Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η επιστήμη, η θρησκεία, η καθηγήτρια
EUROKINISSI/ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΣΥΡΙΖ/ANDREA BONETTI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η επιστήμη, η θρησκεία, η καθηγήτρια

  • A-
  • A+

«Βεβαίως και θα κοινωνούσα», απάντησε αποφασιστικά η καθηγήτρια Επιδημιολογίας του Καποδιστριακού, Αθηνά Λινού, σε ερώτηση που της έγινε τις προάλλες στην ΕΡΤ, θέλησε δε επιπροσθέτως να τονίσει ότι «δεν υπάρχει επιδημιολογική μελέτη η οποία να αποδεικνύει ότι διά της καταπόσεως, όχι μόνο του σάλιου, αλλά και του ίδιου του ιού, μεταδίδεται η νόσος».

Κορύφωσε τη σκέψη της έτσι: «Δεν μπορούμε να λύσουμε πνευματικά θέματα κι ορθοδόξου πίστεως με τη λογική». Να δεχτούμε τον τρεμίζοντα συλλογισμό της. Να παραδεχτούμε ωσαύτως ότι η μεταφυσική, παρά τη σφοδρή κριτική εναντίον της από τους νέους χρόνους και εντεύθεν, εξακολουθεί να «τυραννά», να προβληματίζει το ανθρώπινο μυαλό και να κατέχει σημαντική θέση στις κοινωνίες, μέσω της θρησκείας κυρίως.

Βάζει θέματα η κ. Λινού, η οποία και προτάθηκε από τον αρχηγό της αξιωματικής αντιπολίτευσης ως υπουργός Υγείας κοινής αποδοχής. Βεβαίως το ορθό θα ήταν να μας δείξει τον εαυτό της την ώρα που τελεί το μυστήριο της θείας ευχαριστίας. Θα έπειθε τότε και τον κάθε άπιστο, δύσπιστο έστω, ότι ναι, η επιστήμη δεν έχει κάνει ακόμη τις απαραίτητες μελέτες για το εάν μεταδίδεται ή όχι ο ιός διά της θείας κοινωνίας -αυτό όμως είναι ολίγον ελαφρύ, λαϊκιστικό. Το κυριότερο θα ήταν αν αποδεχόταν το μεταφυσικό, κάτι που αρνείται στη δήλωσή της.

Εχει σημασία να θυμηθεί κανείς τι έλεγε ο Αριστοτέλης, από τους κόλπους της σχολής του οποίου προέρχεται ο όρος μεταφυσική: αν δεν υπήρχε άλλη ουσία πέρα από αυτήν των εμπειρικών δεδομένων, πρώτη επιστήμη θα ήταν ασφαλώς η φυσική· επειδή όμως υπάρχει μία άλλη, αναλλοίωτη ουσία, πέρα και πάνω από τη φύση [ο θεός], προτεραιότητα στις επιστήμες έχει η μεταφυσική. Αυτά έλεγε ο Αριστοτέλης. Ισχύει κάτι τέτοιο σήμερα; Η καθηγήτρια γνωρίζει τα όρια της λογικής και γι' αυτό έχει ενδιαφέρον η καθαρή θέση της ότι θα κοινωνούσε ευχαρίστως.

Γνωρίζει επίσης, είμαι σίγουρος, ότι το περιεχόμενο της μεταφυσικής στηρίζεται στον διαχωρισμό του υπερεμπειρικού Εκείθεν και του εμπειρικού Εντεύθεν, του Υπερβατικού και του Εμμενούς, του Θεού με άλλα λόγια και της Φύσης. Στην ιεράρχηση των «όντων» είμαστε κατώτεροι από τον θεό. Να έχουν έτσι ακόμη τα πράγματα; Κάπου διακρίνεται μια υπερβατική χροιά στη σκέψη της καθηγήτριας και μακάρι να μας έδινε τροφή για δικές μας σκέψεις, για δικές μας λύσεις στο δίπολο πνεύμα-ύλη. Μα, είναι δύο διαφορετικά πράγματα;

Σε ακραίες καταστάσεις, όπως αυτές που βιώνουμε, φρόνιμο θα ήταν να διαφυλαχτούν η λογική και η επιστήμη, τουλάχιστον από τη συντεταγμένη πολιτεία και τον κύκλο των επιστημόνων. Από την επιστήμη περιμένουμε το εμβόλιο, όχι από τη θρησκεία -επιτέλους.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Αλαλούμ με το εορταστικό τραπέζι
Με τούτα και με τα άλλα, αντί να ενημερωθεί ο κόσμος και να διαφωτιστεί για το πώς ακριβώς οφείλει να συμπεριφερθεί, αρχίζει να γίνεται καχύποπτος: γιατί αυτοί και όχι εμείς, γιατί οι παπάδες και όχι οι...
Αλαλούμ με το εορταστικό τραπέζι
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η βία, η ασφάλεια και ο λαός
Με άλλα λόγια, φταίει και ο ίδιος ο λαός που επέτρεψε με την ανοχή του τέτοια διασπορά της βίας [τώρα και του κορονοϊού -και δεν είναι για γέλια].
Η βία, η ασφάλεια και ο λαός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μονοπάτια συνταγματικής εκτροπής
Σε μονοπάτια συνταγματικής εκτροπής βαδίζει η κυβέρνηση με την απόφασή της να απαγορεύσει την υπό αυστηρούς, έτσι κι αλλιώς, όρους πορεία προς εορτασμό του Πολυτεχνείου.
Μονοπάτια συνταγματικής εκτροπής
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο γλυκύτατος και εχέφρων ιερέας Κοπανάκης
Ενας ιερέας τόλμησε να δοξάσει τον κοινό τόπο, τον κοινό νου κι έπεσαν επάνω του να τον φάνε οι καρχαρίες της εκκλησιαστικής ιεραρχίας, αυτοί που διαιωνίζουν το απαράμιλλο δόγμα τους.
Ο γλυκύτατος και εχέφρων ιερέας Κοπανάκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Κλοπή» συνηθειών και βεβαιοτήτων
Μέρες λοιπόν που [δεν] είναι, λαμπριάτικες δηλαδή, καλό είναι να ρίχνουμε καμιά ματιά και σε χριστιανικά κείμενα, που διακρίνονται για έναν ιδιότυπο λυρισμό, ένα είδος ματαιότητας για τα ανθρώπινα, μια -αν όχι...
«Κλοπή» συνηθειών και βεβαιοτήτων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εκκλησία και καύση των νεκρών
Το πιο πειστικό από τα επιχειρήματά της εκκλησίας, είναι ότι ο τάφος δένει συναισθηματικά τους ζωντανούς με τους αγαπημένους νεκρούς τους. Δεν μπορείς να απαγορεύσεις τέτοιο συναίσθημα και τέτοια επαφή· είναι...
Εκκλησία και καύση των νεκρών

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας