Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μεσοσταθμικά
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Μεσοσταθμικά

  • A-
  • A+

Μεσούντος του θέρους, με πολλούς να χαίρονται παραλίες και θάλασσες, ας ξεκινήσουμε με το παρακάτω. Ενας καθηγητής, ως εισαγωγική παρατήρηση στο μάθημα Στατιστική, ξεκινούσε την εναρκτήρια διάλεξη λέγοντας ότι «η Στατιστική είναι σαν το μαγιό. Αποκαλύπτει μεν πολλά, πλην όμως αποκρύπτει τα σημαντικότερα».

Με αυτό κατά νου μπορούμε να συνεχίσουμε με όσα θαυμαστά εργαλεία ανάλυσης δεδομένων μάς παρέχει αυτός ο κλάδος των Μαθηματικών. Και βέβαια, πριν επεκταθούμε σε βαθύτερα νερά και πιο εξειδικευμένα εργαλεία στατιστικής επεξεργασίας, μπορούμε να σταθούμε στην έννοια του μέσου όρου (ή μέση τιμή, όπως εναλλακτικά αποκαλείται).

Εχει ενδιαφέρον να δούμε ότι η ανάπτυξη και εμπέδωση της έννοιας αυτής συνδέεται με την εξέλιξη της μεσαιωνικής Φιλοσοφίας. Στις απαρχές των μεσαιωνικών χρόνων ο Αυγουστίνος (354 – 430 μ.Χ.) στο βιβλίο του «De utilitate credendi» («Περί της χρησιμότητας του πιστεύειν») παρουσιάζει την άποψη ότι ακόμα και αυτή η ίδια η θρησκευτική πίστη, που (υποτίθεται ότι) έρχεται να καλύψει τις μεταφυσικές ανησυχίες του ανθρώπου, υποτάσσεται στις ωφελιμιστικές του απαιτήσεις. Πρόκειται για μια βασική αντιδιαστολή με τις αντιλήψεις των αρχαίων, για τους οποίους η Φύση και ο κόσμος προσεγγίζονται με θαυμασμό και δέος και όχι εργαλειακά και ωφελιμιστικά με γνώμονα τη χρησιμοθηρική τους εκμετάλλευση.

Η αντίληψη του Αυγουστίνου θα κυριαρχήσει στους κατοπινούς αιώνες και η μεσαιωνική Φιλοσοφία, υιοθετώντας τη Λογική του Αριστοτέλη, θα αξιοποιηθεί για την ανάπτυξη της μεσαιωνικής Θεολογίας ώστε να υπηρετηθεί το θρησκευτικό και χρησιμοθηρικό αίτημα. Καθώς η θρησκεία εμπλέκεται σε όλους τους τομείς της ανθρώπινης ζωής, ο Ανσελμος (1033 – 1109) συνοψίζει τη νέα κατάσταση διατυπώνοντας τη θέση «πιστεύωμεν ίνα γνωρίσωμεν». Η Φιλοσοφία καθίσταται θεραπαινίδα της χριστιανικής πίστης και Θεολογίας, με την τελευταία να αναδεικνύεται σε επιστήμη που τίποτα δεν έχει να ζηλέψει από το θετικό πνεύμα των φυσικών επιστημών.

Εξ ου και διαμορφώνεται η έννοια του «μέσου όρου» για την επίλυση του παρακάτω θεολογικού ζητήματος: αν ο πιστός πρέπει να προσεύχεται πέντε φορές τη μέρα και συμβεί μια μέρα να προσευχηθεί λιγότερες από πέντε, τότε την επόμενη μέρα θα πρέπει να προσευχηθεί τόσες φορές ώστε ο μέσος όρος των προσευχών του για τις δύο μέρες να είναι πέντε. Ετσι ο πιστός κρίνεται ως συνεπής έναντι της πίστης, των θρησκευτικών καθηκόντων του και ενώπιον Κυρίου και σώζεται η ψυχή του.

Κατ’ αναλογία, αν μεσοσταθμικά θέλουμε 17 μαθητές ανά σχολική αίθουσα, λίγο ενδιαφέρει αν κάπου μπορεί να είναι 10 μαθητές και κάπου αλλού 24. Η στατιστική λέει ότι ο μέσος όρος για τις δύο τάξεις είναι 17. Αρα… Σωθήκαμε (;).

* (Ph.D.)2, Αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής – Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ευέλικτη αβελτηρία
Η παροχή Παιδείας και Υγείας δεν χωράει στο σχήμα αυτό. Γι’ αυτό και δεν δικαιολογούνται οι παρατηρούμενες και επισήμως πλέον ομολογημένες ελλείψεις σε αίθουσες, εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα...
Ευέλικτη αβελτηρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ακόμα μία ευκαιρία
Αν οι ανθρώπινες κοινωνίες είχαν στοιχειωδώς διδαχθεί από τα πολλαπλά «κρυφά» μηνύματα επιδημιών και πανδημιών, θα είχαν υιοθετήσει διαφορετικά μοντέλα οικονομικής ανάπτυξης, κοινωνικής συγκρότησης, πολιτικής...
Ακόμα μία ευκαιρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πρόωρος θάνατος
Ο συγγραφέας κατονομάζει ως δολοφόνους του πατέρα του αυτούς που τον οδήγησαν σε έναν αναπόφευκτο θάνατο, μέσω μιας κατάστασης παρόμοιας με αυτή που περιέγραψε ο Αγγλος σκηνοθέτης Κεν Λόουτς στην ταινία «Εγώ ο...
Πρόωρος θάνατος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καντιανό κενό
Το κείμενο του Γιώργου Μπλάνα «Η χάρτινη αρένα», το οποίο παρατίθεται εν είδει επιλόγου και επιμέτρου στην ελληνική έκδοση του διηγήματος «Ο εκδικητής» του Τόμας ντε Κουίνσι (εκδόσεις Ερατώ, 2006), ξεκινά με...
Καντιανό κενό
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καπέλα με μεγάλο μπορ
Τώρα, για πόσο καιρό δεν θα μπορούμε να αγκαλιάσουμε και να φιλήσουμε τους αγαπημένους μας; Για μερικούς μήνες; Μερικά χρόνια; Πόσο φυσιολογικό είναι αυτό;
Καπέλα με μεγάλο μπορ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας