• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 14.6°C
    3 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 10.3°C / 13.4°C
    3 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 16.0°C
    3 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 7.9°C / 8.8°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 10.7°C
    4 BF
    71%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 11.0°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 6.2°C / 7.4°C
    0 BF
    92%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    2 BF
    80%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.7°C / 13.0°C
    2 BF
    86%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.3°C / 12.9°C
    2 BF
    82%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.8°C
    4 BF
    72%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    4 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    4 BF
    77%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 12.3°C
    2 BF
    94%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 12.5°C / 13.3°C
    1 BF
    84%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    3 BF
    76%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 12.1°C / 14.0°C
    0 BF
    73%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.3°C / 10.5°C
    3 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.5°C / 12.8°C
    2 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    8°C 8.1°C / 8.1°C
    1 BF
    95%
EUROKINISSI / ΒΑΪΟΣ ΧΑΣΙΑΛΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η καταγγελία

  • A-
  • A+

Η δημόσια εξομολόγηση/καταγγελία της Σοφίας Μπεκατώρου επανέφερε τη συζήτηση για το απωθημένο ζήτημα της σωματικής και ψυχικής σεξουαλικής βίας. Σε κοινωνίες σαν τις σημερινές όπου ποιο ουίσκι να πιεις και ποιο αυτοκίνητο να αγοράσεις προτείνονται μέσα από τις εικόνες του γυναικείου –συχνότερα– γυμνού σώματος να περιφέρονται από διαφήμιση σε διαφήμιση και από φέισμπουκ σε ίνσταγκραμ, θα έλεγε κανείς ότι η απελευθέρωση είναι εδώ και μας καλωσορίζει.

Και όχι μόνο αυτό: ο κινηματογράφος, το διαδίκτυο και τα άλλα οπτικοακουστικά μέσα μάς δείχνουν τα πάντα για το σεξ. Τοπία ηχητικά και οπτικά με ζουμάρισμα στη λεπτομέρεια, όπου η βία είναι τόσο συχνά παρούσα. Οσο πιο μεγάλη και πιο γυμνή τόσο πιο πολλά εισιτήρια. Τόσο που, όταν συγκρίνεις με μια ταινία του 1950, νιώθεις να βρίσκεσαι σε άλλο αστερισμό. Εκεί, το ένα φιλί, πολλώ μάλλον η ερωτική πράξη, είναι γεγονός σπάνιο και γι’ αυτό σημαντικό.

Στο επίπεδο της πραγματικότητας, οι κοινωνικές συμπεριφορές που δεν είναι φιξιόν συνεχίζουν μονότονα, βασανιστικά, να επαναλαμβάνουν το μοντέλο αυτό μιας ακραίας βίας με θύμα το πιο μύχιο του ανθρώπου, τη σεξουαλικότητα. Από υπονοούμενα και πράξεις σε καθωσπρέπει χώρους, όπως είναι τα πανεπιστήμια, τα θέατρα, τα κανάλια, οι αθλητικοί όμιλοι μέχρι και προσφορές από κυβερνητικές δομές άστεγων αγοριών σε επιφανείς παιδόφιλους, καθηγητές και ερευνητές, όπως στο «πείραμα Γκέντελ» στη Γερμανία, το οποίο έγινε πριν από λίγα χρόνια γνωστό και για το οποίο δεν έχουν αποδοθεί ευθύνες. Τα παιδιά έκαναν χρόνια για να μιλήσουν, όταν πια οι πράξεις είχαν –λένε– παραγραφεί.

Ηθικά, ωστόσο, δεν παραγράφονται. Κάτι που δεν πτοεί αυτούς που με μια μεγάλη ή και μικρότερη εξουσία, σε χώρους δουλειάς και σε χώρους σπουδών, στην Ελλάδα όπως και αλλού, δεν διστάζουν να απαιτούν την υποταγή στις επιθυμίες τους εκμεταλλευόμενοι άλλοτε το κύρος τους και πιο συχνά την ωμή απειλή. Μπορεί να ριχτεί όπως λένε «άπλετο φως» στη θλιβερή αυτή ιστορία ενός σαδισμού της εξουσίας; Δεν το πιστεύω. Οσο υπάρχει η ενοχή που συνοδεύει τη στάση του θύματος, όσο μέρος της κοινωνίας πιστεύει ότι το θύμα «συναίνεσε» ή ότι ήταν «τρελό», τόσο το σκοτεινό πρόσωπο της κοινωνίας δεν βγαίνει στην επιφάνεια.

Θα μπορούσε να αλλάξει τα πράγματα μια άλλη εκπαίδευση και γενικότερα άλλοι θεσμοί; Χρειάζεται πρώτα να καταλάβουμε, να βιώσουμε ότι το ανθρώπινο σώμα είναι μοναδικό, ότι η επιθυμία είναι ιερή και η ελευθερία ο δρόμος της. Η συκοφαντημένη ελευθεριότητα των «πρωτόγονων» κοινωνιών και οι ιστορίες που σώζει η μεγάλη τέχνη, από τον Σοφοκλή μέχρι τον Μάρκες, έχουν αυτό το κοινό: είναι, στον αντίποδα του ερέβους, κιβωτοί ερωτικής ιερότητας, μοναδικότητας, ελευθερίας.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοιμήσου Περσεφόνη
Το ίδιο το θέατρο πρέπει να δημιουργήσει, να επαναστατήσει, να καλέσει, σαν τον Διόνυσο των Βατράχων, από τον Αδη τον Αισχύλο θεραπεύοντας τις πληγές μας. Ο ύπνος της Περσεφόνης ας μην είναι παντοτινός.
Κοιμήσου Περσεφόνη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κι όμως είναι υπόθεσή μας
Χτες και προχτές το Ιράκ, η Συρία, το Αφγανιστάν, η Γεωργία, η Αρμενία. Σήμερα η Ουκρανία. Και αύριο; Καλούμαστε να δούμε ότι αυτό το απειλητικό χτες και αύριο είναι εδώ και τώρα. Πραγματικό και όχι τηλεοπτικό...
Κι όμως είναι υπόθεσή μας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εικόνα σου είμαι κοινωνία
Νεανική βία. Που όταν φτάνει να παίρνει ακραίες μορφές μάς τρομάζει γιατί ανακαλύπτουμε, με έκπληξη υποτίθεται, ότι οι άγγελοί μας, οι νέοι και οι νέες μας, έγιναν δαίμονες. Η ακροδεξιά βία είναι μακράν η...
Εικόνα σου είμαι κοινωνία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Όταν οι θύτες λουφάζουν
Άνθρωποι που προβαίνουν σε τέτοιες πράξεις ενδιαφέρονται για τον δικό τους φόβο και ποτέ για τον φόβο που προκαλούν στους άλλους.
Όταν οι θύτες λουφάζουν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο Κιμούλης, η Ζέτα και η Ζήνα Κουτσελίνη
Η «παρενόχληση», είτε λεκτική είτε σωματική, είναι κάτι που ο καθένας το βλέπει διαφορετικά. Υπάρχει και κάποια υπερβολή τελευταία στο όλο θέμα, άλλοι δεν σηκώνουν πολλά –που λένε– άλλοι σηκώνουν περισσότερα.
Ο Κιμούλης, η Ζέτα και η Ζήνα Κουτσελίνη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το μίσος
Στα πρότυπα του αμερικανικού σινεμά που αναπαριστά τόσο συχνά το πραγματικό, οι «Λόκος», δηλαδή οι τρελοί, φαίνεται να ανέλαβαν δράση και στην Αθήνα. Με βασική συνθήκη την αρχή της σιωπής, μαθητές μπαίνουν...
Το μίσος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας