• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.4°C / 12.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 7.6°C / 11.1°C
    2 BF
    72%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.0°C / 13.3°C
    4 BF
    78%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 4.9°C / 7.7°C
    1 BF
    63%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    3 BF
    87%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.7°C
    0 BF
    82%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 5.1°C
    1 BF
    75%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.1°C / 9.1°C
    2 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.6°C
    3 BF
    88%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    2 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    4 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    4 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 8.4°C
    0 BF
    93%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.5°C / 10.1°C
    2 BF
    81%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.8°C / 17.7°C
    2 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 12.7°C
    0 BF
    74%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.7°C / 11.2°C
    2 BF
    73%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.6°C / 5.6°C
    1 BF
    89%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η προστασία, οι προστάτες και η «Αριστερά»

  • A-
  • A+

Μια πρόσφατη είδηση μου έκανε εντύπωση για μια θεμελιώδη «αλλαγή παραδείγματος» και ένα δρόμο πολιτικής πράξης που είναι ξεχασμένος (;). Η κουβανική κυβέρνηση αλλάζει το οικογενειακό δίκαιο με σκοπό τα παιδιά και οι νέοι να μην είναι αντικείμενα προστασίας, αλλά υποκείμενα δικαιωμάτων. Αυτό έχει –σύμφωνα με τα λεγόμενα του υπουργού Δικαιοσύνης, Οσκαρ Σιλβέρα– την πηγή του στο ίδιο το κουβανικό Σύνταγμα που θεσμοθετεί την ισότητα, τη μη διάκριση και τον σεβασμό στην ανθρώπινη αξιοπρέπεια ως βασικές του αρχές, και μετατρέπεται σε «πράξη» με μέτρα που αφορούν την υγεία, την εκπαίδευση, το οικογενειακό και λοιπό κοινωνικό περιβάλλον.

Το νομοσχέδιο ήταν αντικείμενο δημόσιας διαβούλευσης στην οποία –σύμφωνα με τα ρεπορτάζ– συμμετείχαν 6 εκατ. Κουβανοί και ο αντίλογος που εκφράστηκε ήταν «αν με αυτή την εξέλιξη θα χαθεί “η εξουσία που έχουμε πάνω στα παιδιά μας”», ένα ξεκάθαρο ζήτημα πέρα από τα «φύλλα συκής» των προβληματισμών που έχουν τεθεί σε αντίστοιχα θέματα με τον τρόπο του «εμείς δεν ξέρουμε το καλό των παιδιών μας;»

Η κυρίαρχη τάξη πραγμάτων βασίζεται σε μια πρωταρχική δημιουργία διακρίσεων και σχέσεων μεταξύ κοινωνικών κατηγοριών, σχέσεων σύγκρουσης, εξουσίας, κυριαρχίας. Από τη μια, οι πλούσιοι, από την άλλη οι φτωχοί, οι ιδιοκτήτες και οι εργαζόμενοι, οι ισχυροί κι οι αδύναμοι, κατηγοριοποιήσεις που αφορούν και άλλα επίπεδα, φύλου, φυλής, ηλικίας και πρόσφατα έχουν επεκταθεί σε επίπεδα κατοχής δύναμης σε καταναλωτικό επίπεδο, επίπεδο «μορφωτικών ικανοτήτων» (οι «άριστοι» και οι «αδύναμοι») κ.ά., όλα αποτελέσματα και αντίστοιχης θεσμοθέτησης. Οι «σκληροί» εκφραστές αυτής της πολιτικής, με αρωγούς θεσμούς κοινωνικοποίησης προσπαθούν να φυσικοποιήσουν αυτές τις διακρίσεις και αφήνουν τους νόμους της αγοράς ελεύθερους να οδηγήσουν στη φυσική εξόντωση των χαμένων αυτής της διαδικασίας που οι ίδιοι έχουν παράξει.

Μια «λάιτ» εκδοχή πολιτικών εκφραστών αυτής της πρακτικής, αφού δημιουργήσουν όλες τις κατηγορίες των κοινωνικών ηττημένων, δημιουργούν ένα τρύπιο δίχτυ προστασίας που το ονομάζουν φιλανθρωπία και μέσω αυτού θα αναπαράξουν τη συμβολική και υλική τους δύναμη. Υπάρχει όμως και μια άλλη κατηγορία πολιτικών όντων που προτείνουν και στηρίζουν την ανάγκη της προστασίας των κοινωνικά αποκλεισμένων και μετά επιτελούν τον ρόλο του προστάτη. Σε αυτή την πρακτική, δυστυχώς, έχει για πολλές δεκαετίες εγκλωβιστεί μια Αριστερά, που δεν θέτει εξαρχής σε αμφισβήτηση τη δημιουργία αυτών των διακρίσεων, τις θεωρεί δεδομένες και προσπαθεί να «απαλύνει τον πόνο» από τις πρακτικές αποκλεισμού χωρίς όμως να μπορεί ή να θέλει να τις καταργήσει.

Οι έχοντες ανάγκη προστασίας είναι ο αναγκαίος όρος για τη δημιουργία προστατών που λειτουργούν πολιτικά μεταπρατικά και κοινωνικά πατερναλιστικά. Μια τέτοια Αριστερά έχει ήδη ΜΚΟποιηθεί, έχει χάσει ήδη τον ριζοσπαστισμό της, βασίζεται στην ανάγκη αποσπασματικής διαχείρισης του προβλήματος (ούτε καν ολοκληρωμένη κοινωνική πολιτική) και όχι στη λύση του, εντέλει καταλήγει να είναι η άλλη πλευρά ενός κάλπικου νομίσματος που δεν είναι η λύση αλλά το ίδιο το πρόβλημα.

Και εμείς όλοι οι υπόλοιποι; Ας δηλώσουμε εξαρχής και ευθαρσώς. Δεν θέλουμε προστάτες, αλλά ριζική αλλαγή και ίδια δικαιώματα πρόσβασης, επιτέλεσης, δημιουργίας. Και μια Αριστερά που αυτό θα πρεσβεύει.

* καθηγητής Πανεπιστημίου Αιγαίου, περιφερειακός σύμβουλος Βορείου Αιγαίου

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το χαμένο λαϊκό αίσθημα
Ολες οι εξουσίες πηγάζουν από τον λαό, έτσι λένε τα περισσότερα δημοκρατικά Συντάγματα - τώρα, πώς γίνεται και αυτός ο λαός πένεται και ασφυκτιά, είναι τρομαγμένος και δειλός, αυτό είναι, ως γνωστόν, αλλουνού...
Το χαμένο λαϊκό αίσθημα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Θωράκιση
Σοτάρισμα χρειάζονται οι πολίτες. Να πιστέψουν σε όσους κατέχουν δημόσιο λόγο και θέση. Να μη χαθούν όλοι οι κοινωνικοί χυμοί. Και γίνουμε ένα άθροισμα αρπάγων και αμοραλιστών. Οσοι κάνουν κουμάντο, απ’ όποια...
Θωράκιση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κακόμοιρη πλατεία
Ερμη πλατεία, δυστυχής. Ή μάλλον το αντίθετο του έρμη, γεμάτη προσδοκίες, διεκδικήσεις, πολιτικές φαντασιώσεις, βία και βρόμα, πλατεία όπου μια βόλτα δεν μπορείς να πας με την ψυχή ήρεμη, αν δεν πέσεις σε...
Κακόμοιρη πλατεία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
H τέχνη, η πολιτική, η τεχνική
Μέρες τέτοιες, γιορτινές, δεν είναι πρέπον να θυμίζει κανείς την αδράνεια της κοινωνίας· αφενός γιατί είναι γενίκευση, αφετέρου γιατί έτσι γουστάρει η κοινωνία -και άμα γουστάρει η κοινωνία δεν χρειάζονται...
H τέχνη, η πολιτική, η τεχνική
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αισιοδοξία
Η διπλανή πολυκατοικία έχει δραστήριο διαχειριστή. Μόλις ανέλαβε, κατέγραψε τα άδεια διαμερίσματα και σε λίγες μέρες τα μισά κουδούνια της εξώπορτας είχαν στη θέση του ονόματος τη λέξη «ΑΔΕΙΟ». Οι αισιόδοξοι...
Αισιοδοξία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι «ειδικοί» και το εκεί έξω
Αυτοί που πραγματικά νοιάζονται να κατανοήσουν τι ακριβώς συμβαίνει στην ελληνική κοινωνία, οφείλουν να μπουν οι ίδιοι στην κοινωνία και μάλιστα στις μικρές, θεωρούμενες ασήμαντες εκφάνσεις της. Τα μεγάλα...
Οι «ειδικοί» και το εκεί έξω

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας