• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 29.0°C
    2 BF
    48%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 24.9°C / 28.4°C
    2 BF
    63%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    28°C 25.5°C / 28.8°C
    2 BF
    56%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.5°C / 23.9°C
    0 BF
    53%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 24.6°C / 27.1°C
    1 BF
    61%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    24°C 23.6°C / 23.6°C
    2 BF
    52%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    1 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.1°C / 24.9°C
    0 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    28°C 23.5°C / 27.9°C
    2 BF
    42%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.4°C / 27.2°C
    2 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.7°C / 26.8°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    2 BF
    83%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 22.3°C / 23.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.5°C / 26.6°C
    3 BF
    60%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.8°C / 26.6°C
    4 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Θύελλα
    26°C 24.3°C / 28.2°C
    0 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 23.3°C / 24.9°C
    0 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.1°C / 26.7°C
    1 BF
    86%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 21.9°C
    2 BF
    61%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ολεγκ και Ιβάν

  • A-
  • A+

Ξεκινά σήμερα η 24η διοργάνωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το οποίο, αποδεικνύοντας τα άμεσα αντανακλαστικά του, διέθεσε σε προφεστιβαλική προβολή «Το μακρινό γάβγισμα των σκυλιών» («Distant Barking of Dogs», 2017), του Δανού σκηνοθέτη Σάιμον Λέρενγκ Βίλμοντ, σχετικά με το πώς βιώνει ένα μικρό παιδί τον επί χρόνια διεξαγόμενο πόλεμο στην περιοχή Ντονμπάς, στα ανατολικά της Ουκρανίας. Ο μικρός (και ορφανός) Ολεγκ Αφανάσιεβ ζει με τη γιαγιά του Αλεξάνδρα στο χωριό Χνούτοβα, περίπου στο μέσο της απόστασης από τη Μαριούπολη προς τα ρωσικά σύνορα.

Μέσα από τον φακό τού Βίλμοντ παρακολουθούμε τον τρόπο που «κανονικοποιείται» η φρίκη του πολέμου στην καθημερινότητα του παιδιού. Ο Βίλμοντ επανήλθε στον Ολεγκ και τη γιαγιά του με ένα δεύτερο ντοκιμαντέρ, το «Σπίτι από θραύσματα» («A house of splinters», 2022) που θα προβληθεί την ερχόμενη Τετάρτη (16/3) στο Φεστιβάλ, εστιάζοντας αυτή τη φορά λιγότερο στην αμεσότητα του πολέμου και περισσότερο στα επακόλουθά του. Καθώς η γιαγιά Αλεξάνδρα υπέστη καρδιακή προσβολή, ο Βίλμοντ αναρωτιέται: «Πόσα άλλα παιδιά υπάρχουν σαν τον Ολεγκ; Και πού θα πήγαιναν αν ξαφνικά έμεναν μόνα τους;»

Πέρα από τα προαναφερθέντα, από αυτά τα δύο ντοκιμαντέρ τού Βίλμοντ προκύπτει και αναδεικνύεται ένα επιπλέον στοιχείο. Πρόκειται για το γεγονός που φαίνεται να έχουμε παραγνωρίσει τις δυο τελευταίες εβδομάδες: ο πόλεμος στην Ουκρανία δεν ξεκίνησε στις 24 Φεβρουαρίου 2022, αλλά αριθμεί πολλά έτη και, αν θέλουμε να είμαστε στοιχειωδώς αντικειμενικοί, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και όλα όσα υπέστησαν οι ρωσόφωνοι της περιοχής Ντονμπάς και αλλού στην Ουκρανία.

Και βέβαια, δεν μπορεί να επιβάλλουμε εμπάργκο ενημέρωσης από τη μία πλευρά, ούτε να εξορίζουμε τη ρωσική καλλιτεχνική και πνευματική δημιουργία, επειδή τάχα αποτελεί προπαγανδιστικό μηχανισμό της Ρωσίας (σύμφωνα με την κ. Μενδώνη!). Αν είναι έτσι, θα πρέπει να απαγορεύσουμε και την προβολή της ταινίας «Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν», την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του Ρώσου σκηνοθέτη Αντρέι Ταρκόφσκι (1962) με το συγκλονιστικό αντιπολεμικό μήνυμα που εκπέμπει μέσα από την πορεία του δωδεκάχρονου Ιβάν που κατατάσσεται εθελοντικά και αναπτύσσει ανιχνευτική και κατασκοπευτική δραστηριότητα κατά των Γερμανών στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο.

Και μαζί με τους Τσαϊκόφσκι, Τολστόι και Ντοστογιέφσκι, να απαγορεύσουμε επίσης και τη διδασκαλία του Περιοδικού Πίνακα των χημικών στοιχείων, καθότι παρουσιάστηκε από τον Ρώσο χημικό Ντμίτρι Μεντελέγιεφ (1834–1907), της Υπερβολικής Γεωμετρίας, καθότι παρουσιάστηκε από τον Ρώσο μαθηματικό Νικολάι Ιβάνοβιτς Λομπατσέφσκι (1792–1856), ακόμα και την επίλυση ενός από τα μεγαλύτερα μαθηματικά προβλήματα του 20ού αιώνα, της Εικασίας του Πουανκαρέ, που παρουσιάστηκε από τον Ρώσο μαθηματικό Γκριγκόρι Πέρελμαν το 2002.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητή Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ένα παιδικό βιβλίο
Στα παιδικά μου χρόνια είχα διαβάσει ένα βιβλίο με ηρωίδα μια μικρή Ουκρανή που αγωνιζόταν για την πατρίδα της εναντίον των Ρώσων.
Ένα παιδικό βιβλίο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η διπλή ζωή του Γεβγένι
Εκλεισε τα πέντε του χρόνια στην Ελλάδα, ο μικρούλης από το Χάρκοβο. Η φίλη της γιαγιάς του, που ζει εδώ πολλά χρόνια, του αγόρασε πατίνι και τον πήγε βόλτα στο πάρκο, μαζί με τη μαμά του φυσικά, δεν την...
Η διπλή ζωή του Γεβγένι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αρχαίες διακρίσεις
Και να μέσα στην παγωνιά οι γυναίκες μέσα σε μπουφάν και σκούφους, με τα μωρά φασκιωμένα, με τα χέρια ξυλιασμένα, οδοιπόροι στη σκληρή μάχη της επιβίωσης, να εγκαθίστανται όπου μπορούν.
Αρχαίες διακρίσεις
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οχι στο όνομά μου
Η Ρωσία νιώθει οδύνη και ντροπή. Στο όνομα της δικής μου Ρωσίας και του δικού μου λαού, εγώ ζητώ συγγνώμη από τους Ουκρανούς.
Οχι στο όνομά μου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το «μοντέλο»
Πρέπει να σταματήσει αμέσως αυτή η καταστροφή. Αλλιώς θα είμαστε τα επόμενα θύματα μιας θηριωδίας που, πέρα από ρητορικές και στρατόπεδα, γίνεται όλο και πιο πολύ παγκόσμιο μοντέλο.
Το «μοντέλο»
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ο τρόμος των βομβαρδισμών χαράσσεται ανεξίτηλα στην παιδική ψυχή
Οι θάνατοι των αμάχων αλλά και των στρατιωτών (Ουκρανών και Ρώσων) είναι το μεγαλύτερο από τα πολλά δεινά που επισωρεύει αυτός ο νέος πόλεμος στην Ευρώπη. Εκατομμύρια είναι οι πρόσφυγες, κυρίως γυναίκες με...
Ο τρόμος των βομβαρδισμών χαράσσεται ανεξίτηλα στην παιδική ψυχή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας