Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τι θα έλεγε η Τζέιν Μαρπλ;

Τζούλια Μακένζι και Τζεραλντίν ΜακΓιούαν, δύο από τις ηθοποιούς που έχουν υποδυθεί τη Μις Μαρπλ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Τι θα έλεγε η Τζέιν Μαρπλ;

  • A-
  • A+

Δεν ξέρω για σας, αλλά εμένα μου αρέσουν πολύ οι ιστορίες μυστηρίου. Αλλά όχι όποιες κι όποιες. Δηλαδή ενώ διάβασα -και είδα και στο σινεμά- και τα σκοτεινά αστυνομικά θρίλερ, όπως «Το κορίτσι με το τατουάζ», πάντα με γοήτευαν περισσότερο οι ιστορίες της Αγκαθα Κρίστι.

Ναι, αυτές με τον Βέλγο Ηρακλή Πουαρό και τα υπέροχα μικρά φαιά κύτταρά του, αλλά κυρίως αυτές με την Τζέιν Μαρπλ. Αυτή την υπέροχη ηλικιωμένη κυρία που μόνη διασκέδαση της ζωή της ήταν να λύνει τα μυστήρια πίσω από τους φόνους μέσα στη γαλήνια και συντηρητική αγγλική εξοχή, εκεί όπου το μόνο τρομακτικό που θα περίμενες να συμβεί περπατώντας στους αγρούς θα ήταν να πεταχτεί πίσω από καμιά βατουλιά μια ξεστρατισμένη αλεπού.

Λοιπόν, αρχικά δεν καταλάβαινα και πολύ γιατί μου άρεσαν αυτές οι ιστορίες, αν και η γηραιά αυτή κυρία ήταν κατά γενική ομολογία συμπαθέστατη. Διασκέδαζα πολύ που κατόρθωνε να αποδεικνύεται εξυπνότερη από πολλούς και πολλά βαρείς αστυνομικούς επιθεωρητές, που δεν μπορούσαν να πάνε πολύ πέρα από το προφανές -και δεν θα ισχυριστώ εδώ ότι το γυναικείο μυαλό γεννάει, μακριά από μένα τέτοιου είδους σεξισμοί- και που σε μια κοινωνία όπου η ζωή κινούνταν γύρω από ένα τραπέζι με τσάι, μπράντι και ψωμάκια με μαρμελάδα πορτοκάλι, εκείνη τολμούσε να χώνει τη μύτη της εκεί που δεν την έσπερναν.

Αρχικά σκεφτόμουν ότι μάλλον μου άρεσε το σκηνικό, το τοπίο, με τα φωτεινά ανοιξιάτικα πρωινά και τα λίγο ομιχλώδη βράδια, τα παστέλ φορέματα της δεκαετίας του ’50 που φορούσαν οι ηρωίδες, ακόμη και την ώρα που ετοίμαζαν κάποιο γεύμα σε εκείνες τις πανέμορφες κουζίνες με τα παράθυρα που έβλεπαν σε κήπους με τριανταφυλλιές. Οι ανομολόγητες ιστορίες έρωτα -πολλές ανικανοποίητες, άλλες μυστικές και «παράνομες»- που «μύριζα» στην ατμόσφαιρα και έδιναν μια αίσθηση ρομαντισμού σε κάτι πραγματικά τρομερό: έναν ή περισσότερους φόνους.

Ε, λοιπόν, το μυστήριο είναι πάντα πιο ενδιαφέρον όταν ο φόνος είναι μόνο ένας και ο δράστης αποκαλύπτεται ότι είναι ο προφανέστερα αθώος.

Ωσπου μια μέρα, και αφού έπεσα στην τηλεόραση σε ένα επεισόδιο της σειράς που δεν είχα δει ποτέ ξανά -αυτό ήταν πραγματικά μυστήριο, νόμιζα ότι τα είχα δει όλα από δύο φορές τουλάχιστον το καθένα- βρήκα τον δολοφόνο πριν από την αγαπητή Τζέιν (όχι πολύ, αλλά σε τηλεοπτικό χρόνο δύο-τρία λεπτά έχουν μια αξία). Και μαζί με τον δράστη του εγκλήματος -δεν θα πω φυσικά ποιο, για ιστορία μυστηρίου μιλάμε- ανακάλυψα και τη μεθοδολογία της Μαρπλ - σωστότερο θα ήταν να πω της Αγκαθα Κρίστι, που δεν μπορεί, σίγουρα ταυτιζόταν με την ηρωίδα της.

Κι αυτό ήταν η ανθρώπινη ψυχολογία. Κατόρθωνε να διαβάζει τους ανθρώπους. Μπορούσε να βλέπει πίσω από τις πρώτες εντυπώσεις -πόσες φορές δεν ξεγελιούνται ο άνθρωποι έτσι- και να ακούει. Μεγάλο χάρισμα να μπορεί κανείς να ακούει… Μπορούσε να διακρίνει πίσω από τις σιωπές τις άφατες κραυγές, πίσω από τα τρανταχτά γέλια τη θλίψη. Πίσω από το ενδιαφέρον την υποκρισία και πίσω από τη φαινομενική αδιαφορία τον τελικό σκοπό. Και ήταν τόσο καλός άνθρωπος η Τζέιν Μαρπλ, τόσο σίγουρη, αυτάρκης και πλήρης, με πραγματικό ενδιαφέρον για τον διπλανό της.

Ετσι, έκτοτε, όταν κάτι με προβληματίζει πολύ -μη φανταστείτε ότι χρειάστηκε ποτέ να λύσω κάποιο αστυνομικό μυστήριο- ο νους μου πάει στην Τζέιν Μαρπλ. Αναρωτιέμαι ποια είναι εκείνη η μικρή λεπτομέρεια που μου έχει ξεφύγει και δεν μπορώ να βγάλω άκρη. Τι θα έλεγε σε αυτή την περίπτωση η Τζέιν;

Με λίγη σκέψη παραπάνω, η «διδασκαλία» της συνήθως με οδηγεί σωστά. Νομίζω ότι κι εκείνη είχε πολλά και δυνατά μικρά φαιά κύτταρα σαν τον Πουαρό, αλλά αυτό που τη διαφοροποιούσε ήταν η καρδιά της που την έβαζε να δουλεύει ταυτόχρονα με το μυαλό. Δύσκολος ο συνδυασμός, δεν πετυχαίνει πάντα.

[email protected]

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κίνδυνος της εξημέρωσης
Θυμήθηκε τον Μικρό Πρίγκιπα, που δέχτηκε το δηλητήριο για να μπορέσει να επιστρέψει στο δικό του τριαντάφυλλο. Εκείνον που μια αλεπού του δίδαξε τι είναι ευτυχία και πως το να δημιουργείς δεσμούς σημαίνει ότι...
Ο κίνδυνος της εξημέρωσης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στην άγνωστη φίλη, Σιμόν
Ηθελα να γράψω κάτι για τη Σιμόν ντε Μποβουάρ και συνειδητοποίησα πόσο δύσκολο ήταν κάτι τέτοιο. Αυτό συμβαίνει όταν πας να αποτυπώσεις στο χαρτί όλα όσα βρήκες στον δρόμο σου και τα κουβαλάς, θέλεις δεν...
Στην άγνωστη φίλη, Σιμόν
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κρυμμένος σπόρος
Υπάρχει ένα μυστηριώδες στοιχείο στη λογοτεχνία, μια υποδόρια λειτουργία που, χωρίς να το συνειδητοποιείς, οδηγεί σε μονοπάτια παράξενα, διαφορετικά απ’ ό,τι στην αρχή σχεδίαζες, βαθύτερα απ’ ό,τι πίστευες....
Ο κρυμμένος σπόρος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η Βιρτζίνια των κυμάτων
Ηταν 28 Μαρτίου 1941 όταν μία από τις μεγαλύτερες συγγραφείς του 20ού αιώνα, η Βιρτζίνια Γουλφ, στη διάρκεια μιας καταθλιπτικής κρίσης και συγκλονισμένη από τα γεγονότα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, δίνει τέλος...
Η Βιρτζίνια των κυμάτων
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο τάφος του μεγαλοφάνταστου ιδαλγού
Οι λογοτεχνικοί αλλά και οι επιστημονικοί κύκλοι της Ισπανίας είναι σε αναβρασμό: πιθανόν βρέθηκε ο τάφος του Μιγκέλ ντε Θερβάντες Σααβέδρα, που πέθανε πριν από περίπου 500 χρόνια (1616) και στη διάρκεια της...
Ο τάφος του μεγαλοφάνταστου ιδαλγού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η κρίση της Δύσης και οι αρχαίοι
«Για να γίνει ο κόσμος ασφαλής για τις δυτικές δημοκρατίες, θα πρέπει να γίνει όλη η υφήλιος δημοκρατική, η κάθε χώρα καθώς και η κοινωνία των εθνών».
Η κρίση της Δύσης και οι αρχαίοι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας