι να με πιάσει εμένα τώρα;
Πολλές φορές, με την αναγγελία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, θυμάμαι την εμπειρία μου όταν διαγωνίστηκα εκεί με την πρώτη μου ταινία. Πρόκειται για μια σχεδόν μυθιστορηματική ιστορία, που θα αφηγηθώ χωρίς να...
Τι να με πιάσει εμένα τώρα;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ψάχνοντας… ταινίες
Δυστυχώς, τις τελευταίες δεκαετίες η τέχνη (ας περιοριστούμε εδώ στον κινηματογράφο) γίνεται όλο και πιο αυτάρεσκη. Οι ταινίες μοιάζουν με video selfie: πάνω απ’ όλους εγώ, ο λατρεμένος εαυτός μου, κι όλα όσα...
Ψάχνοντας… ταινίες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας