Αγαπούσα από μικρός τον Ζορζ Σιμενόν κι έτρεχα να δω όποια ταινία βασιζόταν σε βιβλία του. Μάλιστα ήταν εποχές που πολλοί στην Ελλάδα αμφισβητούσαν την αξία του. Και να που τώρα, τόσα χρόνια μετά, μου δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσω στο «35o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου» ένα αφιέρωμα με 9 ταινίες βασισμένες σε μυθιστορήματά του που καλύπτουν μια χρονική περίοδο σχεδόν 80 χρόνων (από το 1932 μέχρι το 2007).
Η σχέση του Σιμενόν με το σινεμά δεν υπήρξε εύκολη. Πέρασε απ’ όλες τις φάσεις. Ενθουσιασμό τη δεκαετία του ’30, όταν ο συγγραφέας πίστευε πολύ στον κινηματογράφο και συνεργάστηκε στα σενάρια των δύο πρώτων ταινιών που βασίστηκαν σε βιβλία του. Ομως οι εμπορικές αποτυχίες των δύο αυτών ταινιών τον αποθάρρυναν, γεμίζοντάς τον δυσπιστία έναντι των παραγωγών και «όλου αυτού του κόσμου που τρέχει πίσω σας και προσπαθεί συνεχώς να σας αλλάξει αυτά που έχετε γράψει!»
Θα χρειαστούν πολλά χρόνια μέχρι τη δεκαετία του ’60, όπου ο Σιμενόν φαίνεται πλέον να καταλαβαίνει ότι το σινεμά «είναι μια άλλη τεχνική». Η βαθιά φιλία του με τον Φελίνι με αφορμή τη βράβευση της ταινίας του τελευταίου «Γλυκιά ζωή» στις Κάνες το 1960 (ο Σιμενόν ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής) αποκαθιστά τη σχέση του με το μέσο, αναγνωρίζοντας ότι το σινεμά δεν είναι μόνο τεχνική ούτε μόνο πλανάρισμα, γιατί ο σκηνοθέτης παλεύει να ζωντανέψει και να δώσει μορφή σ’ έναν ολόκληρο κόσμο.
Από τις 9 ταινίες που επιλέχθηκαν για το αφιέρωμα οι δύο έχουν πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Μεγκρέ («Η νύχτα στο σταυροδρόμι», μυθική ταινία του Ζαν Ρενουάρ, και «Το κλειδί του μυστηρίου» του Ζαν Ντελανουά) και είναι δύο κορυφαίες στιγμές της κινηματογραφικής παρουσίας του.
Οι υπόλοιπες ταινίες βασίζονται στα λεγόμενα «σκληρά» μυθιστορήματα του Σιμενόν. Η ταινία «Υβέτ, το κορίτσι της ακολασίας», του Κλοντ Οτάν-Λαρά, είναι το χρονικό ενός δυνατού, απαγορευμένου από τα ταμπού και τις αρχές της μπουρζουαζίας έρωτα (αρχές που ο Σιμενόν στιγμάτισε σε όλα σχεδόν τα έργα του). Δυνατό ερωτικό δράμα είναι και τα «Τρία δωμάτια στο Μανχάταν», του Μαρσέλ Καρνέ, όπου ένας άντρας που τον έχει εγκαταλείψει η γυναίκα του γνωρίζει μια γυναίκα που, με τη σειρά της, έχει εγκαταλείψει εκείνη τον άντρα της. «Ο μεγάλος τυχοδιώκτης», του Ζαν-Πιερ Μελβίλ, επικεντρώνεται στην ανδρική φιλία και την επακόλουθη προδοσία της, ενώ «Ο άνθρωπος από το Λονδίνο», του ιδιόρρυθμου Μπέλα Ταρ, αποτελεί μια μοναδική, εντελώς προσωπική ματιά στο έργο του μεγάλου συγγραφέα.
Επισημαίνουμε ότι οι ταινίες «Ο ωρολογοποιός του Σεντ-Πολ» του Μπερτράν Ταβερνιέ, «Τα φαντάσματα του καπελά» του Κλοντ Σαμπρόλ και «Ο κύριος Ιρ» του Πατρίς Λεκόντ προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Τι χαρά να μπορείς να τιμάς συγγραφείς και ταινίες που αγαπάς!
* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας