• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 5.2°C
    3 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 2.3°C
    3 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 6.0°C
    5 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / -0.1°C
    2 BF
    47%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -0.1°C / 0.2°C
    3 BF
    51%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -3.0°C / -0.2°C
    1 BF
    56%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -7°C -6.6°C / -3.8°C
    3 BF
    58%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 2.4°C
    2 BF
    66%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 6.1°C / 7.8°C
    4 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.3°C / 3.9°C
    4 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 7.4°C
    5 BF
    54%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 1.8°C / 3.7°C
    4 BF
    87%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.9°C / 6.9°C
    2 BF
    49%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    2°C 0.6°C / 1.9°C
    4 BF
    55%
  • Λαμία
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C -0.5°C / 1.7°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    3 BF
    42%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 3.0°C / 4.2°C
    3 BF
    91%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -4.7°C / 1.0°C
    2 BF
    48%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    -1°C -3.3°C / 0.5°C
    2 BF
    58%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    -3°C -3.4°C / -3.4°C
    1 BF
    65%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ταινία που ήρθε από το χιόνι!

  • A-
  • A+

Τις μέρες αυτές που το χιόνι σκέπασε όλη τη χώρα, ξανάφερα στη μνήμη μου μια άλλη χρονιά που έριξε πολύ χιόνι στην Αθήνα, το 1964. Και συνειδητοποίησα ότι αν κάποια φυσικά φαινόμενα τα θυμάμαι σαν να τα ζω σήμερα είναι μόνο και μόνο επειδή έχουν συνδεθεί άρρηκτα με την εμπειρία της θέασης μιας ταινίας. Γιατί το χιόνι έπεφτε πυκνό εκείνο το βράδυ της προβολής της ταινίας που έμελλε να σημαδέψει τη ζωή μου!

Από νωρίς το μεσημέρι μας είχαν αφήσει ελεύθερους από το σχολείο γιατί οι δρόμοι είχαν κλείσει από το χιόνι. Διέσχισα με τα πόδια μια Πατησίων που γλίστραγε σχεδόν σε κάθε βήμα. Στο ύψος της πλατείας Αμερικής, σαν από μυστική παρόρμηση, οδηγήθηκα μέχρι τις προθήκες του κινηματογράφου «Αττικα». Επαιζε το πασίγνωστο πλέον «Vertigo» του Χίτσκοκ (ελλ. τίτλος «Ο Δεσμώτης του Ιλίγγου»), σε επανέκδοση γιατί η ταινία είναι του 1958. Κάτι πολύ σημαντικό πρέπει να συνέβη εκεί, ανάμεσα στις φωτογραφίες της ταινίας και σε μένα. Εφτασα σπίτι μου στην πλατεία Βικτωρίας, αλλά η ταινία με καλούσε να επιστρέψω. Και ξαναγύρισα στο σινεμά, ενώ το χιόνι είχε ξαναρχίσει να πέφτει.

Οταν τέλειωσε η ταινία, δεν κατάλαβα ακριβώς τι είχα δει, προφανώς και λόγω ηλικίας. Ομως αυτή η παθιασμένη ιστορία ενός αστυνομικού με μια καταθλιπτική γοητευτική γυναίκα, που πεθαίνει και ξαναγεννιέται μπροστά στα μάτια του, ήμουνα σίγουρος ότι σήμαινε πολλά για μένα. Και με στοίχειωνε όλα τα χρόνια που αναζητούσα μάταια να ξαναδώ την ταινία στην Ελλάδα.

Τελικά την είδα στη Γαλλική Ταινιοθήκη, δέκα χρόνια αργότερα! Και σαράντα χρόνια από εκείνη τη χιονισμένη νύχτα φρόντισα να μεταφραστεί στα ελληνικά το βιβλίο, στο οποίο βασίστηκε η ταινία, και επιμελήθηκα την έκδοσή του. Ηταν ένας ελάχιστος φόρος τιμής σε μια ταινία-αποκάλυψη για μένα και τις ταινίες μου.

Τι είναι άραγε αυτό που μας «προστάζει» σχεδόν να δούμε μια ταινία (αρκεί ένα πόστερ ή και μια απλή φωτογραφία της), ενώ μένουμε αδιάφοροι απέναντι σε πολυδιαφημισμένες άλλες; Οι ταινίες που μας καλούν είναι γιατί έχουν γίνει για εμάς. Κι εμείς το νιώθουμε, το εισπράττουμε άμεσα. Τελευταία διάβασα μια δήλωση του Γκοντάρ που επιβεβαιώνει το αμοιβαίο κάλεσμα: η τέχνη μάς ελκύει μόνο στο μέτρο που μας αποκαλύπτει κάτι από τον πιο κρυφό μας εαυτό.

Η τέχνη ή μιλάει βαθιά μέσα μας ή μας αφήνει αδιάφορους. Φυσικά, υπάρχει και η κριτική αξιολόγηση, η θέση μιας ταινίας στην ιστορία του κινηματογράφου. Αλλά κι όλες τις αρετές της τέχνης αν έχει μια ταινία, εμείς θα λατρεύουμε πάντα εκείνη που μας φανερώνει (δυνατά ή και ψιθυριστά ακόμα) μια αλήθεια που, για εμάς όλους αλλά και τον καθένα χωριστά, είναι πάνω από τις «αντικειμενικές» αναλύσεις όλου του κόσμου.

* σκηνοθέτης, διευθυντής Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μουσική και σινεμά
Εκεί όπου οι διάλογοι πολλές φορές περισσεύουν και η μουσική έρχεται να δημιουργήσει μαζί με την εικόνα την ατμόσφαιρα, το μυστήριο, την ερωτική διάθεση και ό,τι άλλο κρύβεται κάτω από την επιφάνεια των...
Μουσική και σινεμά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Σιμενόν - Σινεμά: 9 ταινίες!
Η σχέση του Σιμενόν με το σινεμά δεν υπήρξε εύκολη. Πέρασε απ’ όλες τις φάσεις. Ενθουσιασμό τη δεκαετία του ’30, όταν ο συγγραφέας πίστευε πολύ στον κινηματογράφο και συνεργάστηκε στα σενάρια των δύο πρώτων...
Σιμενόν - Σινεμά: 9 ταινίες!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τι απέγιναν οι τηλεταινίες;
Σε τελευταία ανάλυση, το κοινό που διψάει για κάτι εναλλακτικό, για ένα καινούργιο ελληνικό πρόγραμμα μυθοπλασίας που θα τελειώνει σε μιάμιση ευλογημένη ώρα, δεν το σκέφτεται κανείς. Κι αυτό, με τη σειρά του,...
Τι απέγιναν οι τηλεταινίες;
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Forever… and ever
Forever and ever… Ναι, οι άνθρωποι φεύγουν, για πάντα, όμως η τέχνη μένει για να μας χαρίζει την υπέρβαση και τη λύτρωση ακόμα και μέσα από τον θάνατο.
Forever… and ever
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο τελευταίος αποχαιρετισμός
Εκεί, στην κορυφή, κοιτώντας ψηλά, πολύ ψηλά στον ουρανό, η Μήδεια θα ανυψωθεί πάνω και πέρα από τα πάθη και τα δεινά όλου του κόσμου.
Ο τελευταίος αποχαιρετισμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι… 100 εντολές!
Το κινηματογραφικό περιοδικό Sight and Sound δημοσιεύει κάθε δεκαετία, ύστερα από ψηφοφορία κυρίως κριτικών αλλά και σκηνοθετών, μια λίστα με τις «100 καλύτερες ταινίες όλων των εποχών»! Ολες βαθμολογικά.
Οι… 100 εντολές!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας