• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.2°C / 22.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.3°C / 23.9°C
    2 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 17.6°C / 21.6°C
    1 BF
    65%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 15.5°C
    0 BF
    84%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    0 BF
    94%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 16.0°C / 20.5°C
    0 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.5°C / 16.8°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.8°C / 27.2°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    85%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.3°C / 23.4°C
    1 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.7°C / 20.7°C
    3 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    1 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 19.0°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 18.4°C / 20.1°C
    2 BF
    63%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.8°C / 23.2°C
    0 BF
    71%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 21.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.7°C / 23.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    1 BF
    88%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εικόνες από το μέλλον

  • A-
  • A+

Μέχρι τον 19ο αιώνα ελάχιστες μορφές διασώζονταν αναλογικά στον χρόνο, ήταν εκείνοι που είχαν την ιδέα και τα χρήματα να ζητήσουν από έναν ζωγράφο να τους απαθανατίσει. Και αυτό συνήθως μια φορά στη ζωή τους μόνο, σε μια συγκεκριμένη ηλικία, κατά κανόνα ώριμη. Οι πρώτοι άνθρωποι του 20ού αιώνα είχαν και φωτογραφίες. Ετσι, λογικά, ενώ δεν έμεινε τίποτα από τους προπαππούδες και τις προγιαγιάδες των σημερινών μεσήλικων ανθρώπων, έμειναν κάποιες εικόνες των παππούδων και των γιαγιάδων τους και πολύ περισσότερες των γονιών τους. Διασώζεται λ.χ. ο γάμος των γονιών, στον οποίο ήταν παρόντες και όσοι δικοί τους γονείς ζούσαν, αλλά μάλλον όχι και ο γάμος αυτών των τελευταίων.

Τι θα γίνει άραγε με τα εγγόνια των σημερινών τριαντάρηδων; Αυτά θα έχουν πρόσβαση όχι μόνο σε ώριμες απεικονίσεις των δικών τους παππούδων και γιαγιάδων, αλλά και σε κάθε τρέλα της νεανικής τους ηλικίας. Σε κάθε απίθανη σέλφι και σε κάθε γκριμάτσα ανεβασμένη στο instagram. Σε κάθε ανοησία, επίσης, που θα έχουν γράψει στο facebook, όπως και σε πιο σοβαρά κείμενα βέβαια. Ή και σε τεράστιες μπούρδες των εφηβικών τους χρόνων, ανεβασμένες σε βίντεο στο tiktok.

Μ’ αυτόν τον τρόπο θα συμβεί κάτι αναπάντεχο, που θα αποτελέσει μεγάλη αλλαγή: ενώ ώς τώρα είχε κανείς πρόσβαση σε κάποιες σοβαρές ή σοβαροφανείς πόζες των προγόνων του, από δω και μπρος θα έχει ελάχιστα στοιχεία -αναλογικά πάντα- για την ώριμη ηλικία τους και πάμπολλα για την εποχή της ανεμελιάς και του αυθορμητισμού. Θα ξέρει κανείς πώς ήταν οι πρόγονοί του μικροί, κάτι σχεδόν αδιανόητο ώς τώρα -πέρα από κάποιες σπάνιες φωτογραφίες μωρών-, θα τους βλέπει σε βίντεο να κινούνται και να μιλούν -αυτό και αν ήταν αδιανόητο-, θα τους βλέπει σε διάφορες ηλικίες και, όσο θα προχωράει ο χρόνος, θα λιγοστεύουν τα τεκμήρια.

Πρόκειται για την πλήρη απομυθοποίηση της προγονικής γραμμής, που όλοι μας θεωρούμε σχεδόν αυτόματα σημαντική και στιβαρή, τουλάχιστον όσο το δηλώνουν οι αυστηρές φωτογραφίες. Και πρόκειται και για απομάγευση της μνήμης, που έχει το κακό συνήθειο της ωραιοποίησης του παρελθόντος.

Υπάρχει βέβαια και η πιθανότητα αυτά τα κοινωνικά δίκτυα που έφεραν σήμερα επανάσταση στην επικοινωνία, να είναι σε μερικές δεκαετίες τόσο αρχαία όσο και ο πάπυρος, τα δε αρχεία τους να έχουν εξαφανιστεί. Και η έρευνα για προγόνους που δεν έχουν κρατήσει προσωπικό αρχείο, το οποίο βέβαια δεν θα έχουν σβήσει άλλοι ενδιάμεσοι πρόγονοι, να είναι το ίδιο επίπονη όπως το να ψάχνεις σήμερα χαρτιά και φωτογραφίες του 1930, χαμένα σε διαδοχικές μετακομίσεις και αλλεπάλληλους θανάτους.

Σε αυτή την περίπτωση, το «χους ει και εις χουν απελεύσει» θα έχει και πάλι εφαρμογή. Η εξαφάνιση θα γίνεται και από τον εικονικό συμπαντικό μας κόσμο. Θα γινόμαστε κάτι σαν εικονική αστρική σκόνη.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το θεώρημα της Χαβά
Η μικρή Χαβά, κι ας μην το ξέρει, είναι νοερή συνεχίστρια του Θαλή. Τα όποια ιερατεία, αρχαία ή σύγχρονα, δεν μπορούν να καλύπτουν το κεφάλι της για πάντα.
Το θεώρημα της Χαβά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κρατήρας
Ας μην κοιτάμε την Ανατολή αφ’ υψηλού, λοιπόν. Αν συνηθίζεις να παίζεις ανέμελος γύρω από τον κρατήρα του ηφαιστείου αναλογιζόμενος απλώς τι πρόβλημα είχαν αυτοί που σκόνταψαν και έπεσαν, κάποια στιγμή ή θα...
Κρατήρας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο γκιώνης των Εξαρχείων
Αφίσες ενημέρωσης και διαμαρτυρίας σε όλα τα μαγαζιά. Διαχρονικά επιχειρούν να αλλάξουν τον χαρακτήρα της γειτονιάς.
Ο γκιώνης των Εξαρχείων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Διακρίσεις
Οι επιτυχίες και οι αποτυχίες στα σπορ, αλλά και αλλού, δίνουν αφορμή για ποικίλες σκέψεις. Πριν από το πρόσφατο Ευρωμπάσκετ, και με την προοπτική μιας μεγάλης διάκρισης, λόγω βέβαια κυρίως του σπουδαίου...
Διακρίσεις
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυάλα με τα βότσαλα
Φέτος, όπως καμία άλλη χρονιά, ήθελε κάπως να μείνει στο σπίτι κάτι από το καλοκαίρι που έφευγε με τη γνωστή αργή βεβαιότητά του. Ο,τι ήταν να δώσει, το έδωσε, και ό,τι ήταν να πάρει, το πήρε.
Η γυάλα με τα βότσαλα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Μάρθα, η καύση και τα κορίτσια στο Ιράν
Η γλυκιά μου η Μάρθα έφυγε έχοντας ζήσει μια πραγματικά πλούσια ζωή. Ηθελε στο τέλος να αποτεφρωθεί και η στάχτη της να σκορπιστεί. Και ξαφνικά μαθαίνω ότι χρειάζονται χίλιες δυο διαδικασίες για να έχει το...
Η Μάρθα, η καύση και τα κορίτσια στο Ιράν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας