• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    9°C 6.8°C / 12.2°C
    2 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.9°C / 9.4°C
    4 BF
    50%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.0°C / 12.0°C
    3 BF
    83%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    3°C 2.9°C / 4.2°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    4°C 1.9°C / 3.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.2°C / 8.8°C
    1 BF
    64%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    0°C -0.6°C / 4.0°C
    2 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    8°C 6.6°C / 9.6°C
    1 BF
    91%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.7°C
    2 BF
    67%
  • Μυτιλήνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    3 BF
    71%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.3°C / 13.3°C
    3 BF
    71%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 7.9°C
    4 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    5 BF
    72%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 5.5°C
    1 BF
    83%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.1°C / 9.0°C
    1 BF
    85%
  • Ρόδος
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    11°C 4.8°C / 11.0°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    9°C 7.0°C / 12.4°C
    2 BF
    87%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.5°C / 4.5°C
    2 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 9.5°C
    2 BF
    63%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -0.2°C / -0.2°C
    2 BF
    88%
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Δικάμερο

  • A-
  • A+

Το 1983 ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τζέιμς Λ. Μπρουκς «σάρωσε» με την ταινία «Σχέσεις στοργής» που θεωρήθηκε μακράν η καλύτερη της χρονιάς. Προτάθηκε για 11 Οσκαρ, κατέκτησε 5: καλύτερης ταινίας, σκηνοθεσίας, διασκευασμένου σεναρίου, α' γυναικείου ρόλου (Σίρλεϊ Μακλέιν) και α' αντρικού ρόλου (Τζακ Νίκολσον). Με αυτόν τον αέρα, τέσσερα χρόνια αργότερα, ο Μπρουκς παρουσίασε την ταινία «Το κύκλωμα» (Broadcast news, 1987) με θέμα τα παρασκήνια στο ειδησεογραφικό τμήμα ενός τηλεοπτικού σταθμού στην Ουάσινγκτον και τον ανταγωνισμό ανάμεσα σε δύο φερέλπιδες δημοσιογράφους: τον ταλαντούχο, εμπειρότερο και δημοσιογραφικά αρτιότερο Ααρών (Αλμπερτ Μπρουκς) και τον πιο άπειρο, νεοεισερχόμενο στον χώρο της πολιτικής δημοσιογραφίας, αλλά πιο ευπαρουσίαστο και φωτογενή Τομ (Ουίλιαμ Χαρτ).

Οι δυο τους βρίσκονται υπό τη σκέπη της δραστήριας και δημιουργικής παραγωγού Τζέιν (Χόλι Χάντερ). Η Τζέιν αναγνωρίζει τα προτερήματα του Ααρών και μαζί απογειώνουν τις προοπτικές τους, κάνοντας ένα ρεπορτάζ για τις συγκρούσεις των επαναστατών Σαντινίστας έναντι των συντηρητικών Κόντρας στη Νικαράγουα. Ο Τομ ασκεί ερωτική έλξη στην Τζέιν και της ζητά συνεχώς βοήθεια. Αρπάζει την ευκαιρία να αναδειχτεί με τη σειρά του μέσω της κάλυψης ενός έκτακτου περιστατικού -ένα λιβυκό αεροπλάνο που βομβάρδισε αμερικανική στρατιωτική βάση στην Ιταλία- αξιοποιώντας κρίσιμες πληροφορίες που ο Ααρών διοχετεύει στην Τζέιν, η οποία τις προωθεί στον Τομ.

Στη συνέχεια, σε αποκλειστικά δικό του ρεπορτάζ για έναν βιασμό, ο Τομ κάποια στιγμή δακρύζει ακούγοντας την αφήγηση του θύματος. Ο Ααρών ανακαλύπτει ότι αυτό δεν θα μπορούσε να έχει γίνει με τον τρόπο που παρουσιάστηκε στο ρεπορτάζ, γιατί το ρεπορτάζ καλύφθηκε από έναν μόνο εικονολήπτη και μία κάμερα (μονοκάμερο) και δεν έχει καταγραφεί κίνηση της κάμερας από το πρόσωπο του θύματος προς το δακρυσμένο πρόσωπο του Τομ. Συνεπώς, προκύπτει ότι τα δάκρυα του Τομ κινηματογραφήθηκαν σε δεύτερο χρόνο, σκηνοθετήθηκαν και καταγράφηκαν εκ των υστέρων. Ο Ααρών και η Τζέιν αναλύοντας τις σκηνές αντιλαμβάνονται ξεκάθαρα πλέον τι είδους «δημοσιογραφία» σκοπεύει να υπηρετήσει ο Τομ.

Κάτι ανάλογο συνέβη με τον «Ντάλτον» του θεσσαλικού κάμπου. Οι σκηνές που παρουσιάστηκαν ως αυθόρμητες λήψεις είναι αποτέλεσμα μιας άστοχης σκηνοθεσίας ενός κακογραμμένου σεναρίου, η εκτέλεση του οποίου απαιτεί ταυτόχρονες λήψεις από τουλάχιστον δύο κάμερες (δικάμερο). Η ανάλυση του σκηνοθέτη Βασίλη Μαζωμένου επί του θέματος είναι λεπτομερής και αποκαλυπτική. Το ίδιο και η προβολή των «αυθόρμητων» σκηνών του «θεσσαλικού γουέστερν» σε αντιπαραβολή με την ταινία του Μπρουκς. Αποκαλυπτική όχι μόνο για τις τεχνικές κινηματογράφησης, αλλά και για το επίπεδο όσων οργανώνουν και σκηνοθετούν αυτές τις δήθεν «αυθόρμητες» εκδηλώσεις και λήψεις.

* αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το μεροκάματο του τρόμου
Τα κενά σε προσωπικό στα σχολεία τεράστια και «μοιραία» ήρθε η προκήρυξη για τολμηρούς εκπαιδευτικούς που θα αψηφήσουν τον κίνδυνο και θα δεχθούν να περπατήσουν τα «μίλια» της δικής τους αποστολής.
Το μεροκάματο του τρόμου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η μνήμη σώζει...
Καταλαβαίνω πως ένας λαός για πολλούς λόγους μπορεί να κάνει τα πάντα, για να απομακρύνει από αυτόν το ποτήριον τούτο των ενοχών αλλά και των χρεών. Αλλά ας μην πέφτουν στην παγίδα ακόμα και χώρες σαν αυτήν...
Η μνήμη σώζει...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Γράφουν» στο δέρμα
Το 1982 κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το κόμικς «When the wind blows» του Ρέιμοντ Μπριγκς. Το κόμικς μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον ίδιο τίτλο υπό μορφή κινουμένων σχεδίων από τον Τζίμι Μουρακάμι το...
«Γράφουν» στο δέρμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Γκάνγκστερς πολυτελείας»
Τι συνέβη ώστε ο Χάρι Κον, το αυταρχικό αφεντικό της Κολούμπια, να απολύσει τον σκηνοθέτη Ρόμπερτ Ολντριτς λίγο πριν από το τέλος των γυρισμάτων της ταινίας-μυστήριο «Τhe Garment Jungle» (1957);
«Γκάνγκστερς πολυτελείας»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πορτοκαλί συναγερμός
Η βία αναπαράγεται και αλίμονο στην κοινωνία που απέναντι στις όποιες εκδηλώσεις μιας πάντα ανήσυχης νεολαίας το μόνο που έχει να αντιτάξει είναι ο βίαιος και αντιπαιδαγωγικός σωφρονισμός. Τότε, του πορτοκαλί...
Πορτοκαλί συναγερμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Νυχτερινό επεισόδιο»
Αγαπημένε μου φίλε Χρήστο, μέσα σε λίγες μέρες, με την παρουσία σου, την εσωτερική ενέργεια και το μοναδικό χαμόγελό σου, μας δίδαξες ένα μεγάλο μάθημα, τόσο χρήσιμο σήμερα που κάποιοι προσπαθούν να μας...
«Νυχτερινό επεισόδιο»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας