Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η κρίση της Δύσης και οι αρχαίοι
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η κρίση της Δύσης και οι αρχαίοι

  • A-
  • A+

Ιδού η πρώτη πρόταση από την εισαγωγή στο βιβλίο «Η πόλη και ο άνθρωπος - Αριστοτέλης, Πλάτων, Θουκυδίδης» του Leo Strauss και εξαιρετική μετάφραση του Γιώργου Μερτίκα (εκδόσεις Κουκκίδα): «Ο,τι μάς ώθησε να στραφούμε με θερμό ενδιαφέρον, και με απεριόριστη όρεξη για μάθηση, προς την πολιτική σκέψη της αρχαιότητας δεν είναι η ανιδιοτέλεια και η παράφορη αρχαιολατρία ούτε η ανιδιοτέλεια και ο μεθυστικός ρομαντισμός. Είμαστε αναγκασμένοι να το κάνουμε λόγω της κρίσης της εποχής μας, μια κρίση της Δύσης».

Μάλιστα. Είμαστε υποχρεωμένοι να επιστρέψουμε στην πολιτική σκέψη των αρχαίων, μπας και μπορέσουμε να αποκτήσουμε υγιή πολιτική συνείδηση και πάψουμε να εκχωρούμε το δικαίωμα της συμμετοχής σε γόνους πολιτικών οικογενειών, σε επαγγελματίες φτηνούς πολιτικούς, σε γραφειοκράτες και τραπεζίτες, σε τυχάρπαστους εξουσιολείκτες. Να σταματήσει η υποβάθμιση της πολιτικής και η αλαζονεία των ελίτ. Να γιατί πρέπει να στραφούμε στους αρχαίους. «Η κρίση της Δύσης συνίσταται στην αβεβαιότητα της Δύσης για τον σκοπό της», ενώ «ορισμένοι ανάμεσά μας έχουν απελπιστεί για το μέλλον, κι αυτή η απελπισία εξηγεί πολλές μορφές της σύγχρονης δυτικής αποσύνθεσης».

Ενα βιβλίο ελπίδας και αισιοδοξίας, μάθησης και φώτισης. Εξετάζονται τα «Πολιτικά» του Αριστοτέλη, η «Πολιτεία» του Πλάτωνα, ο κόσμος δηλαδή της πολιτικής φιλοσοφίας και το καλύτερο δυνατό πολίτευμα και ο Πελοποννησιακός Πόλεμος του Θουκυδίδη, η ωμή δηλαδή καταγραφή της πολιτικής πραγματικότητας, ο αιματηρός εμφύλιος. Ο Θουκυδίδης «παίρνει στα σοβαρά την πολιτική ζωή, όπως είναι· γνωρίζει μόνο τις πραγματικές πόλεις, τους πολιτικούς, τους διοικητές στρατιών και στόλων, τους πολίτες και τους δημαγωγούς σε αντιδιαστολή προς τους ιδρυτές και τους νομοθέτες· μάς παρουσιάζει την πολιτική ζωή μέσα στο άγριο μεγαλείο της, τη στιβαρότητα μα και την αθλιότητά της».

Το βιβλίο ασφαλώς έχει τεράστιο ενδιαφέρον, ειδικά οι σελίδες για τον Θουκυδίδη, στον οποίο φανερώνεται ολοκάθαρα η οπτική γωνία της πόλης σε αντίθεση με τους πολιτικούς φιλοσόφους, ο λόγος των οποίων, όμως, φαντάζει εκ των ων ουκ άνευ.

Βλέπουμε, μέσω του Θουκυδίδη, πώς η ίδια η πόλη φαντάζεται και κατανοεί τον εαυτό της και όχι πώς την περιγράφουν ο Πλάτων κι ο Αριστοτέλης. Ο Θουκυδίδης είναι ένας φιλόσοφος ιστορικός με λόγο κοντινό σε αυτόν των δύο μεγαθηρίων. Ενα βιβλίο που προπαγανδίζει την παρρησία και την ισηγορία, την ειρήνη και την ελευθερία· άμεσο, λιτό, κατανοητό, επιμορφωτικό.

«Για να γίνει ο κόσμος ασφαλής για τις δυτικές δημοκρατίες, θα πρέπει να γίνει όλη η υφήλιος δημοκρατική, η κάθε χώρα καθώς και η κοινωνία των εθνών».

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη γραφή και τους Αμερικανούς
Πρωτοδιάβασα τον Αμερικανό, ιταλικής καταγωγής, συγγραφέα Τζον Φάντε τέλη της δεκαετίας του '80 νομίζω. Και να που οι νέες εκδόσεις «Δώμα» εκδίδουν βιβλίο του με τίτλο «Ο σκύλος μου ο ηλίθιος».
Για τη γραφή και τους Αμερικανούς
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ψου, ψου, ψου
Ετσι πρωτογνωρίσαμε εμείς τα βιβλία της Αλκης Ζέη, μέσα στον φόβο και στην απαγόρευση. Τα μισόλογα και τους ψιθύρους. Ζήσαμε την ευτυχία από τη σιωπή να περάσουμε στον λόγο, από τον φόβο να περάσουμε στην...
Ψου, ψου, ψου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αλφαβητάρι για μεγάλους*
Θα περίμενε κανείς στο ιδιόμορφο αυτό αλφαβητάρι του ο συγγραφέας Βένιος Αγγελόπουλος να είχε εγκύψει σε περισπούδαστες έννοιες. Αντ’ αυτού, βρισκόμαστε μπροστά σε τετριμμένες, «ταπεινές» έννοιες, όπως...
Αλφαβητάρι για μεγάλους*
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον Σκούρτη
Τιμητική βραδιά για τον Γιώργο Σκούρτη και το πρωτοποριακό του έργο, που ανανέωσε τη σύγχρονη ελληνική δραματουργία («Νταντάδες», «Κομμάτια και θρύψαλα», «Εκτελεστές», «Ηθοποιοί», «Παγιδευτές», «Σοκ», «Η Δίκη...
Για τον Σκούρτη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι «Αγιοι τρελοί»
Ο τίτλος αφορά βεβαίως τους Ελληνες, τους σύγχρονους μάλιστα, όπως τους βλέπει και τους καταγράφει ο συγγραφέας Θόδωρος Παγιαυλάς στο βιβλίο του «Η “Αγια τρέλα” των σύγχρονων Ελλήνων» και υπότιτλο «Μια...
Οι «Αγιοι τρελοί»
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εμμηνες ρήσεις από την Κομοτηνή
Ενα ημερολόγιο όχι για γυναίκες σε κρίση, αλλά σε δημιουργία. Ετσι γεμίζουν τα κενά: με τη δημιουργία [παντού - εδώ στη λογοτεχνία, στην ποίηση θα έλεγα]. Από τις εκδόσεις Κομνηνός.
Εμμηνες ρήσεις από την Κομοτηνή

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας