• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 22.2°C / 27.4°C
    1 BF
    55%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.1°C / 25.9°C
    2 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.0°C / 26.0°C
    0 BF
    58%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 23.0°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.9°C / 25.0°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.1°C / 21.4°C
    2 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.4°C / 26.5°C
    4 BF
    58%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 23.9°C
    2 BF
    60%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 26.6°C
    4 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.0°C / 24.0°C
    2 BF
    69%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.5°C / 25.5°C
    2 BF
    63%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.3°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 22.8°C / 26.6°C
    1 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.8°C
    3 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.5°C / 26.5°C
    0 BF
    53%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 24.4°C
    1 BF
    90%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 19.8°C
    2 BF
    62%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Τον διάβασε σαν σκουπίδι»

  • A-
  • A+

Ο ρομποτικός κάδος διαχείρισης απορριμμάτων στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης, μας λέει ο αντιδήμαρχος της πόλης, τον «διάβασε» σαν σκουπίδι. Τα φάρμακά του, που πέταξε κατά λάθος μέσα σ’ αυτόν μαζί με τα σκουπίδια και που για να τα βρει έσκυψε ή σχεδόν μπήκε όπως λένε στον κάδο, βρέθηκαν άθικτα μετά τη δική του πολτοποίηση από το «έξυπνο» μηχάνημα. Μαζί και η συνταγή στην οποία ήταν γραμμένο το όνομά του. Στην αρχή οι αυτόπτες μάρτυρες του «θεάματος» τον «διάβασαν» σαν άστεγο που έψαχνε τροφή στα σκουπίδια. Αργότερα είπαν ότι δεν ήταν.

Τον περιγράφουν ως νέο άντρα περίπου 40 ετών. Το όνομά του δεν ακούστηκε ακόμα ούτε ως μνημόσυνο. Ηξεραν άραγε οι μη άστεγοι, οι άστεγοι της πόλης, αλλά και κάθε περαστικός από αυτήν πώς λειτουργεί το είδος αυτό του κάδου, που εν είδει οβελίσκου στέκεται στον δημόσιο χώρο της; Γνώριζαν αν υπάρχει και ποιος θα ήταν ένας πιθανός κίνδυνος και τι θα πρέπει να αποφεύγουν κατά τη χρήση του; Ποιος ήταν υπεύθυνος για τον έλεγχο των ρυθμίσεων; Μπορούσαν οι ρυθμίσεις αυτές να διαφοροποιηθούν σε έκτακτες περιπτώσεις; Και το ποιο σημαντικό: δεν είχε περάσει από τον νου των εφευρετών να εφοδιάσουν το «έξυπνο» ρομπότ με επιπλέον συστήματα ασφαλείας, έτσι ώστε αφού δεν μπορεί να διακρίνει ένα σκουπίδι από έναν άνθρωπο, τουλάχιστον να ειδοποιεί με τη φωνή του για πιθανό κίνδυνο ή ακόμα να μην ενεργοποιείται αμέσως ο μηχανισμός πολτοποίησης;

Ανθρωποι και μηχανές ανταλλάσσουν ρόλους. Και αυτό υπήρξε μια προαιώνια επιθυμία του ανθρώπου που αποτυπώθηκε σε μύθους, οράματα και πειραματισμούς από τον Τάλω, το ρομπότ-φύλακα της Κρήτης, μέχρι τις ρομποτικές θεραπαινίδες του Ηφαίστου, τα ρομπότ του Αριστοτέλη για τις δουλειές αλλά και τα αυτόματα του Ηρωνα στους ελληνιστικούς χρόνους. Ολα αυτά, αλλάζοντας σχήματα και μορφές με επίμονη προσήλωση στο ομοίωμα του ανθρώπου δημιουργού τους, έχουν ταξιδέψει ανά τους αιώνες στο ανθρώπινο φαντασιακό για να αποκτήσουν υπόσταση και να διεκδικήσουν νέα δικαιώματα σήμερα.

«Προσέξτε» λέει στον Ντάνιελ Μπλέικ η κοινωνική λειτουργός που στο ομότιτλο έργο του Κεν Λόουτς, σε αντίθεση με τους ψυχρούς συναδέλφους της, βοηθά ανθρώπους σαν αυτόν οι οποίοι δεν ξέρουν πώς να συμπληρώσουν ηλεκτρονικά τις αιτήσεις για να διεκδικήσουν κάποιο επίδομα. Αν δεν τα συμπληρώσετε σωστά, θα χάσετε κάθε δικαίωμα και θα σας βγάλουν στον δρόμο. Ξέρετε πόσοι σημαντικοί άνθρωποι είναι άστεγοι; Αυτό που συνέβη στην Αλεξανδρούπολη φωτίζει άλλη μία πτυχή της σχέσης του ανθρώπου με την τεχνολογία.

Για να μην αφήνει τραγικές «παράπλευρες ζημίες» η -συχνά ανεξέλεγκτη- τεχνολογική πρόοδος απαιτείται η συνεχής κοινωνική επαγρύπνηση που θέτει τον άνθρωπο, στεγασμένο ή άστεγο, προνομιούχο ή πένητα, πάνω από τη μηχανή.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για να αντέξουμε
Αυτή τη φορά ήταν για κάτι το θετικό και σπάνιο. Για έναν πατέρα που μόνος του μεγαλώνει σε δύσκολες ώρες τα τέσσερα παιδιά του, προσφέροντάς τους την αποδοχή, την καθημερινή φροντίδα και την αγάπη του.
Για να αντέξουμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
19 του Σεπτέμβρη το βράδυ σας τηλεφώνησα –Να πάνε όλα καλά αύριο, είπα. –Ευχαριστώ απάντησες. –Είσαι έτοιμος ρώτησα; –Οχι δεν είμαι, απάντησες. Την σκεφτόμουν την απάντησή σου όλο το βράδυ. Την άλλη μέρα, όταν...
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*
Από τη Δευτέρα και για μία εβδομάδα ξεκίνησε το «χειροποίητο», όπως το αποκαλεί η δημιουργός και καλλιτεχνική του διευθύντρια Χριστιάνα Γαλανοπούλου, φεστιβάλ ΜΙΡ. Ενα φεστιβάλ για την ειρήνη.
Για τo Φεστιβάλ ΜΙΡ: μία ελεγεία*
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ανθρωποι, προ-άνθρωποι και υπάνθρωποι
Να πρόκειται άραγε για μια ακόμη επιστροφή στο «προανθρώπινο»; Μάλλον όχι. Αυτοί που μεταμφιέζουν τη βία, τον σαδισμό, την πλεονεξία τους με φανταχτερά λόγια δεν επιστρέφουν σε κάποιο παρελθόν κρυμμένο στο...
Ανθρωποι, προ-άνθρωποι και υπάνθρωποι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Made to be a steak
Αυτό που θαυμάζω στους πολιτισμένους Βόρειους είναι πως ό,τι λένε το εννοούν και το κάνουν. Φιλέτο, μπριζόλα, κιμά, όλα. Και γι' αυτό προσοχή. Αν μας κρεμάσουν μετά πολλών επαίνων καμιά καρτέλα στον λαιμό δεν...
Made to be a steak
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άγνωστο αριστούργημα
Στο «Αγνωστο αριστούργημα» του Μπαλζάκ, ο Φρενχόφερ, ο μέγας ζωγράφος που αναζητά την απόλυτη τελειότητα, αποκαλύπτει το «αριστούργημά» του. Ομως έργο πια δεν υπάρχει. Τη θέση του έχει πάρει η ρευστότητα μιας...
Το άγνωστο αριστούργημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας