• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    37°C 34.8°C / 39.1°C
    3 BF
    28%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    37°C 33.0°C / 38.8°C
    3 BF
    34%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    36°C 33.0°C / 38.7°C
    3 BF
    29%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    36°C 36.1°C / 36.9°C
    3 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 33.9°C / 33.9°C
    3 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    37°C 32.3°C / 41.0°C
    3 BF
    16%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    35°C 33.4°C / 37.0°C
    2 BF
    44%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    39°C 39.1°C / 39.1°C
    3 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.8°C / 37.1°C
    4 BF
    48%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    35°C 32.9°C / 34.9°C
    3 BF
    34%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 35.8°C
    3 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 32.3°C
    3 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    3 BF
    66%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    38°C 36.8°C / 37.9°C
    0 BF
    19%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    38°C 36.2°C / 38.8°C
    2 BF
    20%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.8°C / 34.8°C
    4 BF
    30%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    38°C 35.1°C / 39.3°C
    2 BF
    14%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 32.3°C
    3 BF
    67%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.3°C / 36.7°C
    3 BF
    51%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    37°C 36.9°C / 36.9°C
    0 BF
    30%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Αποχαιρετισμός...

  • A-
  • A+

Ο χώρος των εικαστικών νομίζω πως τουλάχιστον στην Ελλάδα είναι αυτός που περιέχει τους περισσότερους άσχετους, τους περισσότερους δήθεν, τις περισσότερες νεφελώδεις προσωπικότητες, τους περισσότερους της κατηγορίας «είμαι πολύ σοβαροφανής για να κρύψω ότι δεν έχω σοβαρότητα», όπως και τους περισσότερους της κατηγορίας «πουλάω τρέλα για να δείξω πόσο κοντά είμαι σε έναν πραγματικό καλλιτέχνη» -στην πραγματικότητα ένας καλλιτέχνης ποτέ ούτε πουλάει τρέλα ούτε είναι τρελός...

Φυσικά, δεν μιλάω για τους καλλιτέχνες στον χώρο αλλά για τους γύρω γύρω από τους καλλιτέχνες. Ετσι κι αλλιώς, τα εικαστικά δεν είναι ούτε σινεμά ούτε θέατρο ούτε λογοτεχνία, δεν τα έχει μελετήσει ο καθένας και πάρα πολλοί σ' αυτό το θέμα βρίσκονται στην εποχή που η ζωγραφική αντικαθιστούσε τη φωτογραφία, γιατί δεν είχε ακόμα εφευρεθεί...

Μ' αυτά και μ' αυτά, πριν γνωρίσω την Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, είχα ακούσει πολλά δυσάρεστα και αρνητικά, ακόμα και κοροϊδευτικά λόγια, τα οποία, βέβαια, χάθηκαν από το μυαλό μου στα πρώτα δέκα λεπτά της γνωριμίας μας...

Το καλύτερο απ' όλα είναι να κοιτάς τον άλλο στα μάτια και εκεί καταλαβαίνεις τα πάντα. Η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα σε έπειθε με τη ματιά της και σου καθόριζε, χωρίς να πει τίποτα, και τα όρια της σχέσης σας -φιλική, επαγγελματική στη δική μου περίπτωση.

Αν για κάτι ξεχώριζε η Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα, την οποία όλη η Ελλάδα έμαθε τα τελευταία πάρα πολλά χρόνια που βρισκόταν στην καλλιτεχνική διεύθυνση της Εθνικής Πινακοθήκης και αυτό μπορούμε να το πούμε τώρα που δεν είναι πια μαζί μας, ήταν πως ήταν ένας πραγματικά μεθοδικός άνθρωπος που είχε τον τρόπο να κάνει τα οράματά της πράξη. Κάπως έτσι, άλλωστε, ολοκληρώθηκε και το έργο της επέκτασης της Εθνικής Πινακοθήκης, τα τελευταία δύο χρόνια... Ηταν, όμως, και πολλά άλλα... Ηξερε το θέμα της, είχε μια πλατιά καλλιέργεια, είχε αγωγή στις σχέσεις της με τους ανθρώπους, ήξερε να χρησιμοποιεί τη δημοσιότητα για χάρη της δουλειάς της, όμως και όχι για χάρη της ιδίας...

Κακά τα ψέματα, η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα έδωσε στην Εθνική Πινακοθήκη μια πρωτοείδωτη γι' αυτήν δημοσιότητα, με τα φώτα να τη λούζουν. Ηξερε να χρησιμοποιεί τη δημοσιότητα, καταφέρνοντας να μη χρησιμοποιείται η ίδια από αυτήν. Αλλωστε, το πόσο σημαντικό ρόλο παίζει ένας καλλιτεχνικός διευθυντής σε έναν τέτοιου τύπου οργανισμό μπορεί να το καταλάβει κανείς βλέποντας πολλούς ανάλογους σ' αυτή τη χώρα, στο Εθνικό Θέατρο, το ΚΘΒΕ ή τις περιπέτειες που έχει περάσει το ΕΜΣΤ.

Είχα ακούσει πολλούς να κατηγορούν και να κοροϊδεύουν τη Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα και πάντα σ' αυτές τις περιπτώσεις θυμόμουν τη θρυλική ατάκα της Ελένης Βλάχου «Δεν είμαι τόσο χαζή για να παρασυρθώ τόσο εύκολα από τον Κοσκωτά, απλώς ήξερα το ποιόν αυτών που τον έβριζαν»...

Το μόνο που πραγματικά με φοβίζει, το μόνο που πραγματικά τρέμω, παρ' όλο που έχω εμπιστοσύνη στην υπουργό Πολιτισμού, την κ. Μενδώνη, είναι το ποιος θα πάρει τη θέση της στην Εθνική Πινακοθήκη. Δεν θέλω ούτε καν να το σκέφτομαι. Ελπίζω πως δεν θα είναι ούτε ακραιφνώς σοβαροφανής, για να μπορεί να κρύβει ότι δεν διαθέτει σοβαρότητα, αλλά ούτε και επιτηδευμένα τρελός, για να δείχνει ότι τάχα ανήκει στον καλλιτεχνικό χώρο. Η αλήθεια είναι πως τόσο ολοκληρωμένοι σε εφόδια, τόσο εφοδιασμένοι με προτερήματα άνθρωποι για τη διεύθυνση τέτοιων οργανισμών σαν τη Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα δεν πολυκυκλοφορούν στην Ελλάδα και ελπίζω να μη γίνει καμιά στραβή και η Εθνική Πινακοθήκη, αμέσως μόλις απέκτησε τα υπέροχα καινούργια κτίριά της, γίνει Κούγκι...

Καλό της ταξίδι...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για ό,τι και για όποιον λείπει
Τον θυμήθηκα με τον φίλο τον Γιώργη βλέποντας την ίδια ακριβώς σκηνή. Μα τούτη τη φορά, μέσα στην εφιαλτική, την ανείπωτη απώλεια που έτυχε στον φίλο μου, μίλησαν οι σιωπές.
Για ό,τι και για όποιον λείπει
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο πρώτος τρόμος
H αίσθηση του «ανοίκειου», όπως την ονομάζει ο Φρόιντ, δημιουργείται «όταν καταλύεται το όριο μεταξύ φαντασίας και πραγματικότητας» και σχετίζεται κατεξοχήν με τον θάνατο.
Ο πρώτος τρόμος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
ΑΚΟΜΠΛΕΞΑΡΙΣΤΟΣ...
Για πολλούς λόγους αξίζει κανείς να μελετήσει τη ζωή του Φιλίππου και για πολλούς λόγους αξίζει κανείς να τον εκτιμήσει και να μην τον εκτιμήσει...Αλλά τουλάχιστον μπορεί κανείς να υποκλιθεί και να τον πει, αν...
ΑΚΟΜΠΛΕΞΑΡΙΣΤΟΣ...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καληνύχτα σας, κύριε Καλογιάννη...
Εμαθα ότι έφυγε από κοντά μας ο Αντώνης Καλογιάννης. Eίχε τη συνείδηση ενός πραγματικού καλλιτέχνη, την ευαισθησία και τη συνείδηση του καθήκοντος απέναντι στον κόσμο που τον άκουγε
Καληνύχτα σας, κύριε Καλογιάννη...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενας έντιμος, ήσυχος ανήσυχος
Λιγομίλητος αλλά με ένα ιδιότυπο χιούμορ, διακριτικός, ευγενικός· αφανής σχεδόν αλλά συμπάσχων με όποιον πονούσε και στενοχωριόταν.
Ενας έντιμος, ήσυχος ανήσυχος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αδελφέ μου...
Ο Γιωργάκης Παπανδρέου, που αποχαιρετήσαμε την περασμένη βδομάδα, γεννήθηκε το 1927 στην Ελβετία, κρυφά, γιατί το ζεύγος Κυβέλη – Παπανδρέου ήταν παράνομο, αλλά η γέννησή του ανακοινώθηκε το ’28, όταν χώρισαν...
Αδελφέ μου...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας