• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.6°C / 26.8°C
    2 BF
    52%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.6°C / 22.1°C
    1 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 23.3°C
    1 BF
    62%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    88%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.0°C / 21.5°C
    2 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.4°C / 17.2°C
    2 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.6°C / 22.9°C
    1 BF
    83%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 26.6°C
    3 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 16.9°C / 23.9°C
    2 BF
    73%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.8°C / 26.8°C
    2 BF
    73%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 20.6°C / 26.8°C
    2 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    2 BF
    91%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 18.5°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    21°C 18.5°C / 21.2°C
    2 BF
    51%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    24°C 18.8°C / 24.9°C
    1 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 27.1°C
    0 BF
    62%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.3°C / 21.0°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.7°C / 22.2°C
    1 BF
    97%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    1 BF
    85%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

«Γράφουν» στο δέρμα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Το 1982 κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το κόμικς «When the wind blows» (Οταν φυσάει ο άνεμος) του Ρέιμοντ Μπριγκς (ελληνική έκδοση από το περιοδικό «Βαβέλ», 1987). Το κόμικς μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον ίδιο τίτλο υπό μορφή κινουμένων σχεδίων από τον Τζίμι Μουρακάμι το 1986, με μουσική από τους Ρότζερ Γουότερς (των Πινκ Φλόιντ), Ντέιβιντ Μπάουι, το συγκρότημα Τζένεσις κ.ά.

Η πλοκή του έργου σχετίζεται με ένα τυπικό, απλοϊκό ζευγάρι ηλικιωμένων Αγγλων (Χίλντα και Τζέιμς), ένα πολύ δεμένο και αγαπημένο ανδρόγυνο που απολαμβάνει την ήσυχη ζωή των συνταξιούχων στη βρετανική ύπαιθρο. Ξαφνικά ανακοινώνεται ότι επίκειται μαζική επίθεση με χρήση πυρηνικών όπλων προερχόμενων από την (τότε) Σοβιετική Ενωση. Το ζευγάρι, με έντονα τα βιώματα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, έχει πλήρη εμπιστοσύνη στην κυβέρνηση και στα μέτρα που αυτή θα λάβει για την αντιμετώπιση του νέου κινδύνου.

Ομως, ο μαζικός πυρηνικός πόλεμος είναι κάτι εντελώς διαφορετικό όχι μόνο από αυτό που έχουν βιώσει, αλλά και από αυτό που μπορούν να φανταστούν. Ο Τζέιμς, ακολουθώντας τις οδηγίες των φυλλαδίων των βρετανικών κυβερνήσεων της δεκαετίας του 1950 «Protect and Survive» (Προστάτευσε και Επιβίωσε) κατασκευάζει ένα πρόχειρο πυρηνικό καταφύγιο εκ των ενόντων, με όποια υλικά μπορεί να χρησιμοποιήσει από το σπίτι. Το ζευγάρι κλείνεται στο αυτοσχέδιο αυτό καταφύγιο, έχοντας προμήθειες για λίγες μέρες.

Προνοούν μάλιστα να μη φορούν ρούχα με σκούρα χρώματα, γνωρίζοντας ότι στη Χιροσίμα και στο Ναγκασάκι τα σκουρόχρωμα σχέδια των ενδυμάτων απορροφούσαν περισσότερο τη ραδιενεργό ακτινοβολία και εντυπώνονταν πάνω στο δέρμα. Οι βόμβες πέφτουν, τα πάντα καταστρέφονται. Δεν υπάρχει τρεχούμενο νερό, τηλέφωνο, ηλεκτρικό. Διάχυτη είναι μια οσμή καμένου κρέατος, που το ζευγάρι δεν αντιλαμβάνεται ότι προέρχεται από τα πτώματα των καμένων γειτόνων τους.

Ωστόσο, σύντομα θα αρχίσουν να εμφανίζουν τα συμπτώματα της ασθένειας της ακτινοβολίας: κόπωση, ζαλάδες, έμετος, διάρροια, αιμορραγία στα ούλα, έντονη τριχόπτωση. Στο τέλος, καλύπτουν τα πρόσωπά τους με χαρτοσακούλες· απομένουν στο σκοτάδι χωρίς καμία ελπίδα. Ολο αυτό το διάστημα φαίνεται να μην έχουν αντιληφθεί το μέγεθος της καταστροφής που έχει συμβεί, ενώ δεν παραλείπουν κάθε τόσο να εκφράζουν την άποψη ότι σίγουρα υπάρχει κρατικός σχεδιασμός για την αντιμετώπιση της κατάστασης, ότι όπου να ’ναι καταφτάνει η κρατική βοήθεια.

Σβήστε τα φώτα, κλείστε τα κλιματιστικά, μη μαγειρεύετε για μερικές μέρες - αυτές ήταν οι βασικές οδηγίες που ακούστηκαν επίσημα και δημόσια προς τους πολίτες, εν όψει του καύσωνα που κατακαίει τη χώρα. Ισως να είπαν και για χαρτοσακούλες και χρήση ανοιχτόχρωμων ενδυμάτων. Είπαμε: κυβέρνηση χωρίς σχέδιο. Τα μόνα σχέδια, όσα «γράφουν» στο δέρμα.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εχετε μήνυμα
Η ταινία «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας» (1998), παρά τη διεκπεραιωτική σκηνοθεσία της Νόρα Εφρον, τον γλυκανάλατο χαρακτήρα της, τους χωρίς βάθος πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες της και τις μικρής πειθούς...
Εχετε μήνυμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενας άγνωστος κινηματογραφικός Θεοδωράκης
Τι άλλο να γράψει κανείς για τον Θεοδωράκη; Λέχθηκαν και γράφτηκαν τα πάντα, από τα καλύτερα μέχρι τα χειρότερα, καλύπτοντας όλες τις πλευρές αυτού του τόσο σημαντικού καλλιτέχνη και ανθρώπου.
Ενας άγνωστος κινηματογραφικός Θεοδωράκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
Αυτή η ταινία έχει κάτι που την παίρνει από το σημείο που βρίσκεται και την πετάει ψηλά στα αστέρια. Αυτό είναι η ερμηνεία του Αρη Σερβετάλη στον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου...
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πόλεις-σκηνικά
Η γαλλική εφημερίδα Le Monde παρατήρησε και έγραψε ότι γυρίζονται πλέον πολλές ταινίες στην Ελλάδα. Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Μυτιλήνη είναι αυτή τη στιγμή τοπία που ίσως υποδύονται κάτι άλλο, αλλά μπορούν να...
Πόλεις-σκηνικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας
Ναι, μέσα στο παλιό κτίριο της Υμηττού 109, ο χρόνος μέχρι το τέλος άκουγε τον Ματθαίο Πόταγα με προσήλωση και οι θεατές που έρχονταν, έβλεπαν το παιχνίδι να παίζεται αλλιώς.
Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Γκραουτσομαρξισμός και πανδημία
Πέραν του Καρλ, υπάρχουν και οι αδελφοί Μαρξ: ο Γκράουτσο, ο Τσίκο, ο Χάρπο και ο Ζέπο. Αυτοί αποτέλεσαν μια ιδιότυπη «συμμορία», «έδρασαν» από το 1920 έως τα τέλη της δεκαετίας του 1950 αλλάζοντας πολλά στον...
Γκραουτσομαρξισμός και πανδημία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας