• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 1.8°C / 7.9°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 2.9°C / 7.0°C
    0 BF
    52%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    8°C 1.0°C / 8.3°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    0°C -4.1°C / -0.1°C
    1 BF
    71%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    0 BF
    80%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 3.0°C / 7.7°C
    2 BF
    54%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -0.6°C / -0.6°C
    2 BF
    55%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 3.2°C / 3.2°C
    1 BF
    64%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 8.8°C
    3 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.3°C / 9.0°C
    3 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 8.5°C / 8.5°C
    4 BF
    51%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    3 BF
    64%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    -1°C -1.1°C / 2.3°C
    0 BF
    59%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    6°C 2.5°C / 6.6°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    4 BF
    46%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    5°C 2.0°C / 7.7°C
    1 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 7.7°C / 7.7°C
    2 BF
    53%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 0.7°C / 5.3°C
    2 BF
    59%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.6°C / 0.6°C
    2 BF
    64%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ντουραλάκ!

  • A-
  • A+

Ηταν, θυμάμαι, τέτοια εποχή που προβλήθηκε στο Παρίσι η πρώτη μου ταινία. Ηταν γαλλική, μεγάλου μήκους, και τη γύρισα στο πλαίσιο της μεταπτυχιακής μου εργασίας στο Πανεπιστήμιο. Οσο κι αν πέρασαν τα χρόνια, δεν ξεχνώ ποτέ ότι με δίδαξε τρία πράγματα που στάθηκαν πολύτιμος οδηγός στη μετέπειτα ζωή μου.

Το πρώτο: μάθε να συνεργάζεσαι, όταν υπάρχουν οι προϋποθέσεις κι έχεις βρει μια αδελφή ψυχή. Την ταινία τη γύρισα σε συσκηνοθεσία με τον εξαιρετικό θεωρητικό του κινηματογράφου και αγαπημένο φίλο Ντενί Λεβί. Και το εννοώ κυριολεκτικά: από το σενάριο, το ντεκουπάζ, το γύρισμα, το μοντάζ, τη μουσική – όλα τα κάναμε μαζί.

Μας έφτανε που ξεκινήσαμε από μια κοινή αρχή: να κάνουμε μια πολιτική ταινία (απόλυτα στο πνεύμα της δεκαετίας του ’70) που όμως ήταν... έμμεσα πολιτική. Θα τα έλεγε όλα, αλλά μέσα από ένα άλλο είδος, που μας άρεσε πολύ: το φανταστικό.

Θελήσαμε λοιπόν να μεταμορφώσουμε τον κλασικό αριστοκράτη βρικόλακα της φεουδαρχίας, τον Κόμη Δράκουλα, σε σύγχρονο εργοστασιάρχη με το όνομα Ντουραλάκ (αναγραμματισμός του Ντράκουλα). Η ηρωίδα μας, η Βερονίκ, επιστρέφει στην πόλη που γεννήθηκε. Οι γονείς της δεν ζούνε πια και το τοπίο έχει αλλάξει. Ενα εργοστάσιο φαρμακευτικών προϊόντων μολύνει την περιοχή, αλλά δίνει δουλειά στις γυναίκες. Ομως μια μυστηριώδης αρρώστια τις οδηγεί γρήγορα στον θάνατο. Η Βερονίκ ανακαλύπτει ότι τις νύχτες ο Ντουραλάκ καλεί τις εργάτριες στο γραφείο του, τις υπνωτίζει χάρη στον γοητευτικό υπηρέτη του, και τους ρουφάει το αίμα. Ο υπηρέτης ερωτεύεται τη Βερονίκ και προσπαθεί να τη γλιτώσει, οι αγρότες της περιοχής φαίνονται στην αρχή άβουλοι, αλλά είναι οι γυναίκες που θα τους παρασύρουν σ’ ένα κλασικό λυτρωτικό φινάλε.

Το δεύτερο μάθημα: κι όταν ακόμα δεν έχεις αρκετά λεφτά, βρες τρόπους για να κάνεις την ταινία. Αρκεί να την πιστεύεις πολύ. Κι εμείς την πιστεύαμε. Τη γυρίσαμε σε σούπερ 8 (πού να υπήρχαν ψηφιακές κάμερες τότε!) επιστρατεύοντας όλο το Πανεπιστήμιο. Φοιτήτριες έπαιξαν τις εργάτριες, καθηγητές κάποιους χωρικούς, ο Ντενί τον συμβολαιογράφο, η αδελφή μου τη γιατρό... Συνολικά, 60 πρωταγωνιστές, ένας χρόνος γυρίσματα τα Σαββατοκύριακα Παρίσι-Νορμανδία, κι ένα πραγματικό εργοστάσιο στη διάθεσή μας! Ο τίτλος; «L’ Usine du Vampire» (Το εργοστάσιο του βρικόλακα). Ηταν, κυριολεκτικά, το «Μπεν Χουρ» του σούπερ 8! Στην κινηματογραφική προβολή έγινε χαμός: ακόμα και οι πιο πολιτικοποιημένοι έτρεξαν να δουν μια ταινία πολιτική... με βρικόλακες!

Το τρίτο μάθημα: η ταινία αυτή συνδέθηκε με το Πανεπιστήμιο τότε, με πάθος, όνειρα, φιλοδοξίες και... μεγάλες προσδοκίες. Και οι προσδοκίες για έναν καλύτερο κόσμο μπορεί να ξεθώριασαν σήμερα, αλλά το πάθος, η πίστη στο όνειρο, τα σχέδια για δημιουργία, μένουν άσβηστα μέσα μου. Να αρχίζω πάλι, ξανά και ξανά. Μέχρι το τέλος. Το όποιο τέλος.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι… 100 εντολές!
Το κινηματογραφικό περιοδικό Sight and Sound δημοσιεύει κάθε δεκαετία, ύστερα από ψηφοφορία κυρίως κριτικών αλλά και σκηνοθετών, μια λίστα με τις «100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών»! Ολες βαθμολογικά.
Οι… 100 εντολές!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ροή του χρήματος
Η απολύτως αληθινή όσο και απίστευτη ιστορία του Αμερικανού πιλότου Μπάρι Σιλ παρουσιάστηκε στην ταινία «American made» του Νταγκ Λάιμαν (2017).
Ροή του χρήματος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το υπέροχο «Ντόντο»...
Ο κόσμος του Πάνου Κούτρα μοιάζει με την πόρνη που πήγε και ζήτησε συγχώρεση από τον Ιησού και όλοι απόρησαν γιατί ο Ιησούς τής έδωσε συγχώρεση για όλα...
Το υπέροχο «Ντόντο»...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι να με πιάσει εμένα τώρα;
Πολλές φορές, με την αναγγελία του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, θυμάμαι την εμπειρία μου όταν διαγωνίστηκα εκεί με την πρώτη μου ταινία. Πρόκειται για μια σχεδόν μυθιστορηματική ιστορία, που θα αφηγηθώ χωρίς να...
Τι να με πιάσει εμένα τώρα;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ψάχνοντας… ταινίες
Δυστυχώς, τις τελευταίες δεκαετίες η τέχνη (ας περιοριστούμε εδώ στον κινηματογράφο) γίνεται όλο και πιο αυτάρεσκη. Οι ταινίες μοιάζουν με video selfie: πάνω απ’ όλους εγώ, ο λατρεμένος εαυτός μου, κι όλα όσα...
Ψάχνοντας… ταινίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αναφωνώντας «γιούπι!»
Συμπληρώθηκαν φέτος 240 χρόνια από την πρώτη κυκλοφορία του επιστολογραφικού μυθιστορήματος «Επικίνδυνες σχέσεις» του Πιερ Σοντερλό ντε Λακλό (1741-1803), του οποίου η πλοκή εξυφαίνεται μέσα από 175 επιστολές...
Αναφωνώντας «γιούπι!»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας