• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.2°C / 19.0°C
    1 BF
    87%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 14.6°C
    4 BF
    68%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.0°C / 17.9°C
    1 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    3 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.5°C / 14.2°C
    1 BF
    89%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 11.4°C
    4 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 16.6°C
    2 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.8°C / 17.5°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 8.9°C / 13.9°C
    1 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.1°C / 19.8°C
    2 BF
    75%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 14.6°C / 16.2°C
    3 BF
    74%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    76%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.5°C / 11.9°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 11.5°C / 15.1°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    20°C 10.8°C / 20.8°C
    2 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 14.4°C / 19.2°C
    2 BF
    83%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.3°C / 17.6°C
    2 BF
    89%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.2°C / 14.7°C
    2 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    2 BF
    90%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Υπενθύμιση

  • A-
  • A+

Πέραν όλων των άλλων, το 1821 είναι το έτος γέννησης του Γκιστάβ Φλομπέρ. Ο διάσημος Γάλλος συγγραφέας γεννήθηκε στη Ρουέν, από τις μεγαλύτερες μεσαιωνικές πόλεις και στενά συνδεδεμένη με την ιστορία της χώρας. Εκεί παραδόθηκε στην πυρά η Ιωάννα της Λωρραίνης (Ζαν ντ’ Αρκ) το 1431, κατηγορούμενη ως αιρετική και μάγισσα, η οποία επιπλέον φορούσε και ανδρικά ρούχα.

Να έπαιξε άραγε κάποιο ρόλο αυτό στη σκιαγράφηση του πορτρέτου της πλέον διάσημης μυθιστορηματικής ηρωίδας του Φλομπέρ, της Μαντάμ Μποβαρί; Το ομώνυμο βιβλίο εκδόθηκε το 1857, προκάλεσε σάλο κι έστειλε συγγραφέα και εκδότη στα δικαστήρια. Αρχικά ο Φλομπέρ περιγράφει την Εμα ως όμορφη και ρομαντική, μια νεαρά με αγωγή από τις καλόγριες, που αγαπά τη μουσική και ονειρεύεται μια έντονη ζωή παρόμοια μ’ αυτήν που περιγράφεται στα λαϊκά μυθιστορήματα που διαβάζει.

Ο γάμος της με τον ντροπαλό και άχρωμο επίτροπο Δημόσιας Υγείας, Σαρλ Μποβαρί, η ανία και η μουντάδα της ζωής σε μια μικρή πόλη κοντά στη Ρουέν τη σπρώχνουν ν’ αναζητήσει αυτά που ψάχνει στη συντροφιά εραστών. Ο Φλομπέρ δεν διστάζει να βάλει την Εμα να κυκλοφορεί επιδεικτικά με τον εραστή της μέρα μεσημέρι στο κέντρο της Ρουέν, να καπνίζει δημοσίως, να χαίρεται και ν’ απολαμβάνει τον «απαγορευμένο» έρωτα, να μη δείχνει καμία μεταμέλεια για το «αμάρτημά» της, να μη συγκινείται από τη μητρότητα. Οταν οι εραστές την εγκαταλείπουν και ταυτόχρονα τα συσσωρευμένα χρέη της για το σπάταλο «όνειρο» που έζησε την πνίγουν, τότε αυτοκτονεί θαρρετά και αποφασιστικά καταπίνοντας δηλητήριο.

Αλλά δεν είναι μόνον αυτά. Ο Φλομπέρ δεν χάνει ευκαιρία να παρουσιάσει αρκετές χαρακτηριστικές όψεις της μίζερης ζωής της επαρχίας. Ο τρόπος που οργανώνεται η Αγροτική Εκθεση και η δουλοπρέπεια των χωρικών απέναντι στους αξιωματούχους που εκφωνούν επίσημους λόγους έχουν πολλά να μας πουν ακόμα και σήμερα για παρόμοιες καταστάσεις. Πρώτη θέση φυσικά έχει και η λατρεία του χρήματος: καθώς εμπεδώνεται ο καπιταλισμός, συγκροτείται μια μικρομεσαία τάξη, που αναγνωρίζει στο χρήμα μια νέα θεότητα.

Εξίσου διαφωτιστικό είναι και το περιστατικό με τον μισοπαράλυτο απ’ το ένα πόδι Ιπολίτ. Ο Σαρλ εφαρμόζει ανεπιτυχώς μια νέα μέθοδο θεραπείας, με αποτέλεσμα να προκαλέσει στον Ιπολίτ φριχτούς πόνους, μόλυνση που οδηγεί σε γάγγραινα και αναγκαστικό ακρωτηριασμό του ποδιού. Κι ενώ ο Ιπολίτ βογκά μέσα σε αβάσταχτους πόνους, οι συγχωριανοί του, χτυπώντας τον στον ώμο, του απευθύνονται λέγοντας «Α! Δεν φαίνεσαι και πολύ ευχαριστημένος», χωρίς να παραλείπουν να του υπενθυμίζουν ότι «για όλα αυτά φταις εσύ ο ίδιος και κανένας άλλος». Ισως να του κουνούσαν και το δάχτυλο.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φυσική των εξοπλισμών
Με αφορμή το γεγονός ότι η χώρα μας επανήλθε στην πεπατημένη των στρατιωτικών εξοπλισμών, καλό είναι να θυμηθούμε ένα ιστορικό προηγούμενο αντλώντας από τη διεθνή σκηνή της δεκαετίας του 1980.
Φυσική των εξοπλισμών
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Υιέ μου, υιέ μου
Στη Φλωρεντία υπάρχει το άγαλμα του Δαβίδ που φιλοτέχνησε ο Μιχαήλ Αγγελος ως σύμβολο δύναμης και ομορφιάς (1501-1504). Η υπεροψία του γιου του, Αβεσσαλώμ, οδήγησε τον τελευταίο σε τραγικό θάνατο… Πατέρας -...
Υιέ μου, υιέ μου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το 1821 και η επίσημη ιστορία
Ενα καλό βιβλίο για κάποιον όχι και τόσο ενημερωμένο περί τον ξεσηκωμό του '21 ή χειραγωγικά πληροφορημένο είναι αυτό του Σπύρου Αλεξίου «21 ρωγμές στην επίσημη ιστορία για το 1821», εκδόσεις Τόπος.
Το 1821 και η επίσημη ιστορία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καντιανό κενό
Το κείμενο του Γιώργου Μπλάνα «Η χάρτινη αρένα», το οποίο παρατίθεται εν είδει επιλόγου και επιμέτρου στην ελληνική έκδοση του διηγήματος «Ο εκδικητής» του Τόμας ντε Κουίνσι (εκδόσεις Ερατώ, 2006), ξεκινά με...
Καντιανό κενό
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Παιδεία ανισόπεδη
Η Παιδεία αποτελεί ύψιστο κοινωνικό αγαθό στο οποίο η πρόσβαση πρέπει να είναι απρόσκοπτη. Οποιαδήποτε έλλειψη, εμπόδιο, ευνοιοκρατία ή νεποτισμός εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες, δημιουργεί κοινωνική...
Παιδεία ανισόπεδη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το άλογο του Αριστοτέλη
Διαχρονικούς συνειρμούς, συμβολισμούς και συνδηλώσεις αναδεικνύει η έμμετρη μετάφραση της μεσαιωνικής, ποιητικής αλληγορίας «Το τραγούδι του Αριστοτέλη ή Αριστοτέλης και Φυλλίς» (εκδόσεις Αγρα). Στο εισαγωγικό...
Το άλογο του Αριστοτέλη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας