• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 12.6°C / 19.2°C
    2 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.5°C / 16.9°C
    1 BF
    71%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 12.0°C / 16.0°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 2.9°C / 11.1°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.0°C / 13.2°C
    1 BF
    71%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 9.5°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    1 BF
    67%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.8°C / 20.2°C
    2 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.1°C / 15.9°C
    2 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.4°C / 18.8°C
    2 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.7°C / 16.8°C
    0 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    53%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    0 BF
    81%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 11.5°C / 17.2°C
    1 BF
    64%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.8°C / 18.8°C
    0 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 12.8°C / 19.4°C
    0 BF
    68%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 10.3°C / 16.6°C
    0 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 16.2°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.6°C
    1 BF
    59%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ψάρια και άνθρωπος

  • A-
  • A+

«Τα ψάρια, τα άγρια θηρία και τα πουλιά τρώνε το ένα το άλλο», αλλά ο άνθρωπος δεν τρώει τον άνθρωπο, λέει στο ποίημά του «Εργα και ημέρες» ο Ησίοδος, προσπαθώντας να νουθετήσει τον άμυαλο και άστοργο αδελφό του, τον Πέρση. Αν και ο στίχος του έχει τη δύναμη του επιγράμματος, πιο σωστό, ακόμα και αν σκεφτούμε τους ανθρώπους των οποίων οι «πολιτισμένες» κοινωνίες ξεπέρασαν το στάδιο της ανθρωποφαγίας, θα ήταν να λέγαμε «ο άνθρωπος [δεν πρέπει να] τρώει τον άνθρωπο».

Να κάναμε δηλαδή μια μετακίνηση από τα όντα στα δέοντα, αναγκαία και στον 21ο αιώνα που τόσο συχνά σέβεται την ανθρώπινη ζωή ως αφαίρεση. Αναρωτιέμαι αν ο ραψωδός που μιλούσε με τις Μούσες στην Ασκρα της Βοιωτίας έχει δίκιο όταν παρουσιάζει στο ποίημά του τα ψάρια, τα ζώα και τα πουλιά συλλήβδην ως αρνητικό παράδειγμα. Ανάμεσά τους, ακόμα και αν ανήκουν σε διαφορετικά ήδη, υπάρχουν στιγμές άγριας σύγκρουσης, αλλά και στιγμές συνεργασίας. Μικρά πουλάκια τολμούν να εισδύσουν στα τρομερά σαγόνια των κροκόδειλων για να καθαρίσουν τα δόντια τους εκτελώντας χρέη οδοντογιατρών. Και μικρά ψαράκια επισκέπτονται το ορθάνοιχτο στόμα της σμέρνας για να καθαρίσουν τα σπάραχνά της σαν να ήταν ωτορινολαρυγγολόγοι. Παραδείγματα από το ζωικό αλλά και από το φυτικό βασίλειο επαναλαμβάνουν ότι η «άγρια» φύση δεν είναι τόσο άγρια. Περιέχει τη σύγκρουση αλλά και τη συνεργασία.

Και ο άνθρωπος; Θα αναφέρω τα βασικά για την εν γένει σχέση του ανθρώπου με τη φύση, που χρωματίζεται από εκφράσεις όπως «νίκη του ανθρώπου απέναντι στα φυσικά στοιχεία», «κατάκτηση» ή «υποταγή» της φύσης σε αυτόν. Εκφράσεις που, παρά τα κροκοδείλια δάκρυα των κάθε λογής εξουσιών για το περιβάλλον, τη ρύπανση, τη μετάλλαξη ή την καταστροφή της πανίδας και της χλωρίδας, έχουν απλώς μεταμφιεστεί χωρίς να χάσουν την αρνητική τους ενέργεια. Και θα μείνω λόγω εποχής στα ψάρια και μάλιστα σε ένα στοιχειώδες επίπεδο: τα ψάρια ως τροφή του ανθρώπου. Πόσο μπορούμε και πόσο πρέπει να τρώμε ψάρια; Με ανακοινώσεις και με εκκλήσεις ειδοποιούμαστε ότι απαγορεύεται να τρώμε όλο και πιο πολλές κατηγορίες ψαριών και θαλασσινών που προέρχονται από υπεραλιευμένες ελληνικές -και όχι μόνο- θάλασσες. Τρώτε μόνο σαρδέλες και μύδια από το εξωτερικό, μας λένε. Λαμπρά. Αλλά και από αυτά που επιτρέπονται πολλά απαγορεύεται να τα αγγίζουμε λόγω μόλυνσης των θαλασσών ή ακόμα, για διάφορους λόγους υγείας.

Καταβροχθίζοντας πέρα από κάθε όριο τα ψάρια, τα πουλιά, τα ζώα και κάθε τι άλλο, ο άνθρωπος κινδυνεύει να μοιάσει με κάποια πρόσωπα της λογοτεχνίας και του μύθου που η ακόρεστη πείνα τους τα καταδίκασε να φάνε το ίδιο το σώμα τους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ανθρωποι, προ-άνθρωποι και υπάνθρωποι
Να πρόκειται άραγε για μια ακόμη επιστροφή στο «προανθρώπινο»; Μάλλον όχι. Αυτοί που μεταμφιέζουν τη βία, τον σαδισμό, την πλεονεξία τους με φανταχτερά λόγια δεν επιστρέφουν σε κάποιο παρελθόν κρυμμένο στο...
Ανθρωποι, προ-άνθρωποι και υπάνθρωποι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Με το γυαλί τού μη ψαρά
Τις προάλλες σε ωραίο κεντρικό μαγαζί ψαροφαγίας μάς πρότειναν πετροσωλήνες. Κανονικά δεν επιτρέπεται να τους μαζεύεις, αλλά δεν έκανα θέμα. Ούτε και παράγγειλα.
Με το γυαλί τού μη ψαρά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»
Ο ρομποτικός κάδος διαχείρισης απορριμμάτων στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης, μας λέει ο αντιδήμαρχος της πόλης, τον «διάβασε» σαν σκουπίδι.
«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για να αντέξουμε
Αυτή τη φορά ήταν για κάτι το θετικό και σπάνιο. Για έναν πατέρα που μόνος του μεγαλώνει σε δύσκολες ώρες τα τέσσερα παιδιά του, προσφέροντάς τους την αποδοχή, την καθημερινή φροντίδα και την αγάπη του.
Για να αντέξουμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
19 του Σεπτέμβρη το βράδυ σας τηλεφώνησα –Να πάνε όλα καλά αύριο, είπα. –Ευχαριστώ απάντησες. –Είσαι έτοιμος ρώτησα; –Οχι δεν είμαι, απάντησες. Την σκεφτόμουν την απάντησή σου όλο το βράδυ. Την άλλη μέρα, όταν...
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*
Από τη Δευτέρα και για μία εβδομάδα ξεκίνησε το «χειροποίητο», όπως το αποκαλεί η δημιουργός και καλλιτεχνική του διευθύντρια Χριστιάνα Γαλανοπούλου, φεστιβάλ ΜΙΡ. Ενα φεστιβάλ για την ειρήνη.
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας