• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.1°C / 32.9°C
    4 BF
    40%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    30°C 26.6°C / 32.4°C
    2 BF
    56%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    30°C 29.9°C / 33.2°C
    2 BF
    44%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 30.7°C
    4 BF
    54%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.0°C / 29.9°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.4°C / 25.6°C
    2 BF
    53%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    33°C 33.5°C / 33.5°C
    1 BF
    31%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.8°C / 30.4°C
    4 BF
    51%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 27.9°C
    4 BF
    61%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.3°C / 29.4°C
    5 BF
    45%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.5°C / 28.7°C
    3 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.9°C / 27.9°C
    0 BF
    69%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 26.8°C
    0 BF
    53%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.5°C / 31.0°C
    1 BF
    40%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 28.8°C
    3 BF
    50%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.3°C / 32.7°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.3°C / 28.8°C
    2 BF
    63%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 26.7°C / 30.0°C
    2 BF
    36%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.9°C / 26.9°C
    1 BF
    46%
dreamstime
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιστολές προς Ελληνες ποιητές

  • A-
  • A+

Aκριβώς σαν σήμερα, πριν από τρία χρόνια, εγκατέλειψε τα εγκόσμια ένας ξεχωριστός, πρωτοπόρος [όχι μόνο για την εποχή του] και οξυνούστατος συγγραφέας-διανοητής, ο Γιώργος Μανιάτης, που έζησε, παραδόξως, 79 χρόνια· έχει γράψει κάπου: «Πεθαίνουμε για να μη μας συμβεί χειρότερο». Εναν χρόνο μετά ο εκδότης Αιμίλιος Καλιακάτσος εξέδωσε βιβλίο του συγγραφέα με τον τίτλο «Αν». Πρόκειται για επιστολές του προς κάποιον ποιητή, αν και παραλήπτης αυτού του επιστολικού βιβλιαρίου είναι γενικά ο Ελληνας ποιητής.

Θαρρώ είναι χρέος του κάθε αναγνώστη [εάν υπάρχουν βέβαια ακόμη αναγνώστες] να προμηθευτεί το βιβλιαράκι αυτό -σίγουρα θα αντλήσει πολλά ή θα προβληματιστεί για περισσότερα που ταλανίζουν τον πνευματικό κόσμο της χώρας. (Αναλυτική παρουσίασή του θα γίνει, εν ευθέτω χρόνω, στις Ριζοσπαστικές Αναγνώσεις -προσώρας δημοσιεύονται μερικά χωρία, χαρακτηριστικά του περιεχομένου, αλλά και του ύφους του συγγραφέα.)

● Η ατομική, η πρώτη προσωπική μουσίτσα και Μούσα δέκατη τον αριθμό [σ.σ. η Σαπφώ], το ήξερε ότι δεν γράφουμε ποιήματα διότι αγαπάμε, αλλά διότι έχουμε αγαπήσει· ότι δηλαδή η ποίηση είναι πλους δεύτερος -θύμηση, ανάμνηση, αναλογισμός-, κάτι που και η ενδέκατή μας Μούσα, ο Καβάφης, κατά κόρον επίσης εφήρμοσε.

● Κάθε ποίηση εξυπακούει σιωπηρώς -χωρίς να τον προδικάζει και περαιτέρω να τον εξασφαλίζει- τον αναγνώστη της. Ο ευδόκιμος και αποφασιστικός αναγνώστης συνιστά σκέλος της ποίησης και είναι ως είδος, όπως εκείνο του καθαυτό ποιητή, δυσεύρετο και ομοίως πολύτιμο συστατικό της δημιουργίας.

● Ο άπατρις ποιητής είναι σχήμα οξύμωρο, εκτός αν είναι φάση [εκτροχιασμού]. Ακόμη κι όταν ένας ποιητής δεν χρειάζεται για να υπερασπίσει ορισμένη πατρίδα, χρειάζεται οπωσδήποτε για να ιδρύσει (ή να επανιδρύσει κάποια). Ο Αισχύλος τα έπραξε αμφότερα, ο Καβάφης -με λύπη του- έπραξε μόνο το ένα. Αλλά αυτό θα πει ποίηση. Η ποίηση είναι άμισθος πατριωτισμός.

● Η σύγχρονη ποίηση χωλαίνει κατά κανόνα από τούτη την παθολογία, ότι δεν μοιράζει τη φωνή της και ότι δεν χύνεται στα δράμα, αντίθετα δε, εξαντλείται εν πολλοίς στην αυτοαπασχόληση σαν το τυφλό ποτάμι.

● Η ποίηση είναι διάχυτη και ενδεχομένως άτρωτη -εκτός από απύθμενη- ένας άλλο τρόπος να πούμε ότι υπάρχουν έμφυτες διαθέσεις. Αλλά το ποίημα δεν είναι αυτό. Μάλιστα το ποίημα αναστέλλει την ποίηση.

● Ο φορέας του ποιήματος «ακούει» το είναι σειρηνικά, ως αντι-ποίηση, επικράτεια της οποίας κομίζει σ' εμάς στη μορφή ποιήματος, αφού σκοτώσει ποίηση για να διανοίξει χώρο και να το βάλει... Η πυρηνική έκρηξη αποκαλύπτει ότι το ποίημα γίνεται με θυσία της ποίησης.

● Ποίημα par excellence (κατ εξοχήν): το ασώματο ποίημα, το απόλυτο, κάτι σαν το εξωγήινο, και απάντηση του ανθρώπου στο θείο.

● Εξ ορισμού ένας λειψός, ο ποιητής αδυνατεί να ολοκληρωθεί, όχι μόνο εξαιτίας της φύσης της ποίησης, αλλά και διότι αυτό, η ολοκλήρωσή του, είναι αποστολή της ανάγνωσης.

Ογδόντα μία σελίδες όλες κι όλες. Αξίζουν [αποφεύγω το «πρέπει»] να διαβαστούν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Γιατί χρειαζόμαστε ποιητές με καρδιά
Λίγο πριν από το Πάσχα έλαβα από τον καθηγητή Γιώργο Βέλτσο μια ανέκδοτη ποιητική του συλλογή -και τον ευχαριστώ από εδώ θερμά-, προφανώς για να με απαλλάξει κάπως από τον πόνο μου ή για να λειάνει το ανάγλυφο...
Γιατί χρειαζόμαστε ποιητές με καρδιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι δικοί μου Αγιοι
Εγώ είχα το δικό μου εικονοστάσιο στη βιβλιοθήκη μου – πού αλλού; Εκεί παρέλασαν οι δικοί μου Αγιοι. Συγγραφείς καταραμένοι που βούτηξαν βαθιά στην ανθρώπινη ψυχή. Και ανάμεσά τους, με τα πιο πολλά βιβλία,...
Οι δικοί μου Αγιοι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενας έντιμος, ήσυχος ανήσυχος
Λιγομίλητος αλλά με ένα ιδιότυπο χιούμορ, διακριτικός, ευγενικός· αφανής σχεδόν αλλά συμπάσχων με όποιον πονούσε και στενοχωριόταν.
Ενας έντιμος, ήσυχος ανήσυχος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εκαναν τη ζωή τους τέχνη και την τέχνη τους ζωή...
Οσο περνάνε οι μέρες από το φευγιό τους τόσο πιο πολύ μου λείπουν και η Κική Δημουλά και ο Κώστας Βουτσάς και η Αλκη Ζέη – όπως βλέπετε κατά σειρά αποχωρήσεως…
Εκαναν τη ζωή τους τέχνη και την τέχνη τους ζωή...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κομμάτια από το σώμα της γλώσσας
Φτερόποδη η γλώσσα της κι εμείς λαχανιασμένοι, ερασιτέχνες και «γιατροί», ειδήμονες και ξένοι. Γλώσσα γεννά την ποίηση [κι όχι απ’ τη μύγα ξύγκι]. Θεράποντες και ποιητές χάνουνε την αυδή τους στη μάταιη...
Κομμάτια από το σώμα της γλώσσας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
H τέχνη, η πολιτική, η τεχνική
Μέρες τέτοιες, γιορτινές, δεν είναι πρέπον να θυμίζει κανείς την αδράνεια της κοινωνίας· αφενός γιατί είναι γενίκευση, αφετέρου γιατί έτσι γουστάρει η κοινωνία -και άμα γουστάρει η κοινωνία δεν χρειάζονται...
H τέχνη, η πολιτική, η τεχνική

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας