Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πρόωρος θάνατος
Photo by Joel Ryan/Invision/AP
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Πρόωρος θάνατος

  • A-
  • A+
Πρόωρος θάνατος

«Ποιος σκότωσε τον πατέρα μου» τιτλοφορείται το τελευταίο βιβλίο του Εντουάρ Λουί (εκδόσεις Αντίποδες, 2020). Χωρίς ερωτηματικό στο τέλος του τίτλου, γιατί, για τον συγγραφέα, δεν υπάρχει αμφιβολία, η απάντηση είναι σαφής, αδιαμφισβήτητη και σκιαγραφείται στον σύντομο απολογισμό μιας μάλλον προδιαγεγραμμένης πορείας ενός ανθρώπου. Ενός απολογισμού που μετατρέπεται σε δηκτικό καταλογισμό ευθυνών των κυβερνώντων για την έντονη ταξικότητα της σημερινής γαλλικής κοινωνίας και την τοξικότητα που αυτό συνεπάγεται.

Η απόδοση ευθυνών αφορά τις γενικότερες συνθήκες που σχετίζονται με το εργατικό ατύχημα, το οποίο τσάκισε τη μέση του πατέρα του και συνεχίζεται με:

- Τον πρόεδρο Ζακ Σιράκ και τον υπουργό Υγείας Ξαβιέ Μπερτράν που τον Μάρτιο του 2006 «αραίωσαν» δραστικά τον κατάλογο με τα συνταγογραφούμενα φάρμακα, αφαιρώντας μεταξύ άλλων και πολλά για τις πεπτικές διαταραχές, που ταλάνιζαν τον, σε αναγκαστική ακινησία, πατέρα του συγγραφέα.

- Τον Νικολά Σαρκοζί, που ως υποψήφιος πρόεδρος δήλωνε το 2007 ότι οι επιδοματούχοι που δεν εργάζονται κλέβουν τα λεφτά της γαλλικής κοινωνίας, γι’ αυτό και ως πρόεδρος πλέον το 2009, μαζί με τον Μαρτέν Χιρς προχώρησαν σε αντικατάσταση του ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος με επίδομα που υποχρέωνε όσους ήθελαν να εξακολουθούν να το λαμβάνουν σε συνεχή αναζήτηση εργασίας, χωρίς να μπορούν να αρνηθούν την όποια προσφορά εργασίας, ανεξαρτήτως αν αυτή ήταν ασύμβατη με την κατάσταση της υγείας τους.

- Τον πρόεδρο Φρανσουά Ολάντ και την υπουργό Εργασίας Μιριάμ ελ Χομρί και τον «Νόμο Εργασίας» τους που διευκόλυνε τις απολύσεις και υποχρέωνε τους εργαζόμενους να δεχθούν ακόμα περισσότερες υπερωρίες προκειμένου να μειωθεί το εργοδοτικό κόστος,

- Τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν, που τον Μάιο του 2017 ειρωνεύτηκε συνδικαλιστές που φορούσαν μπλουζάκια, υποδεικνύοντάς τους να δουλέψουν για να αγοράσουν κοστούμια, και τον Αύγουστο της ίδιας χρονιάς μείωσε ακόμα περισσότερο τα επιδόματα των πλέον επισφαλών πολιτών, δηλαδή αυτών που τα είχαν περισσότερο ανάγκη.

Αυτούς κατονομάζει ο συγγραφέας ως δολοφόνους του πατέρα του. Τον οδήγησαν σε έναν αναπόφευκτο θάνατο, μέσω μιας κατάστασης παρόμοιας με αυτή που περιέγραψε ο Αγγλος σκηνοθέτης Κεν Λόουτς στην ταινία «Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ» (2016). «Γιατί δεν αναφέρουμε αυτά τα ονόματα σε μια βιογραφία;» αναρωτιέται ο συγγραφέας που έχει ξεκινήσει το βιβλίο του με τον ισχυρισμό της Αμερικανίδας διανοούμενης Ρουθ Γκίλμορ ότι «ρατσισμός είναι η έκθεση συγκεκριμένων πληθυσμών σε πρόωρο θάνατο». Η δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ στις ΗΠΑ, καθώς και η ταινία τεκμηρίωσης του Ντέιβιντ Φρανς «Καλώς ήρθατε στην Τσετσενία» (2020), που βραβεύτηκε πρόσφατα στο 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, έρχονται να επιβεβαιώσουν την αλήθεια του ισχυρισμού αυτού.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Το κορίτσι της διπλανής πόρτας
ηΗ ταινία τελικά, το βλέπω πολύ καθαρά, με δίδαξε πόσο ισχύει και το αντίστροφο: πολλές φορές, για να γίνει το Κακό, αρκεί να μείνουν άπραγοι οι καλοί άνθρωποι.
Το κορίτσι της διπλανής πόρτας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Εχετε μήνυμα
Η ταινία «Εχετε μήνυμα στον υπολογιστή σας» (1998), παρά τη διεκπεραιωτική σκηνοθεσία της Νόρα Εφρον, τον γλυκανάλατο χαρακτήρα της, τους χωρίς βάθος πρωταγωνιστικούς χαρακτήρες της και τις μικρής πειθούς...
Εχετε μήνυμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ευέλικτη αβελτηρία
Η παροχή Παιδείας και Υγείας δεν χωράει στο σχήμα αυτό. Γι’ αυτό και δεν δικαιολογούνται οι παρατηρούμενες και επισήμως πλέον ομολογημένες ελλείψεις σε αίθουσες, εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα...
Ευέλικτη αβελτηρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μεσοσταθμικά
Κατ’ αναλογία, αν μεσοσταθμικά θέλουμε 17 μαθητές ανά σχολική αίθουσα, λίγο ενδιαφέρει αν κάπου μπορεί να είναι 10 μαθητές και κάπου αλλού 24. Η στατιστική λέει ότι ο μέσος όρος για τις δύο τάξεις είναι 17....
Μεσοσταθμικά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κήπος του χταποδιού
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσίασε χθες σε παγκόσμια πρεμιέρα την ταινία τεκμηρίωσης «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» («My octopus teacher», 2020) των Πίπα Ερλις και Τζέιμς Ριντ.
Ο κήπος του χταποδιού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καντιανό κενό
Το κείμενο του Γιώργου Μπλάνα «Η χάρτινη αρένα», το οποίο παρατίθεται εν είδει επιλόγου και επιμέτρου στην ελληνική έκδοση του διηγήματος «Ο εκδικητής» του Τόμας ντε Κουίνσι (εκδόσεις Ερατώ, 2006), ξεκινά με...
Καντιανό κενό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας