• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 14.5°C
    2 BF
    69%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.6°C / 13.9°C
    2 BF
    62%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 14.9°C
    1 BF
    47%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.8°C
    2 BF
    51%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.0°C
    2 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.0°C / 9.0°C
    1 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 3.4°C
    1 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    65%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.8°C
    3 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 11.2°C / 12.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    4 BF
    58%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 16.2°C
    4 BF
    70%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 11.1°C
    0 BF
    57%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.5°C / 12.2°C
    0 BF
    61%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.8°C / 16.0°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 14.3°C
    2 BF
    55%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 8.3°C / 11.0°C
    2 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 13.9°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.2°C / 6.2°C
    1 BF
    62%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σιμενόν - Σινεμά: 9 ταινίες!

  • A-
  • A+

Αγαπούσα από μικρός τον Ζορζ Σιμενόν κι έτρεχα να δω όποια ταινία βασιζόταν σε βιβλία του. Μάλιστα ήταν εποχές που πολλοί στην Ελλάδα αμφισβητούσαν την αξία του. Και να που τώρα, τόσα χρόνια μετά, μου δίνεται η ευκαιρία να παρουσιάσω στο «35o Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου» ένα αφιέρωμα με 9 ταινίες βασισμένες σε μυθιστορήματά του που καλύπτουν μια χρονική περίοδο σχεδόν 80 χρόνων (από το 1932 μέχρι το 2007).

Η σχέση του Σιμενόν με το σινεμά δεν υπήρξε εύκολη. Πέρασε απ’ όλες τις φάσεις. Ενθουσιασμό τη δεκαετία του ’30, όταν ο συγγραφέας πίστευε πολύ στον κινηματογράφο και συνεργάστηκε στα σενάρια των δύο πρώτων ταινιών που βασίστηκαν σε βιβλία του. Ομως οι εμπορικές αποτυχίες των δύο αυτών ταινιών τον αποθάρρυναν, γεμίζοντάς τον δυσπιστία έναντι των παραγωγών και «όλου αυτού του κόσμου που τρέχει πίσω σας και προσπαθεί συνεχώς να σας αλλάξει αυτά που έχετε γράψει!»

Θα χρειαστούν πολλά χρόνια μέχρι τη δεκαετία του ’60, όπου ο Σιμενόν φαίνεται πλέον να καταλαβαίνει ότι το σινεμά «είναι μια άλλη τεχνική». Η βαθιά φιλία του με τον Φελίνι με αφορμή τη βράβευση της ταινίας του τελευταίου «Γλυκιά ζωή» στις Κάνες το 1960 (ο Σιμενόν ήταν μέλος της κριτικής επιτροπής) αποκαθιστά τη σχέση του με το μέσο, αναγνωρίζοντας ότι το σινεμά δεν είναι μόνο τεχνική ούτε μόνο πλανάρισμα, γιατί ο σκηνοθέτης παλεύει να ζωντανέψει και να δώσει μορφή σ’ έναν ολόκληρο κόσμο.

Από τις 9 ταινίες που επιλέχθηκαν για το αφιέρωμα οι δύο έχουν πρωταγωνιστή τον επιθεωρητή Μεγκρέ («Η νύχτα στο σταυροδρόμι», μυθική ταινία του Ζαν Ρενουάρ, και «Το κλειδί του μυστηρίου» του Ζαν Ντελανουά) και είναι δύο κορυφαίες στιγμές της κινηματογραφικής παρουσίας του.

Οι υπόλοιπες ταινίες βασίζονται στα λεγόμενα «σκληρά» μυθιστορήματα του Σιμενόν. Η ταινία «Υβέτ, το κορίτσι της ακολασίας», του Κλοντ Οτάν-Λαρά, είναι το χρονικό ενός δυνατού, απαγορευμένου από τα ταμπού και τις αρχές της μπουρζουαζίας έρωτα (αρχές που ο Σιμενόν στιγμάτισε σε όλα σχεδόν τα έργα του). Δυνατό ερωτικό δράμα είναι και τα «Τρία δωμάτια στο Μανχάταν», του Μαρσέλ Καρνέ, όπου ένας άντρας που τον έχει εγκαταλείψει η γυναίκα του γνωρίζει μια γυναίκα που, με τη σειρά της, έχει εγκαταλείψει εκείνη τον άντρα της. «Ο μεγάλος τυχοδιώκτης», του Ζαν-Πιερ Μελβίλ, επικεντρώνεται στην ανδρική φιλία και την επακόλουθη προδοσία της, ενώ «Ο άνθρωπος από το Λονδίνο», του ιδιόρρυθμου Μπέλα Ταρ, αποτελεί μια μοναδική, εντελώς προσωπική ματιά στο έργο του μεγάλου συγγραφέα.

Επισημαίνουμε ότι οι ταινίες «Ο ωρολογοποιός του Σεντ-Πολ» του Μπερτράν Ταβερνιέ, «Τα φαντάσματα του καπελά» του Κλοντ Σαμπρόλ και «Ο κύριος Ιρ» του Πατρίς Λεκόντ προβάλλονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Τι χαρά να μπορείς να τιμάς συγγραφείς και ταινίες που αγαπάς!

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές
«Ολη η λογοτεχνία» [και σίγουρα το σινεμά, προσθέτω εγώ] χωρίζεται σε μυθιστορήματα με ερωτικές ιστορίες και μυθιστορήματα με αστυνομικές ιστορίες. Σκεφτείτε όποιον τίτλο θέλετε και θα διαπιστώσετε ότι...
Ο ταχυδρόμος χτυπάει πάντα δύο φορές
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δημιουργία ή θάνατος
Το συγκλονιστικό αυτό σύνθημα, κραυγή αισιοδοξίας, ακούστηκε στην αίθουσα προβολών μικρού μήκους ταινιών της ταινιοθήκης «Λαΐς» μετά το τέλος της δεκαπεντάλεπτης ταινίας «Να ντύσουμε τους νεκρούς» της...
Δημιουργία ή θάνατος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μποντ, Τζέιμς Μποντ
Σκέφτηκα, να κάνω, ένα κείμενο για τον τελευταίο Τζέιμς Μποντ, τον 24ο, που να το τιτλοφορήσω έτσι. Γιατί η νοσταλγία είναι πάντα γοητευτική, επειδή εμείς την κάνουμε γοητευτική∙ της αφαιρούμε αιχμές και...
Μποντ, Τζέιμς Μποντ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σαν θερινό σινεμά
Το ζήτημα με τους σινεφίλ είναι ότι δύσκολα βρίσκουν μια ταινία που να αναγνωρίζεται ότι ανήκει στο προτιμώμενό τους είδος και να είναι συγχρόνως τόσο πρωτότυπη που να αποφεύγονται τα χασμουρητά και η διάθεση...
Σαν θερινό σινεμά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι απέγιναν οι τηλεταινίες;
Σε τελευταία ανάλυση, το κοινό που διψάει για κάτι εναλλακτικό, για ένα καινούργιο ελληνικό πρόγραμμα μυθοπλασίας που θα τελειώνει σε μιάμιση ευλογημένη ώρα, δεν το σκέφτεται κανείς. Κι αυτό, με τη σειρά του,...
Τι απέγιναν οι τηλεταινίες;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ερχονται και φεύγουν
Σήμερα συνειδητοποιώ πραγματικά αυτό που σημαίνουν τα προγράμματα, οι αφίσες, οι φωτογραφίες, οι κασέτες μιας άλλης εποχής (ή οι ψηφιακοί δίσκοι τού σήμερα). Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό από απλές εκδηλώσεις...
Ερχονται και φεύγουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας