• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    1 BF
    57%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 28.3°C / 31.0°C
    2 BF
    51%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.0°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.1°C / 28.0°C
    1 BF
    44%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 27.0°C
    1 BF
    61%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 29.0°C
    2 BF
    26%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    26%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.9°C / 27.0°C
    1 BF
    57%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.0°C / 30.0°C
    2 BF
    69%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    3 BF
    58%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.0°C / 28.0°C
    3 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.2°C / 27.2°C
    1 BF
    50%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    30°C 30.0°C / 30.0°C
    4 BF
    42%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.0°C / 31.7°C
    2 BF
    51%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 29.4°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 26.7°C / 30.0°C
    4 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 23.9°C / 30.0°C
    2 BF
    47%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 27.0°C
    2 BF
    74%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    27°C 26.7°C / 26.7°C
    0 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    29°C 29.0°C / 29.0°C
    2 BF
    26%
Εκατό χρόνια αθωότητα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Εκατό χρόνια αθωότητα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Τα Βραβεία Πούλιτζερ θεσμοθετήθηκαν με κληροδότημα του Ουγγρο-Αμερικανού δημοσιογράφου και εκδότη Τζόζεφ Πούλιτζερ για την ίδρυση Σχολής Δημοσιογραφίας στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια και την προώθηση της δημοσιογραφικής έρευνας – παρόλο που οι δημοσιογραφικές πρακτικές που ακολούθησε ο ίδιος ο Πούλιτζερ καθιέρωσαν τον όρο «κίτρινος Τύπος»! Απονεμήθηκαν πρώτη φορά το 1917.

Αρχικά προβλέπονταν βραβεία σε εννέα κατηγορίες, ωστόσο στην πορεία προστέθηκαν και άλλα, ώστε σήμερα να απονέμονται συνολικά 21 βραβεία, δεκατέσσερα εκ των οποίων αφορούν τον αμιγώς δημοσιογραφικό χώρο, ενώ τα υπόλοιπα επτά αφορούν τις Τέχνες και τα Γράμματα.

Πριν από 100 χρόνια, το Βραβείο Πούλιτζερ του 1921 για μυθιστόρημα απονεμήθηκε στην Ιντιθ Γουόρτον για το βιβλίο της «Τα χρόνια της αθωότητας» – πρώτη φορά σε γυναίκα συγγραφέα! Η Γουόρτον, γόνος πλούσιας οικογένειας της Νέας Υόρκης, παντρεύτηκε το 1885 τον τραπεζίτη Εντουαρντ Ρόμπινς Γουόρτον από τη Βοστόνη και εγκαταστάθηκαν στη Γαλλία. Εκεί προσπάθησε να συνδυάσει τις υποχρεώσεις που επίτασσε η κοινωνική της θέση και ο ρόλος της συζύγου με τις φιλοδοξίες της ως ανερχόμενης συγγραφέα.

Προσπάθειες που δεν καρποφόρησαν, λόγω και των ψυχολογικών προβλημάτων του συζύγου της. Χώρισαν το 1913. Η Γουόρτον παρέμεινε στη Γαλλία και ενσωματώθηκε στους λογοτεχνικούς κύκλους του Παρισιού, συναναστρεφόμενη συγγραφείς όπως ο συμπατριώτης της Χένρι Τζέιμς.

Ισως λόγω όλων αυτών των βιωμάτων η πλοκή του βραβευμένου μυθιστορήματος αφορά το δίλημμα που αντιμετωπίζει ένας νεαρός δικηγόρος ο οποίος ερωτεύεται την μεγαλύτερης ηλικίας, διαζευγμένη εξαδέλφη της αρραβωνιαστικιάς του, κόμισσα Ολένσκα, που έχει επιστρέψει στην Αμερική από την Ευρώπη, μετά τη λύση του γάμου της.

Ολα είναι εναντίον του έρωτά τους: οι ηλικίες τους, η αυθεντικότητα και η αντισυμβατικότητα της καλλιεργημένης και ευαίσθητης Ολένσκα, η επιδίωξή της να κυνηγήσει ξανά την ευτυχία παρά το διαζύγιό της, η συνεχής διεκδίκηση του δικαιώματος να εκφράζει ελεύθερα τη γνώμη της. Το συντηρητικό μεγαλοαστικό περιβάλλον της υψηλής κοινωνίας, μέλη της οποίας είναι οι βασικοί χαρακτήρες του έργου, δεν αφήνει κανένα περιθώριο παρεκκλίσεων από το κοινωνικά αποδεκτό πρότυπο και καμία δυνατότητα διασάλευσης των ασφυκτικών κοινωνικών συμβάσεων πάνω στις οποίες είναι δομημένη η ταυτότητά τους.

Το βιβλίο, γραμμένο πριν από 100 χρόνια ακριβώς, κατά τη διάρκεια της πανδημίας ισπανικής γρίπης που «θέρισε» εκατομμύρια ανθρώπους, μυθοποιεί την αξία της ανθρώπινης επαφής, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στο παραμικρό, υπαινικτικό και ελλειπτικό άγγιγμα βλεμμάτων και ακροδακτύλων. Αυτό το κλίμα μετέφερε πιστά και ο Αμερικανός σκηνοθέτης Μάρτιν Σκορσέζε στην ομότιτλη ταινία το 1993, αναβιώνοντας μια εποχή απαγόρευσης της ανθρώπινης επαφής λόγω των κοινωνικών συμβάσεων, όπως καταγράφεται σε μια εποχή πανδημίας… Αραγε σήμερα για ποια «χρόνια της αθωότητας» μπορούμε να μιλάμε;

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μετά τον Στάινερ
Ο πρόσφατα εκλιπών κριτικός και δοκιμιογράφος Τζορτζ Στάινερ αναφέρει το εξής περιστατικό: συμμετέχοντας σε ένα φιλολογικό συνέδριο στην Αφρική δεν άντεξε στον πειρασμό και διατύπωσε την απορία του γιατί μια...
Μετά τον Στάινερ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Πύργος ως Δίκη
Στο σκάκι, ο πύργος κατατάσσεται μαζί με τη βασίλισσα στα «βαριά κομμάτια» - είναι ισχυρότερος από τον ίππο και τον αξιωματικό. Οι τέσσερις συνολικά πύργοι καταλαμβάνουν τις τέσσερις γωνίες της σκακιέρας,...
Ο Πύργος ως Δίκη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η βόμβα
Ανάμεσα στις τόσες καθημερινές βόμβες που σκοτεινιάζουν τον κόσμο, βόμβες που σκορπίζουν τον τρόμο, τη δυστυχία και συχνά τον θάνατο, να που έσκασε και μια βόμβα ανατρεπτική και ρηξικέλευθη που έφερε χαμόγελα...
Η βόμβα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κρυμμένος σπόρος
Υπάρχει ένα μυστηριώδες στοιχείο στη λογοτεχνία, μια υποδόρια λειτουργία που, χωρίς να το συνειδητοποιείς, οδηγεί σε μονοπάτια παράξενα, διαφορετικά απ’ ό,τι στην αρχή σχεδίαζες, βαθύτερα απ’ ό,τι πίστευες....
Ο κρυμμένος σπόρος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
Πόσο πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστον το ύψος ενός καθρέφτη ώστε αν σταθούμε εμπρός του να δείχνει το είδωλό μας ολόκληρο, χωρίς να κόβει τα πόδια μας στο κάτω μέρος ή/και το κεφάλι μας στο πάνω;
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
ΑΝΩ ΚΑΤΩ
Ο διανοούμενος Καντάφι
Με τη βοήθεια τεράστιων δωρεών από τα πετρελαϊκά έσοδα της Λιβύης, ο Καντάφι κατάφερε να λάβει επαινετικές κριτικές από ορισμένα από τα σημαντικότερα ονόματα της αραβικής λογοτεχνίας.
Ο διανοούμενος Καντάφι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας