Το μετρό της Αθήνα είναι το μόνο που διαθέτει η χώρα, καθώς αυτό της Θεσσαλονίκης συνεχίζει να πέφτει θύμα της έλλειψης στοιχειώδους σοβαρότητας και συναίσθησης ευθύνης από αυτούς που ωρύονταν εντός της Βουλής υπέρ της ασφάλειας των σιδηροδρομικών μεταφορών λίγες μέρες πριν από το έγκλημα στα Τέμπη και ήταν έτοιμοι να εγκαινιάσουν την ανύπαρκτη τηλεδιοίκηση του σιδηροδρομικού δικτύου λίγες ώρες μετά το έγκλημα στα Τέμπη.
Αλλά, το μετρό της Αθήνας βρίσκεται μόλις στη 17η θέση στην ευρωπαϊκή κατάταξη που εξάγεται με βάση τον συνολικό αριθμό των λειτουργούντων σταθμών και το αντίστοιχο μήκος του δικτύου.
Η Αθήνα διαθέτει 71 σταθμούς και 90 χλμ. δικτύου και υπολείπεται σαφώς από πόλεις πολύ μικρότερές της, όπως το Οσλο (101 σταθμοί, 84,2 χλμ. δίκτυο, 650 χιλ. κάτοικοι), η Στοκχόλμη (100 σταθμοί, 108 χλμ. δίκτυο, 980 χιλ. κάτοικοι) και η Βιέννη (109 σταθμοί, 84 χλμ. δίκτυο, 1,9 εκατ. κάτοικοι).
Ωστόσο, χειρότερη από αυτή τη σύγκριση είναι η άθλια αισθητική με την οποία έρχονται αντιμέτωποι οι επιβάτες του αθηναϊκού μετρό. Τις προάλλες ήταν σε λειτουργία συρμός στον οποίο τα διαχωριστικά των καθισμάτων ήταν καλυμμένα με ένα παντελώς ακαλαίσθητο διαφημιστικό μήνυμα.
Καθώς τα διαχωριστικά είναι τοποθετημένα σε ελάχιστη απόσταση από τα μάτια των επιβατών και σε ίδιο με αυτά ύψος, ήταν αδύνατον να τα αποφύγει ο επιβάτης. Αυτός ο οπτικός βιασμός συνοδευόταν από αντίστοιχο ηχητικό βιασμό: σε κάθε αναγγελία στάσης ακουγόταν αντίστοιχο ηχητικό διαφημιστικό μήνυμα, κάτι πρωτόγνωρο για το μετρό της Αθήνας.
Καθώς ο συρμός κινούνταν από σταθμό σε σταθμό σε χρόνο ενός-ενάμισι λεπτού, γίνεται εύκολα αντιληπτό το μέγεθος και η συχνότητα αυτού του ιδιότυπου οπτικοακουστικού βιασμού. Βιασμός κατά συρροή και κατ’ εξακολούθηση, «κάθε μέρα» όπως επαναλάμβανε εκνευριστικά το διαφημιστικό μήνυμα.
Αλήθεια, η εταιρεία που παράγει και εμπορεύεται το διαφημιζόμενο προϊόν έχει επίγνωση του τι ακριβώς κάνει; Τα στελέχη της διαφημιστικής εταιρείας που ανέλαβαν την υλοποίηση της συγκεκριμένης διαφήμισης, τι να σκέφτηκαν άραγε;
Οι δε ιθύνοντες της εταιρείας του μετρό με ποιο σκεπτικό αποδέχτηκαν και επέτρεψαν αυτό το έκτρωμα να βιάζει τους ανήμπορους να αντιδράσουν επιβάτες; Ολοι αυτοί θεωρούν ότι με τον τρόπο αυτόν θα αυξηθούν οι πωλήσεις του διαφημιζόμενου προϊόντος;
Μήπως να λάβουν υπόψη τους ότι οι περισσότεροι επιβάτες, μετά τη δεύτερη-τρίτη φορά που το μήνυμα τους τρυπούσε τα τύμπανα και το οπτικό τους πεδίο είχε φραγεί, άρχισαν να δυσανασχετούν, στη συνέχεια να αγανακτούν και τέλος –αρκετοί– να βρίζουν; Αν πάψουμε («με το μαχαίρι» όμως) να αγοράζουμε το διαφημιζόμενο προϊόν, μήπως καταλάβουν τι ακριβώς κάνουν; Πολύ φοβάμαι πως όχι.
(Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας