• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 11.0°C / 14.6°C
    2 BF
    84%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 8.6°C / 12.8°C
    3 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.1°C
    5 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.2°C / 11.9°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.0°C / 8.7°C
    1 BF
    90%
  • Κοζάνη
    Ασθενής ομίχλη
    3°C 3.4°C / 5.1°C
    0 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.4°C / 16.9°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 12.3°C
    2 BF
    87%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 16.4°C
    3 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    4 BF
    67%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 7.8°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 7.5°C / 10.6°C
    1 BF
    89%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 13.8°C / 16.6°C
    1 BF
    90%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 13.3°C
    0 BF
    89%
  • Καβάλα
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    12°C 9.3°C / 12.1°C
    3 BF
    79%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 11.7°C
    2 BF
    95%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 5.2°C / 5.2°C
    1 BF
    96%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το θεώρημα της Χαβά

  • A-
  • A+

Ο Θαλής ο Μιλήσιος (624-546 π.Χ.), ιδρυτής της Ιωνικής Φιλοσοφικής Σχολής, θεωρείται από τον Αριστοτέλη ως ο πρώτος Έλληνας φιλόσοφος. Από το τότε κέντρο του ελληνικού πολιτισμού, ταξίδεψε στην Αίγυπτο και τη Βαβυλώνα, προκειμένου να έρθει σε επαφή με τους πολιτισμούς των λαών αυτών. Oπως κάθε επισκέπτης, μαγεύτηκε από το επιβλητικό τοπίο και τις τεράστιες πυραμίδες στην Γκίζα της Αιγύπτου. Ανήσυχο και διερευνητικό πνεύμα καθώς ήταν, ζήτησε από τους σοφούς του ιερατείου να πληροφορηθεί για το ύψος των κατασκευών. Το μέλη του ιερατείου αδυνατούσαν να απαντήσουν και είπαν ότι θα ζητούσαν χρησμό από τους θεούς προκειμένου να λάβουν απάντηση.

Ο Θαλής, έχοντας συλλάβει την έννοια των γεωμετρικών αναλογιών (το γνωστό «θεώρημα του Θαλή»), κατάφερε να επιλύσει το πρόβλημα με το εξής εύρημα που από θαύμα (!) δεν «περιείχε» θεϊκή παρέμβαση: Στήριξε ένα ευθύ ραβδί κάθετα στην άμμο, δίπλα στις πυραμίδες. Όταν το μήκος της σκιάς του ραβδιού έγινε ίσο με το ύψος του, τότε και το μήκος της σκιάς των πυραμίδων ήταν ίσο με το ύψος τους. Αυτό ήταν… Βέβαια ο Θαλής δεν αναμετρήθηκε μόνο με το πρόβλημα του ύψους των πυραμίδων, αλλά και με τη «σοφία» του ιερατείου. Αυτό δεν ήταν κάτι περιστασιακό - ήταν στάση ζωής. Ίσως γι’ αυτό ο Θαλής θεωρείται ως ο πρώτος που επιχείρησε να ερμηνεύσει τον κόσμο με όπλο τον Λόγο και όχι καταφεύγοντας και αναπαράγοντας μύθους και δεισιδαιμονίες.

Η ταινία της Ιρανής σκηνοθέτριας Μαρζιγιέ Μεσκινί «Τη μέρα που έγινα γυναίκα» (2000) αποτελείται από τρία επεισόδια που αντιστοιχούν σε τρεις διαφορετικές ηλικίες και γενεές γυναικών στο σύγχρονο Ιράν. Στο πρώτο από αυτά, η μικρή Χαβά περνά τη μέρα των ένατων γενεθλίων της, φτάνοντας στην ηλικία που από παιδί θεωρείται πλέον γυναίκα. Αυτό σημαίνει αυτόματα ότι δεν μπορεί πλέον να παίζει ελεύθερα με τα συνομήλικα αγόρια, όπως έκανε έως τότε. Επιπλέον, πρέπει να φορέσει (για όλη της τη ζωή) τσαντόρ, για να καλύπτει το κεφάλι και το σώμα της από τα ανδρικά βλέμματα. Ωστόσο, μετά από παρέμβαση της γιαγιάς της που θυμίζει ότι η Χαβά γεννήθηκε μεσημέρι, της δίνεται άδεια να παίξει μέχρι τότε. Η Χαβά βάζει ένα ραβδί όρθιο στο έδαφος και με τα δάχτυλά της μετρά τη σκιά του, ενώ μοιράζεται ένα γλειφιτζούρι με έναν φίλο της. Με τον ήλιο στο ζενίθ, η σκιά εξαφανίζεται: η κοριτσίστικη ηλικία της Χαβά τερματίζεται. Η μικρή Χαβά, κι ας μην το ξέρει, είναι νοερή συνεχίστρια του Θαλή. Τα όποια ιερατεία, αρχαία ή σύγχρονα, δεν μπορούν να καλύπτουν το κεφάλι της για πάντα.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης 

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ποιες είναι αυτές οι γυναίκες;
Ποιες είναι οι γυναίκες αυτής της μικρής πόλης που φαίνονται τόσο ευτυχισμένες με τις δουλειές του σπιτιού, έχοντας εγκαταλείψει όλες τις προηγούμενες δραστηριότητές τους – καλλιτεχνικές, κοινωνικές,...
Ποιες είναι αυτές οι γυναίκες;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο βιασμός ως νομιμότητα
Στη μοντέρνα εποχή ο Μαγκρίτ με τα έργα του με τίτλο «Βιασμός» επιμένει μέσα και από τα δικά του τραύματα στην παραμόρφωση του γυναικείου προσώπου όταν αυτό γίνεται το υποκατάστατο του σώματος, αποκτώντας έτσι...
Ο βιασμός ως νομιμότητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
Η γυναίκα στο φιλμ νουάρ είναι «μοιραία» στον βαθμό που επηρεάζει καταλυτικά τη ζωή του άνδρα (ας μην ξεχνάμε ότι στο είδος υπάρχει πάντα μια ερωτική ιστορία που συνδυάζεται με την αστυνομική). Κι αυτό την...
Τα πολλαπλά πρόσωπα της «μοιραίας γυναίκας»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ουσάκ
Η ταινία «Ουσάκ» του Κυριάκου Κατζουράκη, αλλά και οι αντιδράσεις που δημιούργησε, κάποιες ένθερμες, άλλες όμως αρνητικές έως εξοργισμένες και δηλητηριώδεις, αξίζει να συζητηθούν. Η ίδια η ταινία αποτελεί ένα...
Ουσάκ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Διεφθαρμένοι, και απείθαρχοι»
Η στερεοτυπική εικόνα του άλλου είναι εύκολο να δημιουργηθεί και μάλιστα για λόγους προπαγάνδας και πολύ δύσκολο να αντικατασταθεί από μια άλλη. Εδώ βρισκόμαστε σήμερα που οι πολιτισμικές μας αξίες αλλά και η...
«Διεφθαρμένοι, και απείθαρχοι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Να ζεις
Μήπως το «Να ζεις» είναι παντού και πάντα η υπέρτατη αξία και η πιο τολμηρή επανάσταση; Η ιστορία της ταινίας του Ζανγκ Γιμού είναι η ιστορία μέσα από την ιστορία μιας μικρής οικογένειας που υποφέρει όλες τις...
Να ζεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας