• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 29.2°C / 34.0°C
    4 BF
    36%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 29.3°C / 33.0°C
    2 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.7°C / 34.4°C
    2 BF
    37%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    3 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 32.4°C / 32.9°C
    5 BF
    33%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 29.6°C / 32.0°C
    2 BF
    29%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 29.2°C
    3 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    1 BF
    40%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 29.3°C
    5 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 29.0°C
    4 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    5 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.7°C / 29.0°C
    2 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    33°C 32.9°C / 32.9°C
    4 BF
    46%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 31.2°C / 32.9°C
    4 BF
    35%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    31°C 30.6°C / 31.6°C
    3 BF
    42%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.8°C / 29.9°C
    4 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.8°C / 33.2°C
    4 BF
    27%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 33.3°C / 33.3°C
    4 BF
    37%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    30°C 27.8°C / 30.3°C
    3 BF
    69%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 27.4°C / 27.4°C
    3 BF
    58%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ανίτα Εκμπεργκ x 2

  • A-
  • A+

Αν ρωτήσετε τους φίλους του κινηματογράφου για την Ανίτα Εκμπεργκ, όλοι σχεδόν θα σας μιλήσουν για την περιβόητη σκηνή της στη «Γλυκιά ζωή». Αυτή θυμόμουν κι εγώ, μέχρι που κάποιες συγκυρίες στη ζωή μου μου αποκάλυψαν ότι, πίσω από την περσόνα που παρουσίασε ο Φελίνι, κρυβόταν μια πολύ καλή ηθοποιός.

Δεκαετία ’90, περπατώντας στο Παρίσι σε δρόμους με παλαιοβιβλιοπωλεία, έπεσα σ’ ένα βιβλίο που ξεχώριζε από μια στοίβα αστυνομικών της σερί νουάρ. Ηταν «Η ωραία και το τέρας», του Φρέντρικ Μπράουν. Ετσι γνώρισα έναν εκπληκτικό συγγραφέα. Απωθημένος ερωτισμός, ανομολόγητες ενοχές και τραυματικά βιώματα δοκιμάζουν τα όρια των ηρώων του, που ρέπουν συχνά προς την ψυχοπαθολογία.

Λάτρης κι εγώ των σκοτεινών πλευρών της ανθρώπινης ψυχής, ανακάλυψα στη συνέχεια ότι το βιβλίο αυτό είχε γυριστεί ταινία (Τhe screaming Μimi, 1958) από τον Γκερντ Οσβαλντ, με πρωταγωνίστρια… την Ανίτα Εκμπεργκ! Παρότι ο σκηνοθέτης μού ήταν άγνωστος και η Ανίτα αδιάφορη, έψαξα σαν τρελός να τη δω. Την είδα στη Γαλλική Ταινιοθήκη, σε ειδική πρεμιέρα, γιατί δεν είχε προβληθεί ποτέ στους κινηματογράφους. Tότε, μου αποκαλύφθηκε ένας σημαντικός σκηνοθέτης αλλά και μια Εκμπεργκ… αληθινή ηθοποιός!

Η ταινία, εξίσου πρωτοποριακή με το βιβλίο, είναι ένα φροϊδικό, με όλη τη σημασία της λέξης, φιλμ νουάρ. Η Εκμπεργκ υποδύεται τη Γιολάντα, μια χορεύτρια σε κλαμπ που βρίσκεται τραυματισμένη μια νύχτα στους δρόμους του Σικάγου (που τρομοκρατεί με φόνους ένας σίριαλ κίλερ) και σώζεται από τον πιστό σκύλο της. Αινιγματική και απρόσιτη, σαν ηρωίδα ενός άλλου κόσμου, η όμορφη Γιολάντα ζει κάτω από τον ασφυκτικό έλεγχο που ασκεί πάνω της ο ιμπρεσάριός της. Το νούμερό της στο κλαμπ, που εκτελεί με απίστευτο ερωτισμό αλλά και μια απροσδιόριστη μελαγχολία, ανήκει σε ανθολογία ερωτικού κινηματογράφου. Ποια είναι όμως η αληθινή Γιολάντα;

Γιατί έχει πάντα αυτή τη σκιά του φόβου στα μάτια; Ποιο είναι το τραύμα, το θανάσιμο μυστικό αυτής της γυναίκας, που τη νιώθουμε κοντά μας και νιώθουμε την ανάγκη της για βοήθεια – παρόλο που εκείνη δεν τη ζητάει ποτέ; Μπορούσε, λοιπόν, η Εκμπεργκ να είναι ηθοποιός, να υποδύεται με απίστευτη φυσικότητα ηρωίδες που συγκινούν, που μας αναστατώνουν με το δράμα τους – και να μην είναι απλώς μια γοητευτική περσόνα;

Σ’ ένα προ-φεμινιστικό, εκπληκτικό γουέστερν, πάλι με σκηνοθέτη τον Οσβαλντ (Valerie, 1957), θαύμασα την Ανίτα και ως Βάλερι: Ευρωπαία μετανάστρια στη μετεμφυλιακή Αμερική, παντρεμένη με έναν βετεράνο του πολέμου που τη ζηλεύει παθολογικά.

Μια βόλτα μια μέρα στο Παρίσι έγινε, λοιπόν, η αρχή για να ανακαλύψω έναν αγαπημένο συγγραφέα, να γνωρίσω δύο ταινίες ενός σημαντικού σκηνοθέτη και να ανακαλύψω μια άλλη Ανίτα Εκμπεργκ, πάντα όμορφη αλλά και πραγματική γυναίκα-ηθοποιό.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
Θα ήθελα να μιλήσω κι εγώ για κάποιες ταινίες, κυρίως για να σας προτρέψω να τις δείτε. Είναι ταινίες χαμηλόφωνες, που δεν τις είδα στις διάφορες λίστες. Μίλησαν όμως κατευθείαν στην ψυχή μου, και όχι μόνο μια...
Μ’ ένα βιβλίο ή μ’ ένα τραγούδι!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
«Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά» (1947). Πετάξτε τις κριτικές και δείτε αυτή την υπέροχη, αταξινόμητη ταινία, που διαπερνά το ερωτικό μελόδραμα, το ψυχολογικό δράμα και το φιλμ νουάρ, χωρίς να ανήκει σε κανένα....
Η γυναίκα στην ακροθαλασσιά
ΑΠΟΨΕΙΣ
Ξένες σε ξένη χώρα!
Εμένα μου άρεσαν πάντα τα αστυνομικά, που δυστυχώς ήταν λίγα και επιπλέον «ακατάλληλα». Ετσι, δεν μπόρεσα να τα δω την εποχή που εμφανίστηκαν στις αρχές του 1960. Τι τύχη όμως που μπόρεσα να τα δω… 25 χρόνια...
Ξένες σε ξένη χώρα!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Directed by…
Είναι ένα λεξικό σκηνοθετών με εξώφυλλο τον Κλιντ Ιστγουντ αλλά μέσα από τις σελίδες του παρελαύνουν… 3.500 σκηνοθέτες! Το έχει γράψει ένας απίστευτα καλλιεργημένος και σοφός κινηματογραφικά άνθρωπος,...
Directed by…
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αυτό που μένει
Τι είναι αυτό που μένει από τη γνωριμία μας με τους άλλους ανθρώπους; Αυτό το ερώτημα μου έρχεται πάντα στο μυαλό, όταν σκέφτομαι τη γνωριμία μου με τον φημισμένο σκηνοθέτη και θεωρητικό κινηματογράφου Αδωνι...
Αυτό που μένει
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ερχονται και φεύγουν
Σήμερα συνειδητοποιώ πραγματικά αυτό που σημαίνουν τα προγράμματα, οι αφίσες, οι φωτογραφίες, οι κασέτες μιας άλλης εποχής (ή οι ψηφιακοί δίσκοι τού σήμερα). Είναι κάτι πολύ πιο σημαντικό από απλές εκδηλώσεις...
Ερχονται και φεύγουν

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας