• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.2°C / 11.8°C
    3 BF
    37%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.0°C / 12.2°C
    5 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 8.2°C / 12.0°C
    2 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.1°C / 9.9°C
    3 BF
    37%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.0°C / 11.2°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 6.4°C / 6.4°C
    3 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    1 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 10.8°C
    4 BF
    68%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.0°C
    2 BF
    57%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.8°C
    3 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    3 BF
    44%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    40%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.9°C / 10.1°C
    3 BF
    40%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.7°C / 10.5°C
    1 BF
    65%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    5 BF
    40%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.4°C / 11.5°C
    3 BF
    31%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.3°C / 9.4°C
    2 BF
    51%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.7°C / 12.0°C
    2 BF
    40%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    5°C 5.3°C / 5.3°C
    1 BF
    51%
ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ ΒΑΣΙΛΗΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καλοκαιρινές πρεμιέρες

  • A-
  • A+

Η έξοδος από τα εγκόσμια του Ξανθόπουλου έβγαλε στην επιφάνεια εικόνες ξεχασμένες. Μες στον χειμώνα αναδύθηκαν εικόνες του καλοκαιριού της δεκαετίας του 1960 και του 1970. Τότε, οι δύο σινεμάδες τοποθετούσαν τα διαφημιστικά τους ταμπλό σε εμφανές σημείο της πόλης. Ηγεμόνευε η λέξη «πρεμιέρα».

Σαν κορδέλα που αγκάλιαζε όλη την επιφάνεια. Εντονα γράμματα και μεγάλα, δεν μπορούσαν να περάσουν απαρατήρητα από όσους διάβαιναν από την κεντρική αγορά. Και για όσους έμεναν μακριά από το κέντρο, τα μεγάφωνα του αυτοκινήτου που περνούσε από τις γειτονιές υπενθύμιζαν το μεγάλο γεγονός. Πρεμιέρα. Και μάλιστα με το αγαπημένο τους ζευγάρι: τον Νίκο Ξανθόπουλο και τη Μάρθα Βούρτση.

Κι όταν τα απόσκια γέρνανε, άρχιζαν τα μπουλούκια να βγαίνουν από τις γειτονιές. Οικογένειες, μικροί και μεγάλοι. Κατά βάση γυναικείες συντροφιές. Είχαν βγει από τα θερμοκήπια, συγύριζαν το σπίτι, οι μεγαλύτερες φόραγαν τα φακιόλια κι άρχιζε η σιωπηλή πορεία προς το «Ακταίον», στην παραλία, ή την «Γκλόρια». Από κάθε κονάκι έβγαιναν τα μπουλούκια κι όλα μαζί αντάμωναν στη δημοσιά σε μια σιωπηλή παρέλαση.

Πρεμιέρα απόψε. Τα βλέμματα ζωηρά και το φακιόλι δεμένο με μαστοριά στο πλάι. Ηταν η δική τους έξοδος. Το δικό τους ραντεβού. Μαζί τους, στην ποδιά, κουβαλούσαν κι ένα μαντίλι. Χρειαζόταν για τον κινηματόγραφο. Εμαθαν πια, ήξεραν. Αυτό το παλικάρι με το τσουλούφι και τα τραγούδια, τους ξαλάφρωνε. Ποτάμι το δάκρυ. Το μαντίλι έσωζε τα προσχήματα, δεν ήθελαν αυτοί που βολτάριζαν ή κάθονταν για παγωτό στην «Αστόρια» να τους πιάσουν στο στόμα. Οι κυράδες με τα πολύχρωμα φορέματα να τις συμπονέσουν. Λαουτζίκος, αυτή τη λέξη άκουσε κάποια φορά η τέτα Σήλα. Μόλις είχε τελειώσει η ταινία, βαλάντωσε από το κλάμα. Της θύμισαν τα δικά της παιδέματα, με το τίποτε να αναστήσει την οικογένεια. Ψιρούτζι έφκιανε, κορόιδευε τα στομάχια των παιδιών. Λίγο αλεύρι, που το ζύμωνε και το έριχνε σε ζεστό νερό.

Αυτό το παλικάρι το αγάπαγε. Ηταν ο άντρας που δεν είχε. Που μπεκρόπινε στον καφενέ. Τον καιρό που δεν γκιζέραγε στο μπατζαριό, πέρα από τη θάλασσα. Να το καμαρώνει η μάνα του, ποιος ξέρει πόσο πόνεσε αυτό το παιδί, ο κινηματόγραφος δεν έλεγε ψέματα. Την ημέρα δεν προλάβαινε να δακρύσει το μάτι. Δύσκολα όλα. Τι να πρωτοκάνει. Να σηκωθεί αχάραγα, να ζυμώσει, να το φουρνίσει. Και μετά, με την ψυχή στο στόμα στα λιοστάσια. Με τη βροχή να μουλιάζει το κορμί της. Και μετά, να λιώνει στα θερμοκήπια, της κοβόταν η ανάσα από τα φαρμάκια που ρένταγαν τα παιδιά.

Εμαθε η τέτα Σήλα το μαντάτο από την κοπέλα στην τηλεόραση. «Να πας στο καλό, παιδάκι μ’, μου ’δωκες δύναμη να ξαλαφρώνω από τα βάσανα».

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι έχει και κλαίει το παιδί...
Oλα αυτά τα χρόνια κανείς δεν τίμησε όλους αυτούς τους ανθρώπους σαν τον Νίκο Ξανθόπουλο, που ανήκουν αναμφισβήτητα στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, τουλάχιστον για όσα έκαναν για την ψυχαγωγία ενός...
Τι έχει και κλαίει το παιδί...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ερχονται και φεύγουν
Σήμερα συνειδητοποιώ πραγματικά αυτό που σημαίνουν τα προγράμματα, οι αφίσες, οι φωτογραφίες, οι κασέτες μιας άλλης εποχής (ή οι ψηφιακοί δίσκοι τού σήμερα). Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό από απλές εκδηλώσεις...
Ερχονται και φεύγουν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
Αυτή η ταινία έχει κάτι που την παίρνει από το σημείο που βρίσκεται και την πετάει ψηλά στα αστέρια. Αυτό είναι η ερμηνεία του Αρη Σερβετάλη στον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου...
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Η δασκάλα»
Κάθε ταινία είναι ένα ταξίδι. Με κάποιους που ίσως να μην ξαναδείς ποτέ. Μέχρι που έφυγε από τον κόσμο μας, δεν ξαναείδα τον Γιώργο Ιωάννου. Ούτε την Εύα, μέχρι που πληροφορήθηκα πριν από λίγες μέρες και τη...
«Η δασκάλα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας