• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.0°C / 11.9°C
    3 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.4°C
    5 BF
    38%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.0°C / 12.6°C
    2 BF
    43%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    32%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.2°C
    3 BF
    34%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 11.0°C
    1 BF
    34%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 7.4°C / 7.4°C
    3 BF
    27%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    2 BF
    36%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 7.2°C / 11.5°C
    4 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    4 BF
    62%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.8°C
    3 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    4 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    4 BF
    37%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 12.3°C
    3 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.0°C / 10.5°C
    2 BF
    54%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    5 BF
    43%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.8°C / 12.1°C
    4 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 8.3°C / 9.9°C
    3 BF
    48%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 11.4°C
    2 BF
    42%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    2 BF
    41%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ροή του χρήματος

  • A-
  • A+

Η απολύτως αληθινή όσο και απίστευτη ιστορία του Αμερικανού πιλότου Μπάρι Σιλ παρουσιάστηκε στην ταινία «American made» του Νταγκ Λάιμαν (2017). Ο Σιλ βρέθηκε στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές του 1980 να εργάζεται ταυτόχρονα για την Αμερικανική Υπηρεσία Πληροφοριών (CIA) και τον Κολομβιανό μεγαλέμπορο ναρκωτικών Πάμπλο Εσκομπάρ. Στη CIA πουλούσε πληροφορίες και εκδουλεύσεις υποστηρικτικές των επιχειρήσεών της στις χώρες της Λατινικής Αμερικής. Για τον δεύτερο, μετέφερε λαθραία ναρκωτικά.

Για αρκετά χρόνια, οι «δουλειές» συνδυάζονταν απόλυτα και πήγαιναν θαυμάσια, με αποτέλεσμα ο Σιλ να αποκομίζει τεράστια χρηματικά ποσά. Χρήματα «μαύρα» που δεν μπορούσαν να δικαιολογηθούν, ούτε να διακινηθούν μέσω του επίσημου τραπεζικού συστήματος, αλλά πάντα επί τη εμφανίσει και χέρι-με-χέρι, σε μεγάλες πλαστικές σακούλες. Ως εκ τούτου, ο Σιλ αναγκαζόταν να τα φυλάσσει σε όποιο σημείο του σπιτιού του μπορούσε: σε τοίχους, τους οποίους στη συνέχεια κάλυπτε εξωτερικά, στο υπόγειο, ακόμα και σε μεγάλες τρύπες στον κήπο. Είναι χαρακτηριστική η σκηνή της ταινίας που ο πρωταγωνιστής σκάβει σε ένα σημείο του κήπου μόνο και μόνο για να ανακαλύψει ότι στο ίδιο ακριβώς σημείο είχε θάψει προ καιρού άλλες σακούλες με χαρτονομίσματα που, στο μεταξύ, τα είχε ξεχάσει. Κάπως έτσι φτάνει στο σημείο σχεδόν να μην υπάρχει χώρος για να αποθηκεύσει επιπλέον χρήματα!

Κάπου εκεί, οι Αρχές αντιλαμβάνονται ότι κάτι ύποπτο συμβαίνει στην περιοχή του γιατί, όσο κι αν ο Σιλ κρυβόταν, κάποια ποσά αναγκαστικά τα διακινούσε μέσω της τοπικής τράπεζας· ζώντας όμως σε μια περιοχή και έχοντας ως επίσημη μια συγκεκριμένη απασχόληση, δεν μπορούσε να δικαιολογηθεί τέτοια ροή κεφαλαίων. Ακολουθώντας αυτές τις διαδρομές χρήματος, «follow the money» που λένε και στην πατρίδα του, ξετυλίχτηκε σιγά σιγά το κουβάρι και αποκαλύφθηκαν οι παράνομες δραστηριότητες του Σιλ, του οποίου η ιστορία έφτασε να γίνει ταινία με πρωταγωνιστή έναν από τους πλέον διάσημους Αμερικανούς ηθοποιούς (Τομ Κρουζ).

Αν είναι κάτι που αποκαλύπτει η ιστορία τού Σιλ, αλλά και πολλές από τις δικές μας υποθέσεις της τρέχουσας επικαιρότητας (υποκλοπές, επιδοτήσεις «ημετέρων», απευθείας αναθέσεις, ανηλεείς κυνηγοί πλειστηριασμών, «κιβωτοί» του υπόκοσμου) είναι ότι υπάρχει εμπεδωμένη η βεβαιότητα ότι δεν θα υπάρξει έλεγχος. Η γενεσιουργός αιτία της συνολικής κοινωνικής απορρύθμισης που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια δεν είναι μόνο η ανθρώπινη πλεονεξία. Είναι η εμπεδωμένη βεβαιότητα ότι καμία Αρχή δεν θα ακολουθήσει, εξ υπαρχής και όχι εκ των υστέρων, τον πιο ασφαλή δείκτη ελέγχου, τη ροή του χρήματος, ώστε, τελικά, να αποκαλυφθούν ποιοι είναι οι εμπλεκόμενοι και οι ρόλοι τους, πόσο νόμιμα είναι όσα διαμείβονται. Το ζήτημα είναι αν και πόσο θέλουμε αυτό να συνεχιστεί.

 * (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αναφωνώντας «γιούπι!»
Συμπληρώθηκαν φέτος 240 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία του επιστολογραφικού μυθιστορήματος «Επικίνδυνες σχέσεις» του Πιερ Σοντερλό ντε Λακλό (1741-1803), του οποίου η πλοκή εξυφαίνεται μέσα από 175 επιστολές...
Αναφωνώντας «γιούπι!»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δικάμερο
Κάτι ανάλογο συνέβη με τον «Ντάλτον» του θεσσαλικού κάμπου. Οι σκηνές που παρουσιάστηκαν ως αυθόρμητες λήψεις είναι αποτέλεσμα μιας άστοχης σκηνοθεσίας ενός κακογραμμένου σεναρίου, η εκτέλεση του οποίου...
Δικάμερο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Νυχτερινό επεισόδιο»
Αγαπημένε μου φίλε Χρήστο, μέσα σε λίγες μέρες, με την παρουσία σου, την εσωτερική ενέργεια και το μοναδικό χαμόγελό σου, μας δίδαξες ένα μεγάλο μάθημα, τόσο χρήσιμο σήμερα που κάποιοι προσπαθούν να μας...
«Νυχτερινό επεισόδιο»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Να με θυμάσαι»
Μια νέα γυναίκα τρέχει μέσα στη νύχτα τυλιγμένη μόνο σ’ ένα αδιάβροχο. Πέφτει στις ρόδες του αυτοκινήτου του ιδιωτικού ντετέκτιβ Μάικ Χάμερ αναγκάζοντάς τον να σταματήσει. Τη λένε Κριστίνα. Ενα αυτοκίνητο, που...
«Να με θυμάσαι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας