• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.0°C / 29.5°C
    2 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 23.6°C / 27.5°C
    2 BF
    64%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.9°C / 28.3°C
    1 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    64%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 27.0°C
    2 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    23°C 23.4°C / 23.4°C
    2 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    1 BF
    68%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.8°C / 27.5°C
    3 BF
    57%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.3°C / 25.9°C
    2 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.7°C
    3 BF
    36%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.8°C / 26.8°C
    2 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    26°C 26.3°C / 26.3°C
    4 BF
    80%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    53%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 25.6°C / 28.4°C
    2 BF
    62%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.1°C
    3 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 28.2°C
    1 BF
    42%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 25.3°C / 25.3°C
    2 BF
    73%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    26°C 25.1°C / 26.7°C
    2 BF
    72%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.6°C / 17.6°C
    2 BF
    75%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Forever… and ever

  • A-
  • A+

Πολλές φορές δοκιμάζω να δείξω στους φοιτητές μου κάποιες ταινίες που έχω λατρέψει. Λέω «δοκιμάζω», εννοώντας να δω αν «περνάνε» σήμερα σ’ αυτούς. Πριν από δύο βδομάδες τους έδειξα το «Αίμα και πάθος» (The Hunger, 1983), την πρώτη ταινία του Τόνι Σκοτ. Αραγε τι εντύπωση θα τους έκανε; Θα βασίζονταν στην περιβόητη ερωτική της σκηνή για να την κράξουν, όπως έκαναν η κριτική και το κοινό της εποχής της;

Η Μίριαμ (Κατρίν Ντενέβ) είναι μια αιγυπτιακή θεότητα με ανθρώπινη μορφή που τρέφεται με αίμα και έχει ζωή 4.000 χρόνων. Μοναδική του είδους της, είναι δύσκολο να μεταδίδει την αθανασία στους εραστές της. Ο τελευταίος από αυτούς, ο Τζον Μπλέιλοκ (Ντέιβιντ Μπάουι), ύστερα από μια ζωή πολλών ετών μαζί της, φαίνεται να ακολουθεί τη μοίρα των προηγούμενων και να πεθαίνει.

Μόνη ελπίδα της Μίριαμ είναι η δρ Σάρα Ρόμπερτς (Σούζαν Σάραντον), ειδικευμένη σε μελέτες γεροντολογίας. Ομως όλα δείχνουν ότι ο Τζον είναι καταδικασμένος. Η Μίριαμ μοιάζει να βρίσκει στο πρόσωπο της Σάρα την ιδανική σχέση και τη γυναίκα που θα μπορούσε να συνυπάρξει μαζί της αιώνια. Και η Σάρα, γοητευμένη κι αυτή από τη Μίριαμ, θα μοιραστεί μαζί της το ερωτικό πάθος, αλλά και το τίμημα που θα πρέπει να πληρώσει για την αιωνιότητα.

Οσο παθιάζομαι περισσότερο με την τέχνη, με κάθε είδους τέχνη, τόσο συνειδητοποιώ αυτό που παλιότερα δεν εννοούσα να καταλάβω: ότι όλα τα έργα τέχνης έχουν στην πραγματικότητα το ίδιο θέμα – με αμέτρητες βέβαια εκδοχές και παραλλαγές: το δίπολο «έρωτας-θάνατος». Κι αυτό βέβαια δεν σημαίνει καθόλου ότι πρέπει όλα να είναι αναγκαστικά ερωτικές ιστορίες. Απλά, σημαίνει ότι για όλα υπάρχει μια Αρχή κι ένα Τέλος.

Κι αυτή η ταινία προσφέρει μια μοναδικά τραγική διάσταση στο θέμα. Οι άνθρωποι σπάνια φεύγουν μαζί. Ο Τζον πεθαίνει, αλλά η Μίριαμ θα ζει αιώνια. Τι απέραντη μοναξιά, τι θλίψη να αποχωρίζεται κάθε φορά τους άντρες της! Αλλά και τι απογοήτευση, τι αίσθηση προδοσίας για τους ίδιους. «Μου είχες πει ότι θα είναι για πάντα… πάντα. Ετσι μου είχες υποσχεθεί. Θυμάσαι; Forever and ever!» ψιθυρίζει στη Μίριαμ ο Τζον, ζητώντας της να τον φιλήσει στο στόμα όπως άλλοτε…

Η ταινία τέλειωσε και μέσα στο μισοσκόταδο προσπαθούσα να διακρίνω τα πρόσωπα των μαθητών μου. Εμοιαζαν μαγεμένα, βαθιά συγκινημένα, όπως κι εγώ άλλωστε. Κι ήταν μια από τις λίγες φορές που ένιωσα μια βαθιά ταύτιση, μια κοινή εμπειρία μαζί τους που μόνο η τέχνη ξέρει να χαρίζει απλόχερα και χωρίς αντίτιμο.

Forever and ever… Ναι, οι άνθρωποι φεύγουν, για πάντα, όμως η τέχνη μένει για να μας χαρίζει την υπέρβαση και τη λύτρωση ακόμα και μέσα από τον θάνατο.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Directed by…
Είναι ένα λεξικό σκηνοθετών με εξώφυλλο τον Κλιντ Ιστγουντ αλλά μέσα από τις σελίδες του παρελαύνουν… 3.500 σκηνοθέτες! Το έχει γράψει ένας απίστευτα καλλιεργημένος και σοφός κινηματογραφικά άνθρωπος,...
Directed by…
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αυτό που μένει
Τι είναι αυτό που μένει από τη γνωριμία μας με τους άλλους ανθρώπους; Αυτό το ερώτημα μου έρχεται πάντα στο μυαλό, όταν σκέφτομαι τη γνωριμία μου με τον φημισμένο σκηνοθέτη και θεωρητικό κινηματογράφου Αδωνι...
Αυτό που μένει
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ερχονται και φεύγουν
Σήμερα συνειδητοποιώ πραγματικά αυτό που σημαίνουν τα προγράμματα, οι αφίσες, οι φωτογραφίες, οι κασέτες μιας άλλης εποχής (ή οι ψηφιακοί δίσκοι τού σήμερα). Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό από απλές εκδηλώσεις...
Ερχονται και φεύγουν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το πιο σημαντικό προσόν
Ποια προσόντα πρέπει να έχει ένας σκηνοθέτης, ρωτάω συχνά τους φοιτητές μου. Τους ακούω προσεκτικά, κι ύστερα αρκούμαι να τους δείξω τον Πίτερ Μπογκντάνοβιτς (που πέθανε πρόσφατα) να μιλάει για την πρώτη του...
Το πιο σημαντικό προσόν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το τελευταίο φύλλο
Οι ταινίες της πανδημίας με συντροφεύουν κυρίως τα βράδια. Ξεκίνησε να μου τις προμηθεύει ένας πολύτιμος φίλος και στη συνέχεια τις βρίσκω τυχαία. Ανάμεσα στα τυχαία αυτά ευρήματα υπάρχουν συχνά διαμάντια. Ένα...
Το τελευταίο φύλλο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα «απαγορευμένα»
Δύο βιβλία και μία ταινία με οδήγησαν να καταλάβω τον διχασμό, την πρόκληση που θα ένιωθα τα μετέπειτα χρόνια της ζωής μου αντιμέτωπος με τη διάσταση ανάμεσα σε επιθυμίες και αισθήματα.
Τα «απαγορευμένα»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας