• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.2°C / 34.8°C
    4 BF
    30%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.8°C / 34.7°C
    4 BF
    30%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.8°C / 35.4°C
    2 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.9°C / 31.9°C
    3 BF
    33%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 29.9°C
    3 BF
    48%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.1°C / 34.4°C
    3 BF
    32%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 29.2°C
    3 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    3 BF
    27%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.8°C / 33.8°C
    4 BF
    43%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.7°C / 30.9°C
    4 BF
    37%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    31°C 28.8°C / 31.4°C
    4 BF
    30%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.0°C / 30.7°C
    3 BF
    37%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    3 BF
    52%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    34°C 32.3°C / 33.9°C
    0 BF
    26%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    34°C 31.2°C / 34.9°C
    2 BF
    29%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.3°C / 29.8°C
    4 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.8°C / 34.2°C
    3 BF
    26%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 29.3°C / 29.4°C
    3 BF
    62%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.8°C / 33.3°C
    3 BF
    36%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.6°C / 29.6°C
    1 BF
    37%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

200+1 χρόνια μετά

  • A-
  • A+

Διακόσια και ένα χρόνια μετά, η σημερινή ημερομηνία συμπίπτει με την κυκλοφορία από τον Αλέξανδρο Υψηλάντη της επαναστατικής προκήρυξης «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος» το 1821. Με την προκήρυξη αυτή ο Υψηλάντης καλούσε τους Ελληνες της Βλαχίας και της Μολδαβίας να επαναστατήσουν κατά των Οθωμανών, κηρύσσοντας την επανάσταση στις παραδουνάβιες ηγεμονίες. Διατρέχοντας το κείμενο της προκήρυξης έχει ενδιαφέρον να εστιάσουμε στις πολλαπλές αναφορές του στην Ευρώπη.

Mε μια τέτοια επίκληση, άλλωστε, ξεκινά και το ίδιο το κείμενο: «Η ώρα ήλθεν, ω άνδρες Ελληνες! Προ πολλού οι λαοί της Ευρώπης, πολεμούντες υπέρ των ιδίων δικαιωμάτων και ελευθερίας αυτών, μας επροσκάλουν εις μίμησιν…». Δηλαδή, το πρώτο που επισημαίνεται είναι μια γενικόλογη και αόριστη αναφορά στους λαούς της Ευρώπης και μετά ακολουθεί αναφορά στους αδελφούς και φίλους εντός του ελλαδικού χώρου και στην έννοια της πατρίδας: «Οι αδελφοί μας και φίλοι είναι πανταχού έτοιμοι, οι Σέρβοι, οι Σουλιώται, και όλη η Ηπειρος, οπλοφορούντες μας περιμένωσιν· ας ενωθώμεν λοιπόν με ενθουσιασμόν! Η Πατρίς μάς προσκαλεί!».

Στη συνέχεια του κειμένου της προκήρυξης, και πάλι η Ευρώπη: «Η Ευρώπη, προσηλώνουσα τους οφθαλμούς της εις ημάς, απορεί διά την ακινησίαν μας, ας αντηχήσωσι λοιπόν όλα τα όρη της Ελλάδος από τον ήχον της πολεμικής μας σάλπιγγος, και αι κοιλάδες από την τρομεράν κλαγγήν των αρμάτων μας». Είναι φανερό ότι για τον Υψηλάντη ολόκληρη η Ευρώπη έχει στραμμένο το βλέμμα στην Ελλάδα και ανυπομονεί να ακούσει «τους ήχους της επανάστασης». Ακόμα περισσότερο, ο Υψηλάντης θεωρεί βέβαιο ότι η ελληνική επανάσταση θα τύχει του θαυμασμού και της ευαρέσκειας των ευρωπαϊκών κρατών, γι’ αυτό και απερίφραστα συνεχίζει: «Η Ευρώπη θέλει θαυμάση τας ανδραγαθίας μας, οι δε τύραννοι ημών τρέμοντες και ωχροί θέλουσι φύγη απ’ έμπροσθέν μας». Και καταλήγει: «Οι φωτισμένοι λαοί της Ευρώπης […] επιθυμούσι την ελευθερίαν της Ελλάδος», εξηγώντας ότι αυτό σχετίζεται με τα αισθήματα ευδαιμονίας και ευγνωμοσύνης που νιώθουν οι Ευρωπαίοι για τις (πνευματικές, εννοείται) ευεργεσίες που τους πρόσφεραν οι πρόγονοί μας.

Αυτά πίστευε ο Υψηλάντης. Το πώς, όμως, πραγματικά έβλεπε η Ευρώπη (δηλαδή οι ευρωπαϊκές ηγεσίες) την κήρυξη επανάστασης στην Ελλάδα ώς ένα μεγάλο βαθμό καταγράφεται και στην ίδια την προσωπική του ιστορία – γεγονός ικανό να μας προβληματίσει έως σήμερα και για το σήμερα: Συγκρότησε τον Ιερό Λόχο και οργάνωσε στρατό, αλλά ηττήθηκε στη μάχη του Δραγατσανίου (7/6/1821). Αναγκάστηκε να υποχωρήσει και να παραδοθεί στους Αυστριακούς, οι οποίοι τον φυλάκισαν για εξίμισι χρόνια, οπότε και αποφυλακίστηκε με κλονισμένη υγεία, για να πεθάνει στη Βιέννη λίγο μετά, στις 19 Ιανουαρίου 1828.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η φετινή επέτειος
Εκατό χρόνια δεν είναι πολλά, οι αποκαλύψεις ίσως ακόμα δυσκολεύονται να διατυπωθούν, αλλά ευελπιστούμε σε μεγάλες εορταστικές εμπειρίες.
Η φετινή επέτειος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δύο αιώνες
Δεν είναι να απορεί κανείς για τον ανύπαρκτο εορτασμό των διακοσίων χρόνων του ξεσηκωμού, της επανάστασης του 1821, αυτού του ελληνικού θαύματος, μετά από αιώνες και αιώνες δουλείας και ανυπαρξίας.
Δύο αιώνες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Υπήρξεν το άριστον εκείνο
Οι περιπέτειες της αμφιλεγόμενες αυτής λέξης θυμίζουν πολύ τις περιπέτειες της Ελλάδας, αρχαίας και σύγχρονης. Από την Επανάσταση του '21 και πέρα έχουμε τουλάχιστον τριών ειδών φιλέλληνες.
Υπήρξεν το άριστον εκείνο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο δωσίλογος και ο επαναστάτης
Να ρίξουμε κι από δω μια ματιά στο Εικοσιένα, στα διακόσια χρόνια του. Μια… τρίτη ματιά μακριά από φουστανέλες και τσαρούχια.
Ο δωσίλογος και ο επαναστάτης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μύθοι και απομυθοποίηση
Παρηγορητική η επέτειος της Επανάστασης μέσα σ’ αυτή τη δύσκολη χρονιά. Βιβλία, άρθρα, εκπομπές, συνεντεύξεις, μουσική και υπέροχες εικόνες βοηθούν να εμπεδωθεί το αίσθημα του ανήκειν, επιπλέον να διευρύνουμε...
Μύθοι και απομυθοποίηση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η επέτειος
Θέλω να είμαι περήφανη για τους/τις προγόνους μου. Δεν φτύνω το παρελθόν όπως οι φουτουριστές στη Ρωσία και την Ιταλία των αρχών του παλαιού και όμως τόσο ζωντανού 20ού αιώνα.
Η επέτειος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας