• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.6°C / 21.3°C
    1 BF
    76%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 23.3°C
    2 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 20.5°C
    2 BF
    77%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 20.2°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    21°C 17.0°C / 20.9°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.4°C / 17.3°C
    2 BF
    67%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 18.8°C
    3 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 17.9°C / 18.9°C
    1 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 17.2°C / 18.8°C
    1 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.9°C
    0 BF
    48%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 15.5°C / 18.9°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 21.6°C
    3 BF
    85%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.4°C / 21.0°C
    2 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.1°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 21.7°C
    2 BF
    49%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    1 BF
    81%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σάρκες και πολιτισμοί

  • A-
  • A+

«Τη σάρκα, το αίμα θα βάλω/σε σχήμα βιβλίου μεγάλο», γράφει ο Καρυωτάκης στο ποίημά του «Σταδιοδρομία». Αναφέρεται, προφανώς, στην ψυχοσωματική επένδυση στην ποιητική του γραφή. Δεν είναι μια διαδικασία διεκπεραιωτική η δημιουργία. Απαιτεί ξόδεμα. Και σώματος και ψυχής.

Αν στη δημιουργία το σώμα φλέγεται από την ηδονή των λέξεων και του ονείρου συγκρότησης ενός άλλου κόσμου, στη διεθνή πολιτική τα σώματα και η ψυχή τρέφουν τις πολεμικές συγκρούσεις. Πόλεμοι επεκτατικοί που ικανοποιούν τη δίψα για εξουσία και χρήμα. Στρατοί που θυσιάζονται στον παραλογισμό των εξοπλισμών και των ανταγωνισμών. Που μεταμφιέζονται με πομπώδη ιδεολογήματα. Σάρκες ακρωτηριασμένες. Γενιές που στερήθηκαν το δικαίωμα στο όνειρο.

Οι πόλεμοι είναι κρεατομηχανές. Αλέθουν τις σάρκες, για να κάνουν μνημεία πεσόντων. Παλαιότερα τα σχολικά εγχειρίδια ήταν μια συνεχής παράθεση «επικών» κατορθωμάτων και εκατομβών. Τίποτε άλλο. Και τα ολίγιστα που ξέφευγαν από αυτή την οπτική, την τέχνη και την καθημερινότητα, τα παρέκαμπταν οι διδάσκοντες/ουσες.

Η σάρκα είναι όμως παρούσα στον καιρό μας. Στις ψυχαγωγικές εκπομπές και όχι μόνο. Η σάρκα στο τσιγκέλι. Με πολλές λεπτομέρειες. Ιδίως η παιδική σάρκα. Διαβάζαμε, σχετικά πρόσφατα, για τις εκδρομές που διοργανώνονταν σε κεντροευρωπαϊκές χώρες με προορισμό περιοχές του Ειρηνικού. Συμμετείχαν καλοθρεμμένοι μεσήλικες –και μεγαλύτεροι–που διψούσαν για παιδική σάρκα.

Δεν είναι τωρινό το φαινόμενο. Η μυθολογία διασώζει πολλά τέτοια περιστατικά. Κλασικό είναι το παράδειγμα του Κυανοπώγωνα που τρεφόταν από το αίμα των συζύγων του. Κι ακόμη, το μυστικό της αιμομιξίας είναι διάχυτο σε πολλές μορφές του λαϊκού πολιτισμού. Κρυβόταν η ανάγκη για σάρκα, ιδίως τρυφερή, πίσω από την κουρτίνα της σιωπής για την επιβίωση σε μια πατριαρχική κοινωνία.

Δεν είναι καινοφανές αυτό που συμβαίνει σήμερα. Με τους βιασμούς και τα κυκλώματα εκπόρνευσης παιδιών. Που προσφέρονται ως ηδονιστικό επιδόρπιο σε άντρες που έχουν προσβάσεις σε κέντρα εξουσίας. Ο βιασμός και η ηδονή από τρυφερή σάρκα δεν έχουν κοινωνικό πρόσωπο. Και οι φτωχοί. και οι απόκληροι βιάζουν. Κάποιοι απ’ αυτούς γίνονται, στη συνέχεια, διακινητές λευκής σάρκας. Ομως, είναι το προνόμιο των ισχυρών να ξεφύγουν από τον νόμο. Χρησιμοποιώντας νομικίστικα παραπόρτια.

Διασύρονται τα θύματα των βιασμών και οι γονείς τους. Και προστατεύονται όσοι ηδονίζονται από την παιδική σάρκα. Μένουν στο απυρόβλητο οι θύτες. Το βασανιστικό ερώτημα είναι τι πηγαίνει στραβά και κάθε μέρα ανακαλύπτονται καινούργια κυκλώματα εκπόρνευσης. Με πελάτες συχνά «ευυπόληπτους» πολίτες. Που έχουν φροντίσει να έχουν πλοκάμια και διασυνδέσεις με ισχυρά κέντρα εξουσίας.

Υπάρχουν επιτροπές παντού. Κοινωνικής φροντίδας. Για τα παιδιά και τους κοινωνικά αδύναμους. Φαντάζουν άδεια πουκάμισα. Πομπώδεις τίτλοι. Αποτελεσματικότητα; Αμφιλεγόμενη. Κομπάζουμε πως τα παιδιά έχουν έλθει στο κέντρο του κοινωνικού ενδιαφέροντος. Καιρός να τραβήξουμε την κουρτίνα. Να δούμε την ανίατη αρρώστια της εποχής μας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο βιασμός ως νομιμότητα
Στη μοντέρνα εποχή ο Μαγκρίτ με τα έργα του με τίτλο «Βιασμός» επιμένει μέσα και από τα δικά του τραύματα στην παραμόρφωση του γυναικείου προσώπου όταν αυτό γίνεται το υποκατάστατο του σώματος, αποκτώντας έτσι...
Ο βιασμός ως νομιμότητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα σπαθιά της πίστης
Του Ροσαλιού το Σάββατο. Ψυχοσάββατο. Οι άνθρωποι δυσκολεύονται να αποδεχτούν τον αμετάκλητο χωρισμό από όσους και όσες πήραν το πριάρι του Αχέροντα. Είναι μια δυσκολία που έρχεται από τα βάθη των αιώνων.
Τα σπαθιά της πίστης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κατραπακιές
Πρώτη αντίδραση στην κατραπακιά είναι η ζαλάδα που προκαλεί απορία και δυσκολία κατανόησης αυτού που συνέβη. Δεύτερη αντίδραση είναι η αναζήτηση ενός αποδιοπομπαίου τράγου να φορτωθεί όλα τα ανομήματα. Κι αυτό...
Κατραπακιές
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Δε σκέφτηκαν στις φλέβες μου να ψάξουν»
Ευτυχώς που υπάρχουν κι αυτά. Οι βαθιές εισπνοές στα φιαλίδια του πολιτισμού. Στα θέατρα και τους θεατρικούς χώρους. Ειδικά οι δεύτεροι αποπνέουν τη μαγεία της μεταμόρφωσης. Ενα δωμάτιο λιτό, αφτιασίδωτο, που...
«Δε σκέφτηκαν στις φλέβες μου να ψάξουν»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στη «Ζώγια» της περιπλάνησης
Η γιορτή των βιβλίων έγινε δεκαεννιά χρόνων και το γιόρτασε δεόντως. Μετά την πανδημία και τον φόβο. Πανστρατιά των ανθρώπων του βιβλίου. Σαν μια εκδρομή κι ένα ραντεβού, στο οποίο όλοι ανταποκρίθηκαν στην...
Στη «Ζώγια» της περιπλάνησης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αμα δεν έρθει το εντερλέζ
Τέτοιες μέρες πριν από αρκετά χρόνια. Τότε που η μπάρα χώριζε τον κόσμο στα δύο. Η άνοδος στη Ροδόπη, στα Πομακοχώρια της Ξάνθης, χρειαζόταν παπίρι από την αστυνομία, στη συνέχεια αρκούσε η ταυτότητα. Τα...
Αμα δεν έρθει το εντερλέζ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας