• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 11.2°C / 13.4°C
    2 BF
    81%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    11°C 9.8°C / 12.8°C
    3 BF
    87%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 12.7°C / 14.9°C
    3 BF
    72%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 9.4°C
    1 BF
    92%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 9.9°C
    3 BF
    81%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.6°C / 10.4°C
    1 BF
    97%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    6°C 6.4°C / 6.8°C
    0 BF
    94%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.8°C / 11.8°C
    1 BF
    84%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 15.8°C
    3 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.8°C / 12.9°C
    3 BF
    88%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.8°C / 14.4°C
    4 BF
    66%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.7°C / 10.7°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    3 BF
    85%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.7°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 11.5°C / 13.3°C
    0 BF
    84%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 15.8°C / 16.0°C
    4 BF
    74%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 13.2°C
    1 BF
    81%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.6°C / 11.6°C
    0 BF
    71%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 10.3°C / 13.4°C
    1 BF
    100%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    7°C 7.2°C / 7.2°C
    1 BF
    93%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γεννημένος την 6η Ιανουαρίου

  • A-
  • A+

Η ταινία «Γεννημένος την 4η Ιουλίου» («Born on the Fourth of July») του Ολιβερ Στόουν (1989) βασίζεται σε αληθινή ιστορία. Ο Ρον Κόβικ στάλθηκε να πολεμήσει στο Βιετνάμ και εκεί βίωσε κάτι αντίστοιχο με αυτό που περιγράφει ο Τζόζεφ Κόνραντ στο βιβλίο του «Η καρδιά του σκότους» (1902). Σε αντιστοιχία με την περιπλάνηση του ομηρικού Οδυσσέα, η οποία αποτελεί πρόσχημα για μια καταβύθιση στα ενδότερα της ανθρώπινης ψυχής, η ανάβαση του ήρωα του Κόνραντ Τσάρλι Μάρλοου προς τις πηγές του ποταμού Κονγκό τον εκθέτει στον απόλυτο παραλογισμό του βίαιου «εκπολιτισμού» του «άγριου» λαού μιας ευρωπαϊκής αποικίας στην Αφρική. «Η φρίκη! Η φρίκη!» (όπως το περιγράφει ο Κόνραντ) που βιώνει ο Μάρλοου αποτελεί την πηγή όλων των ερωτημάτων που νοηματοδοτούν την ανθρώπινη ζωή.

Αν στο βιβλίο του Κόνραντ η πρόφαση ήταν ο εκπολιτισμός, στο Βιετνάμ το πρόσχημα ήταν η διασφάλιση της δημοκρατίας και της ελευθερίας. Ο Κόβικ, όπως και πολλοί άλλοι συμπολεμιστές του, επέστρεψε από το Βιετνάμ με θλιβερές αναμνήσεις, έντονα ψυχικά τραύματα και μερική αναπηρία. Επανακαθορίζοντας τον αξιακό κώδικα της ζωής του, ο Κόβικ ξεκίνησε σταυροφορία ενάντια στον τρόπο που η αμερικανική διοίκηση και ο απλός κόσμος αντιμετώπιζαν τους βετεράνους του Βιετνάμ: ξεχασμένους, κοινωνικά απομονωμένους, αντιμέτωπους με πολύ σοβαρά οικονομικά, ψυχολογικά και άλλα προβλήματα.

Εναν χρόνο μετά την ταινία του Ολιβερ Στόουν, κυκλοφόρησε η κωμωδία «Μόνος στο σπίτι» («Home alone») του Κρις Κολόμπους (1990). Λόγω της τεράστιας επιτυχίας της, δύο χρόνια αργότερα ακολούθησε η συνέχειά της «Μόνος στο σπίτι 2: Χαμένος στη Νέα Υόρκη» («Home alone 2: Lost in New York») του ίδιου σκηνοθέτη (1992). Στη δεύτερη ταινία εμφανίζεται αυτοπροσώπως ο Ντόναλντ Τραμπ να δείχνει τον δρόμο στον μικρό Κέβιν που περιπλανιέται μόνος σε ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Οποίος προφητικός συμβολισμός! Ο Τραμπ, από τον Λευκό Οίκο πλέον, δείχνει τον δρόμο στα εκατομμύρια των ψηφοφόρων και υποστηρικτών του, αντί για μόνοι στο σπίτι να εφορμήσουν πολλοί μαζί στο Καπιτώλιο.

Και ενώ συμβαίνουν αυτά, κατά σύμπτωση εκείνες τις μέρες προβλήθηκε στο κανάλι της Βουλής το ντοκιμαντέρ «Κλιματική αλλαγή – τα γεγονότα» («Climate change – The facts») του σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο (2019), όπου εμφανίζεται ο Τραμπ να αναγγέλλει την αποχώρηση των ΗΠΑ από τη Συμφωνία του Παρισιού για την κλιματική αλλαγή (2015), με τους εκπροσώπους όλου του αμερικανικού κατεστημένου να εγείρονται όρθιοι και να τον χειροκροτούν ενθουσιωδώς. Κάπως έτσι επωάστηκε αυτό που παρακολουθήσαμε σε ζωντανή σύνδεση να γεννιέται την 6η Ιανουαρίου. Το ζήτημα είναι πώς θα εξελιχθεί, καθότι Τραμπ και τραμπιστές δείχνουν ανυποχώρητοι και αμετανόητοι.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστήμιου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Από τον Εμφύλιο στο Χόλιγουντ...
Ηδη από τα χρόνια του ’50 το Χόλιγουντ στα μάτια της συντηρητικής Αμερικής θεωρούνταν κομμουνιστικό. Γι’ αυτό και τις μεγαλύτερες επιθέσεις επί Μακαρθισμού τις δέχτηκε το Χόλιγουντ και όχι η Νέα Υόρκη των...
Από τον Εμφύλιο στο Χόλιγουντ...
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ολεγκ και Ιβάν
Ο μικρός (και ορφανός) Ολεγκ Αφανάσιεβ ζει με τη γιαγιά του Αλεξάνδρα στο χωριό Χνούτοβα, περίπου στο μέσο της απόστασης από τη Μαριούπολη προς τα ρωσικά σύνορα.
Ολεγκ και Ιβάν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Με τον παρά τους
Με τον παρά τους θα οργανώσουν κάθε είδους νοσηρό «παιχνίδι», βασικό χαρακτηριστικό και υπέρτατος στόχος του οποίου θα είναι να ποδοπατήσουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, να συνθλίψουν την ανθρώπινη υπόσταση.
Με τον παρά τους
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κάπως έτσι ξεκίνησαν…
Η ποσοτικοποίηση της Ιστορίας αποτελεί μεγάλη τομή της ιστοριογραφίας του 20ού αιώνα και σηματοδοτεί τη δεύτερη περίοδο της εξέλιξης της Σχολής των Ανάλ (Annales).
Κάπως έτσι ξεκίνησαν…
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αλλάζοντας τους κανόνες
Ξεκινά σήμερα το 62ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης με υβριδική διοργάνωση, με διά ζώσης και εξ αποστάσεως προβολές και δεκάδες ταινίες. Μόνο οι ελληνικές παραγωγές φτάνουν τις 50, εκ των οποίων 20 σε...
Αλλάζοντας τους κανόνες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Γράφουν» στο δέρμα
Το 1982 κυκλοφόρησε στο Ηνωμένο Βασίλειο το κόμικς «When the wind blows» του Ρέιμοντ Μπριγκς. Το κόμικς μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο με τον ίδιο τίτλο υπό μορφή κινουμένων σχεδίων από τον Τζίμι Μουρακάμι το...
«Γράφουν» στο δέρμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας