• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.6°C / 11.3°C
    3 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 5.9°C / 9.9°C
    3 BF
    49%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.6°C / 13.7°C
    2 BF
    59%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 6.9°C / 10.0°C
    1 BF
    40%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 3.9°C
    2 BF
    75%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 6.2°C / 9.3°C
    2 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 3.4°C / 5.6°C
    2 BF
    48%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    1 BF
    53%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.7°C / 12.7°C
    2 BF
    89%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.5°C / 8.9°C
    3 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.9°C / 12.8°C
    4 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    2 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Ψιχάλες
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    0 BF
    76%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.6°C / 10.6°C
    1 BF
    58%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 8.4°C / 11.6°C
    3 BF
    56%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 13.8°C
    3 BF
    47%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 7.8°C / 11.0°C
    2 BF
    75%
  • Καβάλα
    Ψιχάλες
    5°C 4.3°C / 4.9°C
    1 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 7.0°C / 10.0°C
    2 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 4.1°C / 4.1°C
    1 BF
    53%

Ο Ματθαίος Πόταγας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας

  • A-
  • A+

Στο «Παλάς» Παγκρατίου, όπου ο δωδεκάχρονος Μάνος Χατζιδάκις, το 1937, μαγεύτηκε από τη Μαρί Μπελ και τη μουσική του Μορίς Ζομπέρ στο «Un carnet de bal», εκεί, λίγο μετά το ’40, ο Ματθαίος Πόταγας θα άρχιζε να εργάζεται. 80 χρόνια αργότερα, ο ίδιος θα παραχωρούσε το «Παλάς» στον Αγγελο Φραντζή για τα γυρίσματα της «Ευτυχίας». Ταγμένος στο σινεμά από την αρχή.

«Πριν μάθω οτιδήποτε άλλο, έμαθα τα του κινηματογράφου· πριν βγω έξω στον δρόμο, πριν παίξω, πριν κάνω φιλίες και παρέες», έλεγε, το 1998, στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ της Κατερίνας Πατρώνη για την ΕΡΤ και το «Παρασκήνιο».

Δεν ξέρω αν τον ενδιέφερε τι θα παρατηρούσε κάποιος που θα πήγαινε στο «Παλάς». Εκεί ήταν τα άβολα καθίσματα, οι φθαρμένες ταπετσαρίες, ο μέτριος ήχος, η μυρωδιά της υγρασίας. Αλλά και το φροντισμένο θερινό. Η επιβλητική αρτ ντεκό χειμερινή αίθουσα που σχεδίασε ο Βασίλειος Κασσάνδρας. Η φιδωτή δρύινη κουπαστή της σκάλας με τα μαρμάρινα σκαλοπάτια της που είχαν λειανθεί από εκατομμύρια βήματα ενός αιώνα θεατών.

Η μέριμνά του για τον χώρο (τον έβλεπες στο σινεμά του από το ξεκίνημα της μέρας μέχρι μετά τα μεσάνυχτα) ήταν συνεχής αλλά μοναχική, οπότε περιορισμένη. Αλλωστε, το κύριο και αδιαπραγμάτευτο μέλημά του ήταν άλλο: να φτάσει πάση θυσία η φωτεινή δέσμη στη μεγάλη οθόνη. «Θα μπορούσα να ζήσω χωρίς ψωμί, χωρίς νερό, δεν θα μπορούσα να ζήσω χωρίς κινηματογράφο. Εχω απαρνηθεί τα εγκόσμια ή με έχουν απαρνηθεί εκείνα».

Η στάση του θα ευνοούσε τις αναγωγές σε κινηματογραφικούς ήρωες. Ο ίδιος δεν το έκρυβε: «Ηθελα κάπως να πλησιάσω αυτούς τους ήρωες. Οχι βέβαια να πάω στην εποχή τους, αλλά να μεταφέρω στην εποχή μου όλα αυτά τα πράγματα που έβλεπα και να διαμορφώσω έναν τέτοιο χαρακτήρα, μια τέτοια νοοτροπία και προσωπικότητα που μάλλον να μοιάζει με αυτούς».

Η ζωή δεν είναι «Σινεμά ο Παράδεισος», αλλά ενίοτε επιτρέπει κάποιες εξαιρέσεις. Το «Παλάς», μετά την άρση της καραντίνας, δεν έμεινε κλειστό. Εκείνος, λίγες μέρες πριν πεθάνει, ήταν εκεί και το λειτούργησε ξανά. «Σας έχει περάσει από το μυαλό να σταματήσετε;», τον είχε ρωτήσει, το ’98, η Κατερίνα Πατρώνη. «Οχι», απαντά. «...θα είναι θανάσιμη περίπτωση και στεναχώρια φοβερή», συμπληρώνοντας όμως αργότερα: «Δεν βλέπω μπροστά μου τέλος. Προχωρώ όπως είχα ξεκινήσει, τα βλέπω τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο, τον αισιόδοξο».

Μου έλεγε ο Αλέξανδρος Σιγαλός ότι κάποτε, ενώ τελείωνε το διάλειμμα μιας ταινίας, ο Πόταγας τον είδε να αναζητεί το κυλικείο. «Θέλετε κάτι;», τον ρώτησε, καθώς κατευθυνόταν προς την κάμαρα της κινηματογραφικής μηχανής για να την ετοιμάσει για το δεύτερο μέρος. «Ενα τσάι, αλλά καλύτερα αφήστε το. Βλέπω ότι ξεκινάει η προβολή». Χωρίς δισταγμό εκείνος του ζήτησε να τον ακολουθήσει στο κυλικείο: «Μην ανησυχείτε. Και το τσάι θα γίνει και η προβολή θα ξεκινήσει».

Ναι, μέσα στο παλιό κτίριο της Υμηττού 109, ο χρόνος μέχρι το τέλος άκουγε τον Ματθαίο Πόταγα με προσήλωση και οι θεατές που έρχονταν, έβλεπαν το παιχνίδι να παίζεται αλλιώς.


INFO:
• Η ταινία της Κατερίνας Πατρώνη «Μια μέρα ενός κινηματογραφιστή» (εκπομπή «Παρασκήνιο») υπάρχει στο αρχείο της ΕΡΤ, https://archive.ert.gr/7285/
• Το «Παλάς» και ο Ματθαίος Πόταγας και στο «ΠΑΛΑΣ Ιστορίες από το Παγκράτι» των Θάνου Λυμπερόπουλου και Βασίλη Καλέμου, https://vimeo.com/451292619

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το τελευταίο φύλλο
Οι ταινίες της πανδημίας με συντροφεύουν κυρίως τα βράδια. Ξεκίνησε να μου τις προμηθεύει ένας πολύτιμος φίλος και στη συνέχεια τις βρίσκω τυχαία. Ανάμεσα στα τυχαία αυτά ευρήματα υπάρχουν συχνά διαμάντια. Ένα...
Το τελευταίο φύλλο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι έχει και κλαίει το παιδί...
Oλα αυτά τα χρόνια κανείς δεν τίμησε όλους αυτούς τους ανθρώπους σαν τον Νίκο Ξανθόπουλο, που ανήκουν αναμφισβήτητα στην ιστορία του ελληνικού σινεμά, τουλάχιστον για όσα έκαναν για την ψυχαγωγία ενός...
Τι έχει και κλαίει το παιδί...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλοκαιρινές πρεμιέρες
Η έξοδος από τα εγκόσμια του Ξανθόπουλου έβγαλε στην επιφάνεια εικόνες ξεχασμένες. Μες στον χειμώνα αναδύθηκαν εικόνες του καλοκαιριού της δεκαετίας του 1960 και του 1970.
Καλοκαιρινές πρεμιέρες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μουσική και σινεμά
Εκεί όπου οι διάλογοι πολλές φορές περισσεύουν και η μουσική έρχεται να δημιουργήσει μαζί με την εικόνα την ατμόσφαιρα, το μυστήριο, την ερωτική διάθεση και ό,τι άλλο κρύβεται κάτω από την επιφάνεια των...
Μουσική και σινεμά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι… 100 εντολές!
Το κινηματογραφικό περιοδικό Sight and Sound δημοσιεύει κάθε δεκαετία, ύστερα από ψηφοφορία κυρίως κριτικών αλλά και σκηνοθετών, μια λίστα με τις «100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών»! Ολες βαθμολογικά.
Οι… 100 εντολές!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σιμενόν - Σινεμά: 9 ταινίες!
Η σχέση του Σιμενόν με το σινεμά δεν υπήρξε εύκολη. Πέρασε απ’ όλες τις φάσεις. Ενθουσιασμό τη δεκαετία του ’30, όταν ο συγγραφέας πίστευε πολύ στον κινηματογράφο και συνεργάστηκε στα σενάρια των δύο πρώτων...
Σιμενόν - Σινεμά: 9 ταινίες!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας