• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.9°C / 27.8°C
    3 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 22.3°C / 26.6°C
    4 BF
    60%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 24.0°C / 26.6°C
    2 BF
    41%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.6°C / 20.9°C
    1 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 21.0°C / 22.7°C
    1 BF
    68%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.4°C / 19.0°C
    2 BF
    88%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    1 BF
    39%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 20.4°C / 25.2°C
    4 BF
    53%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    3 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 23.8°C
    4 BF
    68%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    66%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.6°C / 26.6°C
    3 BF
    80%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.9°C / 22.9°C
    0 BF
    56%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    27°C 21.2°C / 26.7°C
    1 BF
    42%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 24.3°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.7°C / 28.0°C
    2 BF
    32%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.5°C / 25.7°C
    1 BF
    77%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    19°C 19.1°C / 19.1°C
    1 BF
    78%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ερχονται και φεύγουν

  • A-
  • A+

Κάθε χρόνο όλο και λιγότεροι από τους φοιτητές μου βλέπουν ταινίες από dvd. Φέτος μάλιστα, όταν θέλησα να τους δώσω ταινίες από τη συλλογή μου για να τις μελετήσουν σπίτι τους, ελάχιστοι διέθεταν σχετική συσκευή! Ολοι πλέον αποθηκεύουν και βλέπουν τις ταινίες σε στικάκια.

Θα πρέπει να θεωρώ τον εαυτό μου πολύ τυχερό που έζησε όλες σχεδόν τις περιόδους μιας σινεφιλίας που επιζητούσε με πάθος την επαφή του θεατή με το αντικείμενο της λατρείας του – την ταινία.

Από πολύ μικρός φύλαγα για χρόνια τα προγράμματα των ταινιών που έβλεπα κι έκοβα από τις εφημερίδες τις αφίσες τους και τις διατηρούσα στο πρώτο κινηματογραφικό μου άλμπουμ. Τις Κυριακές το βράδυ, μετά την τελευταία προβολή, ζητούσα από τον υπεύθυνο του κινηματογράφου έστω μια φωτογραφία της ταινίας που κατέβαινε. Επιανα τη φωτογραφία στα χέρια μου κι ένιωθα σαν η ταινία να ήταν για πάντα δική μου!

Υστερα ήρθε η εποχή της βιντεοκασέτας. Αληθινή επανάσταση. Τα ράφια στη βιβλιοθήκη μου δεν φιλοξενούσαν πλέον μόνο βιβλία, αλλά και ταινίες, ταξινομημένες όπως και αυτά, ανάλογα με τους δημιουργούς, τα είδη, τις εποχές. Ηρθε και ο ψηφιακός δίσκος, το dvd και αργότερα και το blu-ray, και οι εκπληκτικές συλλογές ταινιών, τα περίφημα box-set, με ό,τι απίστευτο μπορεί να φανταστεί κανείς για τις ταινίες που αγαπά.

Σήμερα συνειδητοποιώ πραγματικά αυτό που σημαίνουν τα προγράμματα, οι αφίσες, οι φωτογραφίες, οι κασέτες μιας άλλης εποχής (ή οι ψηφιακοί δίσκοι τού σήμερα). Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό από απλές εκδηλώσεις μιας φετιχιστικής σινεφιλίας. Είναι ο πόθος, η επιθυμία, να κρατήσεις κάτι από την ταινία μέσα σου, στη μνήμη αλλά και την καρδιά σου. Η αφίσα είναι η ψυχή της ταινίας. Το πρόγραμμα, συνήθως κακογραμμένο, σου υπενθύμιζε τουλάχιστον την αρχή της ιστορίας, όταν δεν περιείχε μια αξιοθαύμαστη περίληψη.

Μια ταινιοθήκη με κασέτες ταξινομημένες ιστορικά, ή όπως αλλιώς επιθυμεί ο καθένας, προσφέρει αμέσως, με μια ματιά, το στίγμα της κινηματογραφικής ιστορίας. Οπως ακριβώς σε μια βιβλιοθήκη: τα βιβλία στα ράφια, με τα χρώματα και τους τίτλους στη ράχη τους, θυμίζουν κάθε στιγμή μια προσωπική ιστορία της λογοτεχνίας. Απομονώστε έναν συγγραφέα ή έναν αναγνώστη από τη βιβλιοθήκη του, βάλτε του όλο το υλικό σ’ έναν σκληρό δίσκο, και καμαρώστε το αποτέλεσμα: του έχετε διαγράψει τη μνήμη!

Tώρα καταλαβαίνω γιατί οι νέοι σπουδαστές ξεχνούν τόσο εύκολα τα ονόματα των συντελεστών, το έτος παραγωγής, ακόμα και τον τίτλο μιας ταινίας που είδαν. Δεν έχουν σημεία αναφοράς. Βλέπουν ταινίες, αλλά δεν τις κατέχουν υλικά, καθώς αυτές χορεύουν μπροστά στα μάτια τους κι ύστερα χάνονται. Ερχονται και φεύγουν χωρίς να αφήνουν αποτύπωμα στο μυαλό και στην καρδιά τους.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
Αυτή η ταινία έχει κάτι που την παίρνει από το σημείο που βρίσκεται και την πετάει ψηλά στα αστέρια. Αυτό είναι η ερμηνεία του Αρη Σερβετάλη στον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου...
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Η δασκάλα»
Κάθε ταινία είναι ένα ταξίδι. Με κάποιους που ίσως να μην ξαναδείς ποτέ. Μέχρι που έφυγε από τον κόσμο μας, δεν ξαναείδα τον Γιώργο Ιωάννου. Ούτε την Εύα, μέχρι που πληροφορήθηκα πριν από λίγες μέρες και τη...
«Η δασκάλα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μαυρόασπρο με μαργαριταρένιο ασημί
Λένε ότι τις δύσκολες εποχές κρίσης οι άνθρωποι γίνονται ρετρό. Βουτάνε στο παρελθόν, σε αυτά που δεν έχουν ζήσει, αλλά τα έχει τυλίξει η αχλή του ρομαντισμού, της «γλυκιάς ζωής» άλλων, καλύτερων χρόνων. Κάτι...
Μαυρόασπρο με μαργαριταρένιο ασημί
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Directed by…
Είναι ένα λεξικό σκηνοθετών με εξώφυλλο τον Κλιντ Ιστγουντ αλλά μέσα από τις σελίδες του παρελαύνουν… 3.500 σκηνοθέτες! Το έχει γράψει ένας απίστευτα καλλιεργημένος και σοφός κινηματογραφικά άνθρωπος,...
Directed by…

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας