• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 1.8°C / 7.9°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 2.9°C / 7.0°C
    0 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 1.0°C / 8.3°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -4.1°C / -0.1°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    0 BF
    80%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.0°C / 7.7°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.2°C / 3.2°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 8.8°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.3°C / 9.0°C
    3 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    4 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 2.3°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    6°C 2.5°C / 6.6°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    5°C 2.0°C / 7.7°C
    1 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    2 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 0.7°C / 5.3°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.6°C / 0.6°C
    2 BF
    64%

Νικηφόρος Λύτρας (1832-1904), Αντιγόνη και Πολυνείκης ή η Αντιγόνη εμπρός στον νεκρό Πολυνείκη. 1865. Εθνική Πινακοθήκη 

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Νόμιμο» εναντίον ηθικού

  • A-
  • A+

Κρέων: Λοιπόν! Πώς τόλμησες να παραβείς τους νόμους μου;

Αντιγόνη: Τόλμησα! Γιατί αυτά δεν τα είχε ορίσει για μένα ο Ζευς

Ούτε η Δίκη, η συγκάτοικος των θεών του Αδη,

Ορισε τέτοιους νόμους στους ανθρώπους

Ούτε πίστευα πως έχουν τέτοιο κύρος τα δικά σου

Διατάγματα, που να ακυρώνουν τους άγραφους κι ακλόνητους

Νόμους των θεών…

Σοφοκλής, Αντιγόνη

Ηταν τον Μάρτη του 1973 που είδαμε ξαφνικά μπροστά μας στην οδό Σόλωνος λίγο πιο κάτω από την υπό κατάληψη Νομική Σχολή, κρυμμένοι σε ένα υπόγειο πολυκατοικίας -το χειρότερο καταφύγιο που θα μπορούσαμε να βρούμε- μια διαδήλωση από «φοιτητές» όλους ντυμένους με κοστούμια, δεν υπήρχε φοιτήτρια όσο θυμάμαι ανάμεσά τους. Το σύνθημά τους ήταν «Νομιμότητα», επαναλαμβανόμενο μονότονα και απειλητικά από αυτούς τους πιστούς ενός παράνομου καθεστώτος.

Ο διαγραφείς πρώην βουλευτής της Ν.Δ. κύριος Πάτσης υπερασπίστηκε τον εαυτό του δηλώνοντας ότι όλες οι δραστηριότητές του, μεταξύ των οποίων και αυτή του «κυνηγού» «κόκκινων» δανείων εναντίον δανειοληπτών που αδυνατούν να τα πληρώσουν, χρηματοδοτημένη από άλλα δάνεια εκατομμυρίων των οποίων χορηγοί ήταν οι Ελληνες φορολογούμενοι, ήταν απολύτως νόμιμες. Το ηθικό εξαρτάται πώς θα το δεις. Εγώ πάντως έπραξα νόμιμα, φέρεται να είπε. Θα μπορούσε να προσθέσει ότι ζούμε σε μια κοινωνία της «διακινδύνευσης», του ρίσκου. Που σε σπρώχνει ασταμάτητα να λογαριάζεις πόσα πρότζεκτ θα καταφέρεις να αναλάβεις. Και όπου όλα είναι σχετικά, οι έννοιες, οι αξίες, οι κώδικες, οι σχέσεις, όλα ρέουν, μοιάζουν έτοιμα να διαλυθούν πριν ακόμα αποκτήσουν σχήμα. Με έναν μικρό αστερίσκο βέβαια: το να μη ρισκάρεις εσύ αλλά ο άλλος. Και η ρευστότητα να αφορά τα πάντα εκτός από το να πλουτίζεις με κάθε τρόπο, βρίσκοντας όλα εκείνα τα παραθυράκια του νόμου που σου επιτρέπουν να μην πέφτεις στην τσιμπίδα του.

Νομικοί και στοχαστές έχουν ξοδέψει πολλές σελίδες για να αναλύσουν εμβριθώς τη διαφορά του οικογενειακού και θρησκευτικού νόμου που υποτίθεται ότι εκπροσωπεί η κόρη του Οιδίποδα και του νόμου στον οποίο αναφέρεται ο Κρέων, πρώιμος υποστηρικτής του «κράτους»: της μοιραίας αυτής έννοιας που ανακάλυψαν, όπως έλεγε ο Κορνήλιος Καστοριάδης, στους νεότερους χρόνους οι Γερμανοί αρνούμενοι στην ουσία την ελληνική κληρονομιά της πόλεως και του πολίτη και ανοίγοντας τον δρόμο στους πάσης φύσεως ολοκληρωτισμούς. Η «νομιμότητα» υπέρ της οποίας το 1973 διαδήλωναν οι οπαδοί της δικτατορίας ήταν ίδια με αυτή στο όνομα της οποίας ο Κρέων δικαιολογούσε την παρανομία του - και ο λαός μας που επέμενε να ονομάζει Αντιγόνες τα κορίτσια του επί γερμανικής Κατοχής το γνώριζε καλά. Η «νομιμότητα» πίσω από την οποία κρύβονται ο κύριος Πάτσης και οι όμοιοί του δεν διαφέρει πολύ.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στο παρκάκι
Η αιδώς και η δίκη δεν διασύρονται μόνον στους δρόμους. Διασύρονται και σε κάθε νοσηρό περιστατικό σε κάθε τομέα της ζωής μας, στην Ελλάδα και αλλού. Και δολοφονούνται, όχι μόνον μεταφορικά, όλες τις φορές που...
Στο παρκάκι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η επιστροφή του Θάνου Καυκαλίδη
Ο πρωτοπόρος Ελληνας νευροψυχίατρος Θάνος Καυκαλίδης, πειραματίστηκε πάνω στην ενεργοποίησή της. Κέντρο της έρευνάς του: η γνώση της μήτρας.
Η επιστροφή του Θάνου Καυκαλίδη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Από το σύμπτωμα στην απάντηση
Πέρασα από τη σοφιστική στον κυνισμό. Οχι βέβαια τον ηρωικό κυνισμό του Διογένη, που αψηφούσε τον Αλέξανδρο, αλλά τον σύγχρονο κυνισμό που πρώτοι πρώτοι διδάσκουν σε καθημερινή βάση οι εξουσιαστές και οι...
Από το σύμπτωμα στην απάντηση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Les adieux/Τα αντίο
Το έργο αυτό του Μποτσόνι, του αγαπημένου μου φουτουριστή ζωγράφου, ενός από τους πέντε που συνυπέγραψαν μαζί με τον Μαρινέτι το πρώτο φουτουριστικό μανιφέστο είναι αφιερωμένο στις ψυχές.
Les adieux/Τα αντίο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το λαδόξιδο
Το όλον ήταν τετραθέσιο. Μια πολύ ελαφριά κατασκευή από ξύλο ή από μέταλλο, συνήθως φτωχική και κάποτε πολυτελής. Μια θέση για το λάδι, μια για το ξίδι και δυο πιο μικρές για το αλάτι και το πιπέρι. Χρώμα...
Το λαδόξιδο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ανθρωποι χωρίς ιδιότητες
Εν μια νυκτί ένας νόμος μπορεί να ανατρέψει ό,τι υπήρξε αποδεκτό για δεκαετίες ή χιλιετίες. Περιττό και χρήσιμο αναμετρήθηκαν πρόσφατα σε νυκτερινές ώρες στη Βουλή -με νικητή και πάλι το δεύτερο και...
Ανθρωποι χωρίς ιδιότητες

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας