• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.2°C / 25.1°C
    0 BF
    60%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.8°C / 24.3°C
    1 BF
    72%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.0°C / 23.8°C
    2 BF
    61%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 21.4°C
    1 BF
    63%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 19.9°C / 19.9°C
    0 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 21.8°C / 23.7°C
    0 BF
    51%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 20.0°C / 20.1°C
    1 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 20.6°C / 23.5°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.8°C / 25.2°C
    2 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.9°C / 22.9°C
    0 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    24°C 21.1°C / 25.2°C
    3 BF
    60%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.6°C / 24.6°C
    3 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 24.1°C / 24.1°C
    2 BF
    74%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.5°C / 20.9°C
    0 BF
    78%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.5°C / 21.7°C
    1 BF
    45%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 21.8°C / 26.6°C
    2 BF
    54%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 21.4°C / 25.4°C
    2 BF
    50%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.3°C / 22.7°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 21.7°C / 24.4°C
    1 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    50%

«Μια θάλασσα από ρούχα», κυρίως γυναικεία και παιδικά. Ετσι την περιγράφει ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου, που την τράβηξε και την δημοσίευσε στην εφημερίδα Πολίτης

ΚΩΣΤΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τα παράταιρα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Δυο πρόσφατες φωτογραφίες: Η πρώτη: μια κάτοψη του αρχαίου ανακτόρου της Πέλλας – που άρχισε να αναδύεται από το 1957. Θα είναι επισκέψιμο από το επόμενο καλοκαίρι, λέει η προϊσταμένη τής εκεί Εφορείας κ. Ελισάβετ Τσιγαρίδα. Η δεύτερη: «μια θάλασσα από ρούχα», κυρίως γυναικεία και παιδικά. Ετσι την περιγράφει ο κ. Κώστας Κωνσταντίνου, που την τράβηξε και την δημοσίευσε στην εφημερίδα Πολίτης. Αυτά τα ρούχα (και τα παράταιρα παπούτσια), ποτισμένα με την σκόνη 46 χρόνων, στο ερειπωμένο σήμερα Λύκειο Ελληνίδων της πόλης τους, οι κάτοικοι της Αμμοχώστου τα προόριζαν για τους πρόσφυγες της Κερύνειας. Πριν ο δεύτερος Αττίλας κάνει πρόσφυγες και τους ίδιους.

Δυο εικόνες παράταιρες, ενωμένες μέσα στην «ροή των ειδήσεων» που μας αφήνουν τόσο συχνά άναυδους και άναυδες μπροστά σε γεγονότα. Δύο «κατόψεις» χώρων μνήμης αντίστοιχες με αυτές που θα μπορούσαμε να συναντήσουμε σε κάποιο σύγχρονο μουσείο, όπου θα φιλοξενούνταν «ζωντανά» περιβάλλοντα και δράσεις. Γιατί σταμάτησα σε αυτές; Μήπως για να ενώσω τα «παράταιρα», όπως πρότεινε ο Λωτρεαμόν, όταν μιλούσε για τη, διάσημη έκτοτε, συνάντηση μιας ραπτομηχανής και μιας ομπρέλας; Ή μήπως αυτά τα υποτίθεται παράταιρα ταιριάζουν γιατί μπορεί να κατοικούνται από μία απουσία;

Εικόνες από την Πέλλα και την Αμμόχωστο. Δυο χώροι, ακάλυπτοι σήμερα. Τα ανάκτορο έζησε ως την στιγμή που η ήττα του Περσέα, του τελευταίου της δυναστείας των Αντιγονιδών, στην μάχη της Πύδνας, σήμανε το 168 π.Χ. το τέλος του κράτους του και προδιέγραψε την επικείμενη υποδούλωση της υπόλοιπης Ελλάδας το 146 π.Χ. Οι στρατιώτες του Αιμίλιου Παύλου όχι μόνον λεηλάτησαν αλλά και κατέστρεψαν το ανάκτορο, και όσα αυτό συμβόλιζε, σέρνοντας τον Περσέα στον θρίαμβό του. Τα ορατά στοιχεία της κάτοψης του χώρου, θα συνυπάρξουν αργότερα με τα αόρατα, αυτά δηλαδή που αν μπορέσει θα φανερώσει η ψηφιακή τεχνολογία: Την άνοδο και την πτώση των Μακεδόνων, και τον ζόφο της κατάκτησης.

Το Λύκειο Ελληνίδων Αμμοχώστου κατέληξε να είναι και αυτό ακάλυπτος χώρος. Η στέγη επάνω από την σκηνή έχει καταρρεύσει και οι μόνιμοι επισκέπτες είναι η οργή της φύσης και τα πουλιά. Για κάποιο λόγο όσα περιείχε το κτίριο, σημαντικό κέντρο πολιτισμού, αφιερωμένο στη μουσική, το θέατρο, τον χορό, αγνοήθηκε από τους εισβολείς, που διαμοιράστηκαν τα λάφυρα της πόλης. Η επίσκεψη στον χώρο είναι από πολλές απόψεις δύσκολη. Μένει όμως η πνευματική επίσκεψη, που είναι συχνά πιο ζωντανή από τα «ζωντανά» περιβάλλοντα και τις εγκαταστάσεις: ένας φόρος τιμής σε εκείνους που υπηρέτησαν την ομορφιά τις ώρες της ειρήνης και έδειξαν την αλληλεγγύη τους την ώρα της εισβολής. Η ζωή είναι πιο δυνατή από την καταστροφή της.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κύπρος όπως 1821
Ανήμερα της τουρκικής εισβολής την Τρίτη 20 Ιουλίου ο Ταγίπ Ερντογάν επισκέπτεται το κατεχόμενο βόρειο τμήμα της Κύπρου.
Κύπρος όπως 1821
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αχ Ασία μου Μικρή
Επαναλήψεις της καταστροφής απειλούν με ακύρωση τους αγώνες δεκαετιών, αιώνων, για ανθρωπιά, ελευθερία, δημοκρατία. Γιατί είτε το θέλουμε είτε όχι, είτε το ελπίζουμε ή το φοβόμαστε, οι αγώνες που δίνει και...
Αχ Ασία μου Μικρή
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η επιστροφή του Θάνου Καυκαλίδη
Ο πρωτοπόρος Ελληνας νευροψυχίατρος Θάνος Καυκαλίδης, πειραματίστηκε πάνω στην ενεργοποίησή της. Κέντρο της έρευνάς του: η γνώση της μήτρας.
Η επιστροφή του Θάνου Καυκαλίδη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το δράμα, το πλοίο και το θέατρο
Δευτέρα πρωί. Σε ένα νησί των Κυκλάδων. Είχαμε διαλέξει να επιστρέψουμε Δευτέρα για να αποφύγουμε την πολυκοσμία. Λάθος. Το λιμάνι ήταν γεμάτο. Πρώτη φορά τόσος κόσμος. Ενας συνωστισμός που θύμιζε απαγορευμένο...
Το δράμα, το πλοίο και το θέατρο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα φαντάσματα πάνε κι έρχονται
Ενα φάντασμα, αυτό της Αλ Κάιντα, επέστρεψε στην Καμπούλ και πρόβαλε μπροστά μας. Εποχούμενο σε λιμουζίνα λευκή. Μεγάλη. Σαν αυτές τις μακρόστενες σε μαύρο που πάρκαραν στη Βουκουρεστίου, περιμένοντας να...
Τα φαντάσματα πάνε κι έρχονται
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Τα πολλαπλάσια του 13
Η πανδημία δεν μας έκανε υποχρεωτικά σοβαρότερους. Χωριζόμαστε -στην Ελλάδα και αλλού- σε αρνητές και αποδέκτες του εμβολίου, σε οπαδούς αυτού του κόμματος και εκείνης της ποδοσφαιρικής ομάδας.
Τα πολλαπλάσια του 13

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας