• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.8°C / 25.7°C
    1 BF
    61%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.3°C / 26.0°C
    1 BF
    70%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.0°C / 26.0°C
    2 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 23.6°C
    1 BF
    60%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.3°C / 21.9°C
    1 BF
    68%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.3°C / 25.4°C
    1 BF
    49%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.0°C / 21.8°C
    1 BF
    35%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.6°C / 25.7°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 26.0°C
    4 BF
    60%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.9°C / 23.9°C
    1 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.1°C / 25.7°C
    3 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.9°C / 25.9°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.5°C / 21.9°C
    2 BF
    73%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.5°C / 22.3°C
    1 BF
    45%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 24.8°C / 26.6°C
    2 BF
    60%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 23.8°C / 25.9°C
    2 BF
    46%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.3°C / 23.8°C
    0 BF
    75%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.1°C / 26.1°C
    1 BF
    85%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 20.5°C / 20.5°C
    2 BF
    45%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποιες είναι αυτές οι γυναίκες;

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Ποιες είναι οι γυναίκες αυτής της μικρής πόλης που φαίνονται τόσο ευτυχισμένες με τις δουλειές του σπιτιού, έχοντας εγκαταλείψει όλες τις προηγούμενες δραστηριότητές τους – καλλιτεχνικές, κοινωνικές, πολιτικές; Τώρα πια, μοναδική έξοδός τους φαίνεται να είναι… τα ψώνια στο σούπερ μάρκετ!

- Αν μπορούσατε να καταλάβετε πόσο παράξενες είναι αυτές οι γυναίκες του Στέπφορντ. Αληθινές μηχανές για διαφημίσεις στην τηλεόραση. Αρχισα να υποπτεύομαι...

- Τι υποπτεύεστε, Τζοάνα; ρώτησε η δρ Φάντσερ.

- Πως πίσω από όλα αυτά κρύβονται οι άντρες. Ενα βράδυ που τα παράθυρα της Λέσχης των Αντρών ήταν ορθάνοιχτα, υπήρχε διάχυτη στον αέρα μια μυρωδιά από χημικά προϊόντα...

Σίγουρα κάτι πολύ σοβαρό πρέπει να συμβαίνει σ’ αυτή τη Λέσχη στον λόφο της πόλης, όπου οι άντρες συγκεντρώνονται κάθε βράδυ. Η νεοφερμένη στο Στέπφορντ, Τζοάνα Εμπερχαρτ, φωτογράφος και μέλος του Κινήματος Απελευθέρωσης της Γυναίκας, διαπιστώνει έντρομη ότι σιγά σιγά όλες οι γυναίκες της πόλης μετατρέπονται σε υποδειγματικές συζύγους, μητέρες και νοικοκυρές, υπηρετώντας το ίδιο μοντέλο συμπεριφοράς. Η ιδέα που αρχίζει να της περνάει από το μυαλό την πανικοβάλλει…

Αυτή η ιδέα –που φυσικά δεν θα αποκαλύψω εδώ για ευνόητους λόγους– αποτελεί ένα έξοχο εύρημα στο είδος της επιστημονικής φαντασίας. Αφού προέβλεψε τις δυστοπικές κοινωνίες του μέλλοντος, την οικολογική καταστροφή, τους κινδύνους μιας ανεξέλεγκτης τεχνολογικής εξέλιξης, η επιστημονική φαντασία δεν θα μπορούσε να μείνει αδιάφορη στις διεκδικήσεις του γυναικείου κινήματος τη δεκαετία του ’70. Οταν πρωτοδιάβασα το μυθιστόρημα του Αϊρα Λέβιν στο Παρίσι, σκέφτηκα αμέσως να το μεταφράσω για τη σειρά επιστημονικής φαντασίας των εκδόσεων Μπουκουμάνη που διεύθυνα τότε με συνεργάτη τον αγαπημένο φίλο και διάσημο κριτικό και σκηνοθέτη Αδωνι Κύρου.

Ο Λέβιν, για να τονίσει ακόμα καλύτερα τις θέσεις του, πρόταξε στην αγγλική έκδοση του βιβλίου του το παρακάτω απόσπασμα από το κλασικό έργο της Σιμόν ντε Μποβουάρ, «Το Δεύτερο Φύλο».

«Η μάχη παίρνει σήμερα άλλη μορφή. Η γυναίκα δεν προσπαθεί να κλείσει τον άντρα σε “μπουντρούμι”, αλλά να ξεφύγει από τα δεσμά του. Δεν αναζητεί τρόπους να τον παρασύρει στο τέλμα της, μα να ξεπηδήσει κι αυτή στο φως της ανοδικής πορείας. Ομως η συμπεριφορά των αρσενικών δημιουργεί καινούργια σύγκρουση. Ο άντρας αντιμετωπίζει με δυσαρέσκεια κάθε παραχώρησή του στη γυναίκα. Θέλει να παραμείνει κυρίαρχος, σε απόλυτη υπεροχή, το “ουσιώδες ον”. Αρνείται να αποδεχθεί ως ίση στη καθημερινή του ζωή τη συντρόφισσά του. Στη δυσπιστία της αντιπαραθέτει την επιθετικότητά του».

Πολύ απλά και προφητικά και ωραία τα έγραψε πριν πολλές δεκαετίες η Μποβουάρ. Ας είναι το άρθρο μου αυτό ένα αφιέρωμα στη μνήμη των γυναικών – θυμάτων της ανδρικής θηριωδίας και, συγχρόνως, ένα ευχαριστώ σ’ εκείνη που με το έργο και τη ζωή της έδωσε νόημα και έμπνευση στους αγώνες των γυναικών όλου του κόσμου.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πορτοκαλί συναγερμός
Η βία αναπαράγεται και αλίμονο στην κοινωνία που απέναντι στις όποιες εκδηλώσεις μιας πάντα ανήσυχης νεολαίας το μόνο που έχει να αντιτάξει είναι ο βίαιος και αντιπαιδαγωγικός σωφρονισμός. Τότε, του πορτοκαλί...
Πορτοκαλί συναγερμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το κορίτσι της διπλανής πόρτας
ηΗ ταινία τελικά, το βλέπω πολύ καθαρά, με δίδαξε πόσο ισχύει και το αντίστροφο: πολλές φορές, για να γίνει το Κακό, αρκεί να μείνουν άπραγοι οι καλοί άνθρωποι.
Το κορίτσι της διπλανής πόρτας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Βιτριόλι στα γκαβά σας, στα μαλλιά σας, στα μυαλά σας...»
Η «μόδα» φαίνεται πως επανήλθε με το βιτριόλι -όπως είχε επανέλθει και η ιλαρά πριν από λίγα χρόνια-, μόνο που τώρα δεν έριξε το βιτριόλι γυναίκα σε άντρα, αλλά γυναίκα σε γυναίκα για τα ωραία μάτια ενός άντρα…
«Βιτριόλι στα γκαβά σας, στα μαλλιά σας, στα μυαλά σας...»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πρόωρος θάνατος
Ο συγγραφέας κατονομάζει ως δολοφόνους του πατέρα του αυτούς που τον οδήγησαν σε έναν αναπόφευκτο θάνατο, μέσω μιας κατάστασης παρόμοιας με αυτή που περιέγραψε ο Αγγλος σκηνοθέτης Κεν Λόουτς στην ταινία «Εγώ ο...
Πρόωρος θάνατος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Αγαπώ αγγίζω», μαμά
Διαβάζοντας τον τίτλο του βιβλίου («Αγαπώ αγγίζω» και υπότιτλο «η ζωή μου η οικογένειά μου») και αναλογιζόμενος ότι πρέπει σήμερα να κρατάς τις αποστάσεις από φίλους, γνωστούς και οικείους, ε, αιμορραγείς,...
«Αγαπώ αγγίζω», μαμά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ελπίδες του 2020
Κάπως μου φαίνεται αυτό το νούμερο, το διπλό εικοσάρι, αισιόδοξο, ελπιδοφόρο, σαν άριστα σε έλεγχο και μάλιστα σε δύο μαθήματα. Μαθηματικά και Γλώσσα κατά προτίμηση, για να μπερδεύονται οι κατευθύνσεις.
Ελπίδες του 2020

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας