• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 15.2°C / 20.8°C
    1 BF
    78%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 19.6°C / 22.3°C
    1 BF
    53%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.7°C / 19.9°C
    2 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    94%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 18.5°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 16.0°C / 19.8°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 16.2°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    1 BF
    75%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 18.8°C
    3 BF
    84%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    1 BF
    85%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 16.6°C / 19.4°C
    2 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.6°C
    3 BF
    62%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    1 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    0 BF
    58%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.5°C / 15.5°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 19.9°C
    2 BF
    92%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 19.3°C
    1 BF
    69%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.2°C / 19.2°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 20.5°C
    2 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.7°C / 13.7°C
    0 BF
    81%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ετοιμοι από καιρό

  • A-
  • A+

Στα τέλη της δεκαετίας του 1940, ο Πάμπλο Πικάσο ήταν ήδη διάσημος και καταξιωμένος ως πρωτοποριακός ζωγράφος. Μεταπολεμικά, είχε προσχωρήσει στο Κομμουνιστικό Κόμμα Γαλλίας (ΚΚΓ), το οποίο, το 1949, του ζήτησε να σχεδιάσει την αφίσα για το Συνέδριο των Οπαδών της Ειρήνης, που επρόκειτο να διεξαχθεί ταυτόχρονα στο Παρίσι και στην Πράγα, από τις 20 έως τις 26 Απριλίου του ίδιου έτους. Η ταυτόχρονη διεξαγωγή του Συνεδρίου σε δύο διαφορετικές πόλεις σχετίζεται με την άρνηση των γαλλικών αρχών να επιτρέψουν την είσοδο στους αντιπροσώπους των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, λόγω του ψυχροπολεμικού κλίματος, το οποίο είχε λάβει ήδη μεγάλες διαστάσεις.

Αυτός ο διαχωρισμός γίνεται μόλις τέσσερα χρόνια μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και ασφαλώς προδικάζει τις μετέπειτα παγκόσμιες πολιτικές εξελίξεις, την αντιπαλότητα που αναπτύχθηκε ανάμεσα στο Δυτικό και το Ανατολικό Μπλοκ, αλλά και την πορεία των κινημάτων ειρήνης που γιγαντώθηκαν στα μετέπειτα χρόνια, υπό την απειλή του πυρηνικού ολέθρου, αλλά και λόγω της άμεσης εμπλοκής των Αμερικανών στον πόλεμο του Βιετνάμ.

Ο Πικάσο ανταποκρίθηκε στο αίτημα του ΚΚΓ άμεσα, σχεδιάζοντας το γνωστό πλέον «περιστέρι της Ειρήνης», θέμα με το οποίο είχε ασχοληθεί ήδη από το 1936, διόλου συμπτωματικά, καθώς τότε ξέσπασε ο εμφύλιος πόλεμος στην πατρίδα του, Ισπανία. Η αμεσότητα απόκρισης του ζωγράφου ξάφνιασε και, όταν ρωτήθηκε πώς σχεδίασε ένα τέτοιο σύμβολο «σε μόλις δέκα λεπτά», απάντησε «δεν είναι δέκα λεπτά, είναι πενήντα χρόνια και δέκα λεπτά», αναφερόμενος στο σύνολο της καλλιτεχνικής πορείας του, που τον κατέστησε «έτοιμο από καιρό».

Το πολύ γνωστό αυτό περιστατικό ας αποτελέσει όχημα προς ένα εξηγητικό σχήμα για τις τελευταίες εξελίξεις στον ελληνικό καλλιτεχνικό χώρο: Για όλους όσοι ξαφνιάζονται και αναρωτιούνται για την αμεσότητα της ταχύτητας, το πρωτοφανές της μαζικότητας και εξάπλωσης και τη μοναδικότητα του παλμού, στην αντίδραση σύσσωμου του καλλιτεχνικού κόσμου σε αυτό το τουλάχιστον άκαιρο, άσκοπο, αχρείαστο και αψυχολόγητο Προεδρικό Διάταγμα 85/2022, ας καταστεί σαφές ότι ακριβώς αυτό αποτέλεσε τη θρυαλλίδα για ένα ξέσπασμα - αντίδραση σε μια χρόνια σοβούσα παθογένεια.

Είναι ενδεικτικό ότι η κυβέρνηση δεν τολμά να εφαρμόσει, κουρελιάζοντάς τες, τις διατάξεις που η ίδια είχε, κομπορρημονώντας, ψηφίσει, κατά των συγκεντρώσεων, των διαδηλώσεων, των καταλήψεων κτιρίων και οδών, της παρεμπόδισης της κυκλοφορίας. Οι εορτασμοί για τα πενηνταπεντάχρονα του Μάη του ’68 και τα πενηντάχρονα των γεγονότων της Νομικής και του Πολυτεχνείου έχουν ήδη ξεκινήσει και είναι σε πλήρη εξέλιξη, όχι με εθιμοτυπική, αλλά με ουσιαστική έννοια και περιεχόμενο. Το δε κεντρικό σύνθημα «ψωμί, παιδεία, ελευθερία» παραμένει επίκαιρο, όσο ποτέ.

 * (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο ταξιδιώτης και η σκιά του
Κάθε ζωγράφος είναι μοναδικός. Κάθε έργο του, ανεπανάληπτο. Η ανάδυσή του δεν ερμηνεύεται επαρκώς από προϋπάρχοντα στοιχεία, έχει, μαζί με τη συγκίνηση που προκαλεί και κάτι το ανησυχαστικό, ένα ανεξέλεγκτο...
Ο ταξιδιώτης και η σκιά του
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βιασμός στο μετρό, κάθε μέρα
Το μετρό της Αθήνα είναι το μόνο που διαθέτει η χώρα, καθώς αυτό της Θεσσαλονίκης συνεχίζει να πέφτει θύμα της έλλειψης στοιχειώδους σοβαρότητας και συναίσθησης ευθύνης από αυτούς που ωρύονταν εντός της Βουλής...
Βιασμός στο μετρό, κάθε μέρα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φλώρινα: ένα Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας
Ο προσφυγικός κόσμος στην Ελλάδα μετά τη Συνθήκη της Λωζάνης: Ιστορία, Εκπαίδευση, Πολιτισμός, Μνήμη – ήταν ο τίτλος του Πανελληνίου Συνεδρίου που οργάνωσε στη Φλώρινα το Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του...
Φλώρινα: ένα Πανελλήνιο Συνέδριο Ιστορίας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εικοσιπενταετίες
Για να συμβεί η εθνική τραγωδία που μας βρήκε δεν αρκεί να λέμε ότι δεν υπάρχει επαρκής τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Εικοσιπενταετίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Γονείς και τέκνα
Το μυθιστόρημα «Πατέρες και γιοι» (1862, στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ζαχαρόπουλος και τις εκδόσεις Αγρα) του Ρώσου συγγραφέα Ιβάν Τουργκένιεφ (1818-1883) τοποθετείται στη ρωσική επαρχία των μέσων του 19ου...
Γονείς και τέκνα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο βασιλιάς και οι «τρελοί»
«Τι θα πουν οι ξένοι;» ήταν το αγωνιώδες, τάχα, ερώτημα που τέθηκε από τα χείλη κάποιων που επέδειξαν σπουδή μεγάλη περί της ταφής του εκλιπόντος, έκπτωτου μονάρχη. Μακάρι να είχε τεθεί το ίδιο ακριβώς...
Ο βασιλιάς και οι «τρελοί»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας