• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.3°C / 9.7°C
    2 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.2°C / 4.9°C
    4 BF
    69%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 6.0°C / 9.4°C
    3 BF
    80%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 1.1°C
    1 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 5.2°C
    2 BF
    70%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.2°C / 2.1°C
    0 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -2°C -1.6°C / -1.6°C
    3 BF
    80%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    2 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 9.9°C
    3 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.8°C / 8.9°C
    3 BF
    81%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 11.1°C
    1 BF
    69%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.7°C / 5.7°C
    4 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.4°C / 10.4°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 5.5°C / 8.3°C
    2 BF
    77%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 10.8°C
    1 BF
    82%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.5°C / 9.9°C
    0 BF
    73%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    0 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 2.0°C / 4.7°C
    1 BF
    84%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.5°C / -0.5°C
    2 BF
    78%
AP Photo/Petros Giannakouris
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Διαδρομές βιβλίων και βραβείων

  • A-
  • A+

Η πρόσφατη απονομή του Νόμπελ Λογοτεχνίας στην Ανί Eρνό έφερε ξανά στην επιφάνεια συζητήσεις, συνήθως πρώτου επιπέδου, για το αν τα Νόμπελ έχουν πολιτική στόχευση, για το αν βραβεύουν πράγματι τους καλύτερους συγγραφείς, αν αποφεύγουν να επιλέξουν συγγραφείς διάσημους και προτιμούν περιπτώσεις όχι πολύ γνωστές πέρα από κύκλους μυημένων, για το αν εν τέλει αξίζουν τη σημασία που τους αποδίδεται.

Μια πρώτη παρατήρηση είναι ότι δεν πρέπει να μπερδεύουμε την αξία με την αναγνωρισιμότητα. Η διεθνής αναγνωρισιμότητα, σε μια δυτική δημόσια σφαίρα που κυριαρχείται από αγγλόφωνα δίκτυα, είναι λογικό να συνδυάζεται κυρίως με τη χρήση της αγγλικής ως γλώσσας γραφής του πρωτοτύπου. Ωστόσο η Σουηδική Ακαδημία, ως μη αγγλόφωνη, δεν δεσμεύεται από τέτοιες προϋποθέσεις. Ούτως ή άλλως στον σημερινό κόσμο οι συγγραφείς δεν είναι σταρ, δεν τους αποδίδεται ισχυρός κοινωνικός ρόλος, οπότε οι πασίγνωστοι συγγραφείς είναι όλο και λιγότεροι.

Υπάρχει όμως και η ουσία: Η σημερινή εποχή δεν είναι η εποχή της πρώτης άνθησης του μυθιστορήματος, η εποχή των μεγάλων αφηγήσεων του 19ου αιώνα, των κοινωνικών τοιχογραφιών του Μπαλζάκ και του Τολστόι. Η ιντριγκαδόρικη πρώτη περίοδος του βιομηχανικού, αστικού πολιτισμού έδωσε τη θέση της στην περίσκεψη και την ενδοσκόπηση. Η γραμμή που οδήγησε στη βράβευση της Ερνό το 2022 είναι η ίδια που εμπεριέχει τη βράβευση του Κλοντ Σιμόν το 1985 και του Πατρίκ Μοντιανό το 2014. Η Σουηδική Ακαδημία από αυτή την άποψη δείχνει συνέπεια.

Σχηματικά μιλώντας, ο Σιμόν ανίχνευσε τις διαδρομές της σκέψης και της γλώσσας ως σκέψης. Ο Μοντιανό ανιχνεύει τις διαδρομές της μνήμης και η Ερνό τις διαδρομές της επιθυμίας. Και οι τρεις το έκαναν διερευνώντας το θέμα της προσωπικής ταυτότητας. Στην πραγματικότητα η λογοτεχνία πέρασε από το «ποιοι είμαστε» στο «ποιος είμαι». Κάτι που φαίνεται να μοιάζει με υποχώρηση του συλλογικού χάριν του ατομικού, ωστόσο λέει περισσότερο κάτι άλλο: Οι δυτικές κοινωνίες έφτασαν σε αδιέξοδο, τα συλλογικά οράματα είναι σε κρίση ή απλώς δεν υπάρχουν και, άρα, πρέπει να γυρίσουμε στα βασικά και να πιάσουμε το νήμα από την αρχή.

Πιάνουμε λοιπόν τον πυρηνικό άνθρωπο, αναλύουμε τον ίδιο μας τον εαυτό στα εξ ων συνετέθη. Αντί για πολυάριθμους χαρακτήρες, απλώνουμε στο τραπέζι πολυάριθμους εαυτούς. Πριν πάει στα μεγάλα, στην «τοιχογραφία του 20ού αιώνα», στο «μεγάλο αμερικανικό μυθιστόρημα», η συγγραφέας αποφασίζει να καταλάβει ποια ακριβώς ήταν η ίδια το καλοκαίρι του 1958 σε μια κατασκήνωση της βόρειας Γαλλίας. Είναι απολιτίκ αυτό; Εξαρτάται. Η Ερνό μέσα από τον εαυτό της μιλά πολύ για κοινωνικές ανισότητες, για ταξικές διαφορές. Και είναι πολιτικά ενεργή. Ο γνωστότατος πια στα μέρη μας Εντουάρ Λουί μιλάει για τον εαυτό του σπάζοντας τα δεσμά της πατριαρχίας. Αλλοι αμφισβητούν την ταυτότητα φύλου. Επιστροφή στον εαυτό μπορεί και να σημαίνει ψάχνω μέσα μου να δω τι πήγε ή τι πηγαίνει γενικά λάθος. Αρκεί μετά να ξανοιχτώ ξανά στον κόσμο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι ζωές που δεν ζήσαμε
Υπάρχει μια νουβέλα του Χένρι Τζέιμς («Η Υπέροχη Γωνιά») που με συγκλόνισε όταν την πρωτοδιάβασα πριν από πολλά χρόνια. Μετέφρασα μάλιστα κάποιες σελίδες της και τις συμπεριέλαβα στον τόμο «Φανταστικό και...
Οι ζωές που δεν ζήσαμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι θα έλεγε η Τζέιν Μαρπλ;
Δεν ξέρω για σας, αλλά εμένα μου αρέσουν πολύ οι ιστορίες μυστηρίου. Αλλά όχι όποιες κι όποιες. Δηλαδή ενώ διάβασα -και είδα και στο σινεμά- και τα σκοτεινά αστυνομικά θρίλερ, όπως «Το κορίτσι με το τατουάζ»,...
Τι θα έλεγε η Τζέιν Μαρπλ;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κίνδυνος της εξημέρωσης
Θυμήθηκε τον Μικρό Πρίγκιπα, που δέχτηκε το δηλητήριο για να μπορέσει να επιστρέψει στο δικό του τριαντάφυλλο. Εκείνον που μια αλεπού του δίδαξε τι είναι ευτυχία και πως το να δημιουργείς δεσμούς σημαίνει ότι...
Ο κίνδυνος της εξημέρωσης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αλογα καλοκαίρια
Σε ένα διήγημα με τίτλο «Εμμα Σουνς», ο Χόρχε Λουίς Μπόρχες χτίζει την ηρωίδα του με αυτό το όνομα, την εργάτρια Εμμα Σουνς, γύρω από ένα πρόσχημα που έχει να κάνει με τον θάνατο του πατέρα της. Η εργάτρια...
Αλογα καλοκαίρια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενα βιβλιοπωλείο στην παραλία...
Λογοτεχνικές κουβέντες -σταράτες: για τον Θωμά Κοροβίνη και τον Ηλία Πετρόπουλο, για τον Βιζυηνό και τον Παπαδιαμάντη, τον Καμί και τον Τσβάιχ, τους Αμερικανούς συγγραφείς (κυρίως Τζακ Λόντον, Κερουακ,...
Ενα βιβλιοπωλείο στην παραλία...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δυο πεντάρες
Βραδιά αφιερωμένη στον σπουδαίο λογοτέχνη Δημήτρη Χατζή. Δυο-τρεις κουβέντες του Χούντις είχαν «σκαλώσει» στο μυαλό μου: «απανθρωποποίηση», «ματαιωμένες και ημιτελείς επαναστάσεις», «βιώσιμος ανθρώπινος...
Δυο πεντάρες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας