• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.9°C
    2 BF
    63%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 6.6°C / 13.2°C
    0 BF
    73%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.1°C / 17.0°C
    2 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 7.3°C / 12.0°C
    1 BF
    63%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 5.6°C / 8.4°C
    2 BF
    49%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.1°C / 16.6°C
    3 BF
    87%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 17.0°C / 19.9°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.9°C
    4 BF
    63%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 18.5°C
    3 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.7°C / 15.6°C
    2 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    5 BF
    73%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 13.5°C
    0 BF
    71%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 14.0°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 12.8°C / 17.7°C
    1 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 18.1°C
    2 BF
    52%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 9.3°C / 11.6°C
    0 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 6.7°C / 13.3°C
    2 BF
    71%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.8°C / 8.8°C
    1 BF
    76%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπήρξεν το άριστον εκείνο

  • A-
  • A+

Την χάραξι φρόντισε τεχνικά να γίνει

Προπάντων σε συστήνω να κοιτάξεις

Μετά το βασιλεύς και το σωτήρ

Να χαραχθεί με γράμματα κομψά Φιλέλλην

Και τώρα μη μ’ αρχίσεις ευφυολογίες,

Τα «πού οι Ελληνες» και «πού τα ελληνικά

Πίσω από τον Ζάγρο εδώ στα Φράατα πέρα»

Τόσοι και τόσοι βαρβαρότεροί μας άλλοι,

Αφού τα γράφουν θα το γράψουμε κι εμείς

Κ. Καβάφης

Η λέξη φιλέλλην έχει γνωρίσει πολλές περιπέτειες. Ειρωνευόμενος κάποιους Ελληνες διπλωμάτες ο Ανδρέας Παπανδρέου είχε, μου λένε, πει, λησμονώντας, εννοείται, όσους αδικεί απολύτως αυτή η κρίση, ότι στην καλύτερη περίπτωση είναι φιλέλληνες. Ο προβληματισμός για τον όρο αυτό ξεκινά ωστόσο και σε σχέση με πολύ παλιότερες εποχές. Κάποιοι σύγχρονοι υποστήριξαν ότι ο Αλέξανδρος Α' της Μακεδονίας, ο οποίος είχε ακολουθήσει τον Ξέρξη το 480 π.Χ. αλλά φανέρωσε στους Ελληνες έναν χρόνο μετά τα σχέδια των Περσών πριν από τη μάχη των Πλαταιών, ονομάστηκε φιλέλλην διότι δεν ήταν Ελληνας. Ξεχνώντας ότι είχε αγωνιστεί στους Ολυμπιακούς όπου μόνον Ελληνες ήταν δεκτοί. Και αντικρουόμενοι από άλλους που θυμίζουν ότι ο όρος φιλέλλην σήμαινε κάποτε στην αρχαιότητα και τον φιλόπατρι.

Οι περιπέτειες της αμφιλεγόμενες αυτής λέξης θυμίζουν πολύ τις περιπέτειες της Ελλάδας, αρχαίας και σύγχρονης. Από την Επανάσταση του '21 και πέρα έχουμε τουλάχιστον τριών ειδών φιλέλληνες. Τους εχθρούς, πρώτον, που για να θυμηθούμε τον Ελύτη στο «Αξιον Εστί», «έρχονται ξανά και ξανά ντυμένοι φίλοι», για να πατήσουν μια γη που αρνείται να δέσει με το πόδι τους, κάτι που συμβαίνει μέχρι και σήμερα. Τους θεωρητικά φιλέλληνες, έπειτα, που είναι έτοιμοι να παρατήσουν τους Ελληνες αν τυχόν δεν συμπίπτουν με τη θεωρία τους, όπως συνέβη με τον Αγγλο Μπένθαμ. Και τους όντως φιλέλληνες, που χάρισαν στην Ελλάδα το πνεύμα, το σώμα, το έχει τους. Με κορυφαίο τον Βύρωνα που πέθανε σαν προχτές, 19/4/του 1824.

Αυτόν που ο Τάσος Λιγνάδης χαρακτήρισε Βάκχο της Επανάστασης. Αυτόν που αν και ποιητής απέδειξε ότι η ποίηση από μόνη της δεν αρκεί, χρειάζονται όπλα για να κερδίσουν οι υπόδουλοι την ελευθερία τους. Πριν από τον Μιστράλ που έγραψε το «αν είναι να πεθάνουμε για την Ελλάδα, θεία είναι η δάφνη», ο Μπάιρον είχε κάνει πράξη τα λόγια αυτά. Το μεγαλείο του έγκειται στο ότι πέθανε δεχόμενος και την πίκρα της δάφνης και την πραγματικότητα ενός αγώνα μέσα στις λάσπες και τις ματαιώσεις. Γι' αυτόν, τον επαναστάτη της ποίησης και τον ποιητή της επανάστασης με αιτία, αξίζουν κάποια άλλα λόγια του Αλεξανδρινού: Υπήρξεν έτι το άριστον εκείνο, Ελληνικός.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η επέτειος
Θέλω να είμαι περήφανη για τους/τις προγόνους μου. Δεν φτύνω το παρελθόν όπως οι φουτουριστές στη Ρωσία και την Ιταλία των αρχών του παλαιού και όμως τόσο ζωντανού 20ού αιώνα.
Η επέτειος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
1821 = το δικαίωμα στην Επανάσταση
Το Εικοσιένα δεν είναι ούτε η κατεστημένη του Ιστορία ούτε η κατεστημένη του Αμφισβήτηση. Αυτοί που πολέμησαν το 1821 δεν φορούσαν ούτε το φωτοστέφανο του αγίου ούτε τα κέρατα του διαβόλου
1821 = το δικαίωμα στην Επανάσταση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δύο αιώνες
Δεν είναι να απορεί κανείς για τον ανύπαρκτο εορτασμό των διακοσίων χρόνων του ξεσηκωμού, της επανάστασης του 1821, αυτού του ελληνικού θαύματος, μετά από αιώνες και αιώνες δουλείας και ανυπαρξίας.
Δύο αιώνες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο δωσίλογος και ο επαναστάτης
Να ρίξουμε κι από δω μια ματιά στο Εικοσιένα, στα διακόσια χρόνια του. Μια… τρίτη ματιά μακριά από φουστανέλες και τσαρούχια.
Ο δωσίλογος και ο επαναστάτης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ναι
Ναι, ο εορτασμός θα μπορούσε να είναι κι αλλιώς. Χωρίς να απωθούμε το πένθος της πανδημίας, τιμώντας το κουράγιο των νοσηλευτών μας.
Ναι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μύθοι και απομυθοποίηση
Παρηγορητική η επέτειος της Επανάστασης μέσα σ’ αυτή τη δύσκολη χρονιά. Βιβλία, άρθρα, εκπομπές, συνεντεύξεις, μουσική και υπέροχες εικόνες βοηθούν να εμπεδωθεί το αίσθημα του ανήκειν, επιπλέον να διευρύνουμε...
Μύθοι και απομυθοποίηση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας