Υπό κανονικές συνθήκες και τηρώντας την παράδοση της στήλης, το σημερινό κείμενο θα έπρεπε να είναι πλήρως αφιερωμένο στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, καθώς σήμερα ανοίγει η αυλαία για την 25η διοργάνωσή του. Πολλά θα μπορούσαν να αναφερθούν γι’ αυτή τη διοργάνωση, την τόσο πρωτοποριακή και καινοτόμα για τη χώρα μας όταν ξεκίνησε το 1999. Για τα όσα έχει προσφέρει επί είκοσι πέντε συναπτά έτη, για τους δρόμους που άνοιξε στους εγχώριους κινηματογραφιστές, για το πλούσιο υλικό με το οποίο τροφοδοτεί όσους προστρέχουν κάθε χρόνο και μέσα από προβολές και συζητήσεις ενημερώνονται και διαμορφώνουν άποψη, για τα καλά και τα άσχημα που αφορούν τις πιο απομακρυσμένες γωνιές του πλανήτη, για τα πιο εξειδικευμένα θέματα.
Από προσωπικές ιστορίες απλών ανθρώπων και τον τρόπο που αυτές τοποθετούνται στο γενικότερο κοινωνικό και ιστορικό τους πλαίσιο μέχρι τα παγκόσμιας κλίμακας φλέγοντα ζητήματα, οικολογικά, ανθρωπολογικά, οικονομικά, πολιτικά. Η επιτυχία αυτού του μεγάλου «σχολείου», που προσφέρεται από σήμερα και για τις δέκα επόμενες μέρες στις αίθουσες του φεστιβάλ, αποτυπώνεται από τον αριθμό των ταινιών που συμμετέχουν και θα προβληθούν και από τον αριθμό των ταινιών, 32 συνολικά, που επέλεξαν να πραγματοποιήσουν τη διεθνή ή ευρωπαϊκή τους πρεμιέρα σε κάποια από τις αίθουσές του.
Ομως, η τραγική επικαιρότητα, το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα που συνέβη στα Τέμπη αργά το προχθεσινό βράδυ και η κήρυξη τριήμερου εθνικού πένθους έρχεται να καλύψει τα πάντα στη χώρα μας. Ενα δυστύχημα το οποίο ανασύρει τις θλιβερές μνήμες τού σχεδόν προ εικοσιπενταετίας τροχαίου δυστυχήματος στα στενά των Τεμπών με θύματα οπαδούς του ΠΑΟΚ και του προ εικοσαετίας, ακόμα χειρότερου, πάλι αυτοκινητικού και πάλι στο ίδιο σημείο, δυστυχήματος με θύματα μαθητές που επέστρεφαν στο Μακροχώρι Ημαθίας από τη σχολική τους εκδρομή.
Στην εποχή μας, ακόμα και ένα φθηνό, λιτό αυτοκίνητο, ακόμα και ένα απλό κινητό τηλέφωνο είναι εξοπλισμένα με εφαρμογές γεωεντοπισμού και επιλογής/καθορισμού πορείας σε πραγματικό χρόνο, με απόκλιση και περιθώριο σφάλματος μικρότερο του ενός μέτρου. Η διαδικασία στάθμευσης ενός αυτοκινήτου υποβοηθείται από χρήση αισθητήρων που προειδοποιούν για την επικίνδυνη προσέγγιση σε παρακείμενα οχήματα ή εμπόδια. Πλήρως αυτο-πλοηγούμενα οχήματα δοκιμάζονται επί του οδοστρώματος σε πραγματικές συνθήκες. Σε μια τέτοια συνθήκη, ένα τέτοιας έκτασης δυστύχημα σε μέσο σταθερής τροχιάς προκαλεί εύλογες απορίες. Για να συμβεί η εθνική τραγωδία που μας βρήκε δεν αρκεί να λέμε ότι δεν υπάρχει επαρκής τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση του σιδηροδρομικού δικτύου. Αυτά είναι συμπτώματα. Το πραγματικό αίτιο είναι οι πολιτικές επιλογές που επέτρεψαν να εκδηλωθούν τα συμπτώματα αυτά και δημιούργησαν τις συνθήκες επώασης και νομοτελειακής πρόκλησης του τραγικού συμβάντος.
*(Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας