• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.1°C / 17.9°C
    2 BF
    79%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.6°C / 16.6°C
    0 BF
    81%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.0°C / 16.2°C
    0 BF
    74%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.6°C
    0 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 13.5°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.7°C / 16.0°C
    1 BF
    78%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 9.1°C / 11.4°C
    2 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 15.7°C
    1 BF
    90%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.5°C / 18.7°C
    2 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 19.1°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    4 BF
    71%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    14°C 13.5°C / 13.9°C
    0 BF
    88%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 15.6°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.8°C / 19.8°C
    2 BF
    70%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 18.1°C
    1 BF
    89%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    1 BF
    90%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.7°C / 16.7°C
    1 BF
    78%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    79%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ενας «μη σκεπτόμενος άνθρωπος»!

  • A-
  • A+

«Δείγμα εξευτελισμού της Λογοτεχνίας, υποβάθμισης της ανθρώπινης Σκέψης», «απευθύνονται σε μη σκεπτόμενους ανθρώπους ή διαμορφώνουν μη σκεπτόμενους ανθρώπους…»

Για ποια έντυπα γράφτηκαν άραγε αυτά τα σχόλια; Πιστέψτε το ή όχι, αφορούν τα αγαπημένα αναγνώσματα των παιδικών μας χρόνων, τα «Κλασσικά Εικονογραφημένα»! Αφορμή, η παρουσίαση από τον Δημήτρη Γκιώνη των αδελφών Πεχλιβανίδη και των εκδόσεών τους («Εφ.Συν.», 16-17/1/2021), και συγγραφέας των «εντονότατων αντιρρήσεων» ένας ομότιμος καθηγητής του Πολυτεχνείου («Εφ.Συν.», 18/1/2021).

Υπήρξα κι εγώ μανιώδης αναγνώστης των «Κλασσικών», ένας δηλαδή από τους χιλιάδες «μη σκεπτόμενους Ελληνες»! Στα «Κλασσικά» χρωστώ κυρίως και την αγάπη μου στη λογοτεχνία. Και για χάρη τους, οφείλω μια απάντηση σ’ ένα κείμενο παρωχημένο, που μοιάζει να βγαίνει από τη δεκαετία του '50.

Ουδείς ισχυρίστηκε ποτέ ότι τα «Κλασσικά» είχαν «λογοτεχνική» αξία. (Ούτε, εξάλλου, οι αμέτρητες μεταφορές λογοτεχνικών βιβλίων στην οθόνη.) Είχαν όμως άλλες αξίες, άλλων μορφών τέχνης – της 7ης (κινηματογράφος) ή της 9ης (κόμικς). Είχαν αξία τα «Κλασσικά». Σχέδιο, χρώμα, σενάριο, ντεκουπάζ. Ζωντάνευαν χαρακτήρες και γεγονότα με τον δικό τους τρόπο: με τη σύνθεση της εικόνας, τον διάλογο, την ελλειπτικότητα – όλα όσα τους επέτρεπαν να αφηγηθούν με θαυμαστή σκηνική οικονομία ολόκληρα κεφάλαια λογοτεχνικών βιβλίων. Το βιβλίο κρίνεται για τη δουλειά του συγγραφέα του, ο κινηματογράφος για τη δουλειά του σκηνοθέτη του, το κόμικς για τη δουλειά του κομίστα του. Δεν τα μπλέκουμε αυτά. Εχουν ξεμπλεχτεί χρόνια τώρα.

Κι ας μην ξεχνάμε ούτε στιγμή ότι τα «Κλασσικά» απευθύνονταν σε παιδιά. Τους πρόσφεραν πλουσιοπάροχα ιστορίες που γοήτευαν, δίδασκαν, συγκινούσαν. «Οι Αθλιοι» ήταν το πρώτο μου «Κλασσικό» στα 8 μου χρόνια. Με συντάραξε. Η αντίθεση ανάμεσα στον Γιάννη Αγιάννη και τον Ιαβέρη, η εφιαλτική φιγούρα του Θερναδιέρου, η κοινωνική αδικία, μια επανάσταση… Ολα αυτά με έσπρωξαν πολύ αργότερα να διαβάσω το βιβλίο. Το στιλ, η γραφή ήρθαν μετά. Και ήταν φυσικό. Είναι ποτέ δυνατόν να διαβάσει και να αξιολογήσει ένα οκτάχρονο παιδί το πρωτότυπο κείμενο του αριστουργήματος του Ουγκό;

Παραπλανητική η ανάμειξη του «Φαρενάιτ 451», του δυστοπικού μυθιστορήματος του Μπράντμπερι, για τους κινδύνους της τεχνολογίας όταν αυτή ελέγχεται από ένα απολυταρχικό καθεστώς: ούτε αυτός ούτε ο Τριφό (με την ομώνυμη διασκευή του) υπήρξαν ποτέ πολέμιοι των κόμικς.

Εχω φανταστεί (γιατί δεν την έζησα) πολλές φορές εκείνη τη χρονιά του 1951, όταν κυκλοφόρησαν τα πρώτα πολύχρωμα εξώφυλλα των «Κλασσικών» στα περίπτερα. Τα παιδιά κάθε ηλικίας, σε μια χώρα χωρίς τηλεόραση, κινητά τηλέφωνα και με τα μισά κινηματογραφικά έργα «ακατάλληλα», θα πρέπει κυριολεκτικά να μαγεύτηκαν μ’ αυτόν τον πρωτόγνωρο κόσμο που ανοιγόταν στα μάτια τους. Και λυπάμαι πραγματικά αυτούς που δεν κράτησαν κάτι μέσα τους από εκείνο το παιδί που υπήρξαν κάποτε.

* Σκηνοθέτης, διευθυντή Film Studies BA, MA New York College, Athens, University of Greenwich, UK

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι δικοί μου Αγιοι
Εγώ είχα το δικό μου εικονοστάσιο στη βιβλιοθήκη μου – πού αλλού; Εκεί παρέλασαν οι δικοί μου Αγιοι. Συγγραφείς καταραμένοι που βούτηξαν βαθιά στην ανθρώπινη ψυχή. Και ανάμεσά τους, με τα πιο πολλά βιβλία,...
Οι δικοί μου Αγιοι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Επιστήμονες και καλλιτέχνες-δημιουργοί
Xωρίς την έρευνα και το πείραμα, τη δοκιμή, τον έλεγχο οι επιστήμονες δεν υφίστανται, αυτό όμως απαιτεί κόπο και δεσμεύσεις αφόρητες σχεδόν, αφού καλούνται κάθε στιγμή να αποδείξουν πως αυτά που ανακαλύπτουν...
Επιστήμονες και καλλιτέχνες-δημιουργοί
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Γράφουν» στο δέρμα
Το 1982 κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το κόμικς «When the wind blows» του Ρέιμοντ Μπριγκς. Το κόμικς μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον ίδιο τίτλο υπό μορφή κινουμένων σχεδίων από τον Τζίμι Μουρακάμι το...
«Γράφουν» στο δέρμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι ζωές που δεν ζήσαμε
Υπάρχει μια νουβέλα του Χένρι Τζέιμς («Η Υπέροχη Γωνιά») που με συγκλόνισε όταν την πρωτοδιάβασα πριν από πολλά χρόνια. Μετέφρασα μάλιστα κάποιες σελίδες της και τις συμπεριέλαβα στον τόμο «Φανταστικό και...
Οι ζωές που δεν ζήσαμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εκατό χρόνια αθωότητα
Πριν από 100 χρόνια, το Βραβείο Πούλιτζερ του 1921 για μυθιστόρημα απονεμήθηκε στην Ιντιθ Γουόρτον για το βιβλίο της «Τα χρόνια της αθωότητας» – πρώτη φορά σε γυναίκα συγγραφέα!
Εκατό χρόνια αθωότητα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Η μάσκα του Κόκκινου Θανάτου»
Η «Πανούκλα» του Αλμπέρ Καμί μάς έδειξε, τώρα τον καιρό της πανδημίας, μια εικόνα αλληλεγγύης και συμπόνιας. «Η μάσκα του Κόκκινου Θανάτου» του Εντγκαρ Αλαν Πόε, μέσα από τη δημιουργική διασκευή της σε ταινία...
«Η μάσκα του Κόκκινου Θανάτου»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας