• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    6°C 2.0°C / 9.0°C
    0 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.9°C / 7.6°C
    2 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 6.0°C / 9.9°C
    1 BF
    76%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 2.5°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.9°C / 3.5°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.0°C / 7.0°C
    2 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C 1.4°C / 1.4°C
    3 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.1°C / 9.6°C
    1 BF
    79%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 4.8°C / 7.0°C
    3 BF
    80%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    3 BF
    67%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 10.4°C
    1 BF
    57%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 6.8°C
    4 BF
    57%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 10.5°C
    1 BF
    79%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -2.1°C / 3.2°C
    0 BF
    68%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 1.5°C / 6.2°C
    0 BF
    77%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 1.8°C / 9.8°C
    2 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 2.2°C / 9.2°C
    1 BF
    83%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    6°C 6.0°C / 6.0°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.0°C / 7.7°C
    2 BF
    52%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    80%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Κοιμήσου Περσεφόνη

  • A-
  • A+

Χάσαμε μήπως τον δρόμο για την Ελευσίνα, εξευτελίσαμε και πλαστογραφήσαμε την τελετουργία καταντώντας την αδιέξοδη βία; Δεν μιλώ μόνο για το θέατρο. Γιατί και ο αθλητισμός από την εποχή που ο Ηρακλής ίδρυσε τους Ολυμπιακούς- τους αληθινούς που είχαν για βραβείο τον κότινο, όχι αυτούς της ντόπας και της μπίζνας- ήταν μύηση. Δίπλα σε τάφους ηρώων, μας είπε η Τζέιν Χάρισον στις αρχές του 20ού αιώνα, τελέστηκαν οι πρώτοι αγώνες. Μύηση είναι και η παιδεία. Που όταν κατορθώνει να είναι έρως της γνώσης δίνει φτερά απογειώνοντάς μας από τη μιζέρια. Και, εννοείται, μύηση και τελετουργία είναι κάθε αληθινό θέατρο.

Η σεξουαλική πλευρά της βίας αναδύθηκε πρώτη για να συνδεθεί γρήγορα, δικαιολογημένα ή/και αυθαίρετα με κάθε άλλο είδος βίας και βιασμού. Οι καταγγελίες ξεκίνησαν από τον αθλητισμό, αλλά επικεντρώθηκαν, για ευνόητους λόγους, στο θέατρο (το οποίο έγινε στόχος των μίντια, που απώθησαν τα αντίστοιχα δικά τους προβλήματα). Ο άνθρωπος του θεάτρου υπήρξε διαχρονικά πρόσωπο ιερό/μιαρό. Επίκεντρο του θαυμασμού, αλλά, ακριβώς γι' αυτό, και της ζήλιας που εύκολα καταλήγει σε φθόνο, επιθετικότητα και κοινωνικό αποκλεισμό. Οι υποτιμητικές λέξεις «θεατρίνα», «θεατρινισμός», η μοίρα των τραγικών και των ελισαβετιανών, από τον Φρύνιχο μέχρι τον Μάρλοου, η με το ζόρι ταφή του Μολιέρου, αρκούν για να θυμίσουν πόσο εύκολα και άκριτα ο άνθρωπος του θεάτρου περνά από τα θυελλώδη χειροκροτήματα στο γιουχάισμα.

Οσα γράφω δεν υπονοούν καθόλου ότι οι καταγγελίες οι βασισμένες σε γεγονότα δεν έπρεπε να έχουν γίνει. Στην κυρία Μπεκατώρου και σε όσες και όσους δίκαια την ακολούθησαν, κατανικώντας φόβο και ντροπή, αξίζει έπαινος. Τους τιμά ότι βγήκαν από τον ρόλο του βωβού θύματος ξεσκεπάζοντας, όπως έγινε και σε άλλες χώρες, τις πληγές της κοινωνίας, έτσι που να υπάρχει ελπίδα να θεραπευτούν. Το ότι πλάι σε αυτούς προσκολλώνται και οι ανεύθυνοι είναι αναμενόμενο, αλλά δεν ακυρώνει την αξία όσων τόλμησαν αυτήν την πολιτική πράξη.

Οι καταγγελίες ωστόσο δεν αρκούν. Πίσω από τη βία κρύβεται το αδιέξοδο, η σύγχυση, το κενό. Στην τέχνη ειδικότερα ο κυνισμός, η μανία για επιβολή, η βουλιμία για εξουσία εύκολα μεταμφιέζονται σε κούφια πρόκληση που δεν αμφισβητεί παρά όσους θεωρούνται ανίσχυροι. Είναι όμως έτσι όλοι οι καλλιτέχνες, όλοι οι άνθρωποι του θεάτρου; Οχι βέβαια. Υπάρχουν πάντα, ακόμα και σε δραματικές εποχές σαν την τωρινή, οι αυθεντικοί, οι ανιδιοτελείς, οι εμπνευσμένοι. Ας μην περιμένουν ότι οι διάφορες εξουσίες θα τους αγκαλιάσουν. Το ίδιο το θέατρο πρέπει να δημιουργήσει, να επαναστατήσει, να καλέσει, σαν τον Διόνυσο των Βατράχων, από τον Αδη τον Αισχύλο θεραπεύοντας τις πληγές μας. Ο ύπνος της Περσεφόνης ας μην είναι παντοτινός.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η καταγγελία
Στο επίπεδο της πραγματικότητας, οι κοινωνικές συμπεριφορές που δεν είναι φιξιόν συνεχίζουν μονότονα, βασανιστικά, να επαναλαμβάνουν το μοντέλο αυτό μιας ακραίας βίας με θύμα το πιο μύχιο του ανθρώπου, τη...
Η καταγγελία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι Ανθρωποφύλακες
Στο βιβλίο του Περικλή Κοροβέση συναντώνται αδιάκοπα μαρτυρία και μαρτύριο. Πρόκειται για τη συστηματική καταγραφή ενός ψυχικού και σωματικού μαρτυρίου που έχει υποστεί ο αφηγητής, νέος αντιστασιακός που έχει...
Οι Ανθρωποφύλακες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το πνεύμα της εποχής
Η εποχή απαιτούσε μια εικόνα Της επιταχυνόμενης γκριμάτσας της Κάτι από τη μοντέρνα σκηνή Κι όχι εν πάση περιπτώσει την αττική χάρη Οχι,...
Το πνεύμα της εποχής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εικόνα σου είμαι κοινωνία
Νεανική βία. Που όταν φτάνει να παίρνει ακραίες μορφές μάς τρομάζει γιατί ανακαλύπτουμε, με έκπληξη υποτίθεται, ότι οι άγγελοί μας, οι νέοι και οι νέες μας, έγιναν δαίμονες. Η ακροδεξιά βία είναι μακράν η...
Εικόνα σου είμαι κοινωνία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το δράμα, το πλοίο και το θέατρο
Δευτέρα πρωί. Σε ένα νησί των Κυκλάδων. Είχαμε διαλέξει να επιστρέψουμε Δευτέρα για να αποφύγουμε την πολυκοσμία. Λάθος. Το λιμάνι ήταν γεμάτο. Πρώτη φορά τόσος κόσμος. Ενας συνωστισμός που θύμιζε απαγορευμένο...
Το δράμα, το πλοίο και το θέατρο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Κιμούλης, η Ζέτα και η Ζήνα Κουτσελίνη
Η «παρενόχληση», είτε λεκτική είτε σωματική, είναι κάτι που ο καθένας το βλέπει διαφορετικά. Υπάρχει και κάποια υπερβολή τελευταία στο όλο θέμα, άλλοι δεν σηκώνουν πολλά –που λένε– άλλοι σηκώνουν περισσότερα.
Ο Κιμούλης, η Ζέτα και η Ζήνα Κουτσελίνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας