• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 20.2°C
    3 BF
    56%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 18.6°C
    3 BF
    52%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 17.0°C / 18.0°C
    3 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    4 BF
    82%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.0°C / 19.0°C
    2 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 15.4°C / 15.4°C
    3 BF
    41%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    18°C 16.6°C / 17.6°C
    2 BF
    93%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    0 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    3 BF
    52%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 20.8°C
    4 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.6°C / 19.7°C
    3 BF
    64%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    5 BF
    89%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.5°C / 17.9°C
    0 BF
    55%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.5°C / 16.5°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 21.8°C
    3 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    2 BF
    52%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 16.3°C / 16.3°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 18.2°C / 19.7°C
    2 BF
    53%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 15.8°C
    2 BF
    61%

Ο Ματθαίος Πόταγας

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «Παλάς», ο κύριος Πόταγας

  • A-
  • A+

Στο «Παλάς» Παγκρατίου, όπου ο δωδεκάχρονος Μάνος Χατζιδάκις, το 1937, μαγεύτηκε από τη Μαρί Μπελ και τη μουσική του Μορίς Ζομπέρ στο «Un carnet de bal», εκεί, λίγο μετά το ’40, ο Ματθαίος Πόταγας θα άρχιζε να εργάζεται. 80 χρόνια αργότερα, ο ίδιος θα παραχωρούσε το «Παλάς» στον Αγγελο Φραντζή για τα γυρίσματα της «Ευτυχίας». Ταγμένος στο σινεμά από την αρχή.

«Πριν μάθω οτιδήποτε άλλο, έμαθα τα του κινηματογράφου· πριν βγω έξω στον δρόμο, πριν παίξω, πριν κάνω φιλίες και παρέες», έλεγε, το 1998, στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ της Κατερίνας Πατρώνη για την ΕΡΤ και το «Παρασκήνιο».

Δεν ξέρω αν τον ενδιέφερε τι θα παρατηρούσε κάποιος που θα πήγαινε στο «Παλάς». Εκεί ήταν τα άβολα καθίσματα, οι φθαρμένες ταπετσαρίες, ο μέτριος ήχος, η μυρωδιά της υγρασίας. Αλλά και το φροντισμένο θερινό. Η επιβλητική αρτ ντεκό χειμερινή αίθουσα που σχεδίασε ο Βασίλειος Κασσάνδρας. Η φιδωτή δρύινη κουπαστή της σκάλας με τα μαρμάρινα σκαλοπάτια της που είχαν λειανθεί από εκατομμύρια βήματα ενός αιώνα θεατών.

Η μέριμνά του για τον χώρο (τον έβλεπες στο σινεμά του από το ξεκίνημα της μέρας μέχρι μετά τα μεσάνυχτα) ήταν συνεχής αλλά μοναχική, οπότε περιορισμένη. Αλλωστε, το κύριο και αδιαπραγμάτευτο μέλημά του ήταν άλλο: να φτάσει πάση θυσία η φωτεινή δέσμη στη μεγάλη οθόνη. «Θα μπορούσα να ζήσω χωρίς ψωμί, χωρίς νερό, δεν θα μπορούσα να ζήσω χωρίς κινηματογράφο. Εχω απαρνηθεί τα εγκόσμια ή με έχουν απαρνηθεί εκείνα».

Η στάση του θα ευνοούσε τις αναγωγές σε κινηματογραφικούς ήρωες. Ο ίδιος δεν το έκρυβε: «Ηθελα κάπως να πλησιάσω αυτούς τους ήρωες. Οχι βέβαια να πάω στην εποχή τους, αλλά να μεταφέρω στην εποχή μου όλα αυτά τα πράγματα που έβλεπα και να διαμορφώσω έναν τέτοιο χαρακτήρα, μια τέτοια νοοτροπία και προσωπικότητα που μάλλον να μοιάζει με αυτούς».

Η ζωή δεν είναι «Σινεμά ο Παράδεισος», αλλά ενίοτε επιτρέπει κάποιες εξαιρέσεις. Το «Παλάς», μετά την άρση της καραντίνας, δεν έμεινε κλειστό. Εκείνος, λίγες μέρες πριν πεθάνει, ήταν εκεί και το λειτούργησε ξανά. «Σας έχει περάσει από το μυαλό να σταματήσετε;», τον είχε ρωτήσει, το ’98, η Κατερίνα Πατρώνη. «Οχι», απαντά. «...θα είναι θανάσιμη περίπτωση και στεναχώρια φοβερή», συμπληρώνοντας όμως αργότερα: «Δεν βλέπω μπροστά μου τέλος. Προχωρώ όπως είχα ξεκινήσει, τα βλέπω τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο, τον αισιόδοξο».

Μου έλεγε ο Αλέξανδρος Σιγαλός ότι κάποτε, ενώ τελείωνε το διάλειμμα μιας ταινίας, ο Πόταγας τον είδε να αναζητεί το κυλικείο. «Θέλετε κάτι;», τον ρώτησε, καθώς κατευθυνόταν προς την κάμαρα της κινηματογραφικής μηχανής για να την ετοιμάσει για το δεύτερο μέρος. «Ενα τσάι, αλλά καλύτερα αφήστε το. Βλέπω ότι ξεκινάει η προβολή». Χωρίς δισταγμό εκείνος του ζήτησε να τον ακολουθήσει στο κυλικείο: «Μην ανησυχείτε. Και το τσάι θα γίνει και η προβολή θα ξεκινήσει».

Ναι, μέσα στο παλιό κτίριο της Υμηττού 109, ο χρόνος μέχρι το τέλος άκουγε τον Ματθαίο Πόταγα με προσήλωση και οι θεατές που έρχονταν, έβλεπαν το παιχνίδι να παίζεται αλλιώς.


INFO:
• Η ταινία της Κατερίνας Πατρώνη «Μια μέρα ενός κινηματογραφιστή» (εκπομπή «Παρασκήνιο») υπάρχει στο αρχείο της ΕΡΤ, https://archive.ert.gr/7285/
• Το «Παλάς» και ο Ματθαίος Πόταγας και στο «ΠΑΛΑΣ Ιστορίες από το Παγκράτι» των Θάνου Λυμπερόπουλου και Βασίλη Καλέμου, https://vimeo.com/451292619

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα «απαγορευμένα»
Δύο βιβλία και μία ταινία με οδήγησαν να καταλάβω τον διχασμό, την πρόκληση που θα ένιωθα τα μετέπειτα χρόνια της ζωής μου αντιμέτωπος με τη διάσταση ανάμεσα σε επιθυμίες και αισθήματα.
Τα «απαγορευμένα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενας άγνωστος κινηματογραφικός Θεοδωράκης
Τι άλλο να γράψει κανείς για τον Θεοδωράκη; Λέχθηκαν και γράφτηκαν τα πάντα, από τα καλύτερα μέχρι τα χειρότερα, καλύπτοντας όλες τις πλευρές αυτού του τόσο σημαντικού καλλιτέχνη και ανθρώπου.
Ενας άγνωστος κινηματογραφικός Θεοδωράκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
Αυτή η ταινία έχει κάτι που την παίρνει από το σημείο που βρίσκεται και την πετάει ψηλά στα αστέρια. Αυτό είναι η ερμηνεία του Αρη Σερβετάλη στον ρόλο του Αγίου Νεκταρίου...
Ο Αγιος Νεκτάριος - Αρης Σερβετάλης...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Γράφουν» στο δέρμα
Το 1982 κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το κόμικς «When the wind blows» του Ρέιμοντ Μπριγκς. Το κόμικς μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον ίδιο τίτλο υπό μορφή κινουμένων σχεδίων από τον Τζίμι Μουρακάμι το...
«Γράφουν» στο δέρμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πόλεις-σκηνικά
Η γαλλική εφημερίδα Le Monde παρατήρησε και έγραψε ότι γυρίζονται πλέον πολλές ταινίες στην Ελλάδα. Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Μυτιλήνη είναι αυτή τη στιγμή τοπία που ίσως υποδύονται κάτι άλλο, αλλά μπορούν να...
Πόλεις-σκηνικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!
Οι ταινίες που μας καλούν είναι γιατί έχουν γίνει για εμάς. Κι εμείς το νιώθουμε, το εισπράττουμε άμεσα. Τελευταία διάβασα μια δήλωση του Γκοντάρ που επιβεβαιώνει το αμοιβαίο κάλεσμα: η τέχνη μάς ελκύει μόνο...
Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας