Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κυρα-Ειρήνη η Κρητικιά

Ο αξέχαστος ηθοποιός, γεννημένος στην Κίσσαμο Χανίων, Μάνος Κατράκης

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η κυρα-Ειρήνη η Κρητικιά

  • A-
  • A+

Ο Μάνος Κατράκης ήταν, ποιος δεν το ξέρει, ακόμα και τώρα, τόσο πολλά χρόνια μετά τον θάνατό του, πέρα από ένας μεγάλος ηθοποιός, πέρα από ένας σπουδαίος αγωνιστής και αυθεντικός καλλιτέχνης, πέρα από ένας ζωντανός άνθρωπος που έζησε όλα του τα πάθη με την ένταση και το μεγαλείο που σε κάνουν ακόμα και στις πιο ακραίες του στιγμές να τον σεβαστείς… ήταν το πρότυπο της λεβεντιάς, ήταν ένας αυθεντικός Κρητικός έτσι όπως μάθαμε να θεωρούμε και να σεβόμαστε τους ανθρώπους από τη μεγαλόνησο…

Ηταν και φοβερός τζογαδόρος και φοβερός γυναικάς, ήταν και σπουδαίος ηθοποιός, ήταν και σπάταλος και ήξερε να σηκώνει το ανάστημά του όταν και όπως έπρεπε.

Αυτός ο ψηλός, λεβέντης Κρητικός με το σκαμμένο πρόσωπο που θαρρείς πως πάνω του έχουν καταγραφεί 5.000 χρόνια της ιστορίας της Κρήτης.

Ο Μάνος Κατράκης, με τους μεγάλους ρόλους, με τις μεγάλες ερμηνείες και τους αγώνες του για τη δημοκρατία και τα δικαιώματα του ανθρώπου σε αυτή τη χώρα.

Η μητέρα του Μάνου Κατράκη είχε τέσσερα παιδιά. Τρεις κόρες και τον Μάνο. Ηταν η κυρα-Ειρήνη. Ηταν κοντούλα, από ό,τι λένε, με σκαμμένο πρόσωπο από τις ρυτίδες, λιπόσαρκη αλλά λεβέντισσα. Καμάρωνε για τον γιο της όσο τίποτα και συνέχιζε να λέει με καμάρι: «Αυτή τη φωνή που ακούτε εγώ του την έδωσα»…

Οταν ο Κατράκης ήταν εξορία στη Μακρόνησο στη διάρκεια του Εμφυλίου και περνούσε δύσκολα, πολύ δύσκολα, αναγκαζόταν να κουβαλάει πέτρες κάτω από το αγιάζι και τύχαινε να είναι χειμώνας και να κάνει κρύο, να βρέχει ή και να χιονίζει, η κυρα-Ειρήνη, που λέγαμε, ανέβαινε στην ταράτσα του σπιτιού της, χωρίς ομπρέλα, χωρίς παλτό μες στο κρύο και τη βροχή και το αγιάζι για να ζει κι εκείνη αυτό που ζει ο μονάκριβος γιος της.

Αρκεί να μην… Αρκεί να μην υπογράψει το χαρτί που θα αποκήρυσσε τις ιδέες του και τα πιστεύω του. Αρκεί να μη γονάτιζε. Αρκεί να μην έσκυβε το κεφάλι. Τον ήθελε όρθιο, όπως το άξιζε και όπως έπρεπε για τον γιο της τον Κρητικό.

Οταν πρωτάκουσα αυτή την ιστορία ομολογώ ότι έκλαψα. Και κάθε φορά που τη σκέφτομαι, ακόμα και τώρα που τη γράφω, δακρύζω…

Τι σχέση έχει τώρα όλο αυτό με κάτι τζάμπα μάγκες Κρητικούς και αυτούς που τους μεγάλωσαν, που καμαρώνουν πως όταν «δεν αδειάσουν το πακέτο» φτάνουν στον βιασμό…

Ο εισαγγελέας δεν είδα να επέμβει για μια προτροπή σε πράξη ποινικά κολάσιμη, αλλά εδώ που φτάσαμε τι σημασία έχει; Για μένα η Κρήτη και οι Κρητικοί θα είναι πάντα ο Κατράκης και η μάνα του η κυρα-Ειρήνη…

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η γοητεία μιας άλλης εποχής
Οι αδερφές Μπρόγιερ, η Ερρικα και η Μαργαρίτα, σε όλα τα χρόνια του '60 ώς τις αρχές του '70 δεν ήταν πρωταγωνίστριες μεν αλλά πρωταγωνιστούσαν στη διασκέδαση της αστικής τάξης. Ολα είχαν μια αίσθηση μαγείας,...
Η γοητεία μιας άλλης εποχής
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
Ηταν ο ποιητής του θεάτρου. Αυτό και μόνο προδιέγραψε την τραγική μοίρα του. Δεν είναι εύκολο να μιλήσει κανείς αφοριστικά για την τέχνη του Βσεβολόντ Μέγιερχολντ, μέσα από την έννοια της «βιομηχανικής» ή...
Φεβρουάριος 1940: η δολοφονία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Δεν ξέρω, δεν είχα γεννηθεί τότε...»
Τα τελευταία 20-30 χρόνια η έννοια της Ιστορίας έχει χαθεί. Η ίδια η γέννηση της Ιστορίας πηγαινοέρχεται ανάλογα με το πότε έχει γεννηθεί κάποιος και συγκεκριμένα ο κάποιος που ερωτάται κάθε φορά.
«Δεν ξέρω, δεν είχα γεννηθεί τότε...»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο λοιμωξιολόγος υπερήρωας Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
Μια και δεν ζούμε πλέον ιατρικό δράμα, αλλά ταινία με υπερήρωα της Marvel εμφανίστηκε ο γνωστός Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής, διασκευαστής ... και συμμαθητής στο σχολείο του...
Ο λοιμωξιολόγος υπερήρωας Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ενοχες απολαύσεις!
Εζησα τη νεανική μου ηλικία μέσα σε μια πρωτοφανή κινηματογραφική εποχή. Μερικά από τα πιο σημαντικά κινήματα και σχολές γεννήθηκαν εκείνες τις...
Ενοχες απολαύσεις!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οι έξι πρώτοι και τελευταίοι!
Aυτά τα 199 –από το 1821– χρόνια έχουν γίνει καταστροφές, καταχρήσεις, δικτατορίες, διώξεις, εξορίες, πόλεμοι, εθνικές καταστροφές, εκλογικές ατιμίες… αλλά ποτέ κανείς δεν έχει πληρώσει για τίποτα.
Οι έξι πρώτοι και τελευταίοι!

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας