• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.4°C / 18.5°C
    4 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.6°C / 18.2°C
    2 BF
    65%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 16.6°C / 20.4°C
    4 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 18.3°C
    2 BF
    31%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.2°C
    4 BF
    67%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 18.0°C
    0 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 13.4°C / 14.4°C
    3 BF
    51%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    20°C 20.2°C / 20.2°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 19.9°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 15.1°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 16.4°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    3 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 18.9°C
    2 BF
    55%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 17.9°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.5°C / 18.8°C
    2 BF
    55%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 18.8°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.1°C
    2 BF
    49%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 13.3°C / 15.3°C
    3 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 14.7°C / 17.8°C
    2 BF
    68%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    1 BF
    54%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γονείς και τέκνα

  • A-
  • A+

Το μυθιστόρημα «Πατέρες και γιοι» (1862, στα ελληνικά από τις εκδόσεις Ζαχαρόπουλος και τις εκδόσεις Αγρα) του Ρώσου συγγραφέα Ιβάν Τουργκένιεφ (1818-1883) τοποθετείται στη ρωσική επαρχία των μέσων του 19ου αιώνα. Ο Αρκάντι Κιρσάνοφ επισκέπτεται τον πατέρα του Νικολάι και τον θείο του Πάβελ στο κτήμα τους, συνοδευόμενος από τον φίλο του Γεβγκένι Μπαζάροφ. Ο τελευταίος δηλώνει μηδενιστής (όρος που εμφανίζεται για πρώτη φορά), μη αποδεχόμενος αρχές, κανόνες, θεσμούς, πρεσβεύοντας την οριστική ανατροπή όλων αυτών και την εκ του μηδενός οικοδόμηση μιας νέας κοινωνίας.

Ομού, ο δυναμικός Μπαζάροφ και ο περιστρεφόμενος γύρω του, ως ετερόφωτος δορυφόρος, Αρκάντι κριτικάρουν σαρκαστικά την παλαιά γενεά και την τάξη πραγμάτων που αυτή έχει εγκαταστήσει, οι δε Μπαζάροφ και Πάβελ Κιρσάνοφ φτάνουν στο σημείο να μονομαχήσουν. Αγλάισμα της λογοτεχνικής καταγραφής του χάσματος των γενεών, το έργο θυμίζει τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, όπου ο νεαρός Φειδιππίδης δεν διστάζει να ξυλοφορτώσει τον πατέρα του Στρεψιάδη, έχοντας νωρίτερα πάρει ειδικά «μαθήματα» Αδικου Λόγου από τον Σωκράτη και του τρόπου να κερδίζει αντιδικίες κάνοντας χρήση του.

Στα προηγούμενα, ας αντιπαραβάλουμε δύο πρόσφατα περιστατικά. Πρώτον, την περιπέτεια της οικογένειας του Δημήτρη Ινδαρέ, σκηνοθέτη της ταινίας «Ο Τσαλαπετεινός του Γουαϊόμινγκ» (1995), η οποία απέσπασε τα βραβεία Καλύτερης Ταινίας και Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη εκείνης της χρονιάς στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Στην ταινία εξιστορούνται τρεις μήνες από τη ζωή ενός εικοσάχρονου, που προσπαθεί να κάνει τα απαραίτητα βήματα για την ουσιαστική του ενηλικίωση, σε ένα οικογενειακό και φιλικό περιβάλλον όπου αυξάνεται διαρκώς η ένταση των υπόρρητων αντιφάσεων. Παρά τα 30.000 εισιτήρια που «έκανε» η ταινία στην πρώτη της προβολή, ο σκηνοθέτης έγινε ευρύτερα γνωστός πρόσφατα, όταν αυτός και οι δύο γιοι του ξυλοκοπήθηκαν άγρια μέσα στο σπίτι τους από δυνάμεις των ΕΚΑΜ και με κατασκευασμένο κατηγορητήριο, σύρθηκαν σε μια δίκη όπου το τελευταίο κατέπεσε.

Το δεύτερο περιστατικό αφορά τη φερόμενη συγκάλυψη μιας υπόθεσης μικρής ποσότητας ναρκωτικών στην οποία εμπλέκεται νεαρό μέλος της οικογένειας του νυν υπουργού Προστασίας του Πολίτη. Αντιπαραβάλλοντας τις δύο υποθέσεις, στην πρώτη έχουμε ψυχραιμία και αξιοπρέπεια, παρά την κραυγαλέα χρήση άσκοπης βίας και την οργανωμένη επιχείρηση ηθικού διασυρμού μιας οικογένειας. Στη δεύτερη περίπτωση έχουμε κραυγές αλαζονείας και αμετροέπειας του υπουργού και επιπρόσθετα, σιωπή από το μέλος της οικογένειάς του που κατηγορείται για κατοχή ναρκωτικών: ούτε διάψευση ούτε επιβεβαίωση - τίποτα. Η οικογένεια Ινδαρέ δοκιμάστηκε σκληρά και βγήκε νικήτρια και περισσότερο ενωμένη, δίνοντας μέσα από τη δοκιμασία της ένα θετικό σήμα στην κοινωνία. Στη δεύτερη περίπτωση, ποιο ακριβώς είναι το σήμα που εκπέμπεται προς την κοινωνία;

*(Ph.D.)2, Αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στατιστικό σφάλμα
Ολα αλλάζουν τόσο γρήγορα, ώστε κάθε τόσο αισθανόμαστε την ανάγκη να καθορίσουμε τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες που σμιλεύουν την ταυτότητά μας, που καθορίζουν ποιοι είμαστε, ενδεχομένως και το πώς θα...
Στατιστικό σφάλμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βυζαντινισμοί
Η τυφλή, εθελούσια υποταγή στην εξουσία έχει φτάσει σε τέτοιο βαθμό που ανώτατα μέλη της κυβέρνησης και των ενόπλων δυνάμεων, αν και αποδεδειγμένα παράνομα παρακολουθούμενοι, δεν τολμούν να προβούν στην...
Βυζαντινισμοί
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η μεγάλη διαίρεση
Σε μια ρηξικέλευθη και τολμηρή προσπάθεια γεφύρωσης των παραπάνω διαιρέσεων και υπέρβασης των αντινομιών, ο Λατούρ επισημαίνει ότι κακώς η κοινωνιολογία ασχολείται αποκλειστικά με τη μελέτη των ανθρώπινων...
Η μεγάλη διαίρεση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αναφωνώντας «γιούπι!»
Συμπληρώθηκαν φέτος 240 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία του επιστολογραφικού μυθιστορήματος «Επικίνδυνες σχέσεις» του Πιερ Σοντερλό ντε Λακλό (1741-1803), του οποίου η πλοκή εξυφαίνεται μέσα από 175 επιστολές...
Αναφωνώντας «γιούπι!»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ζήτημα εντελώς δευτερεύον
Τριακόσια τριάντα χρόνια πριν, 2 Ιουνίου 1692, Σάλεμ, Μασαχουσέτη: ξεκινούν οι δίκες γυναικών που υποτίθεται ότι είχαν έλθει σε επαφή με τον Σατανά αυτοπροσώπως και είχαν αποκτήσει μαγικές ικανότητες, μέσω των...
Ζήτημα εντελώς δευτερεύον

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας