Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Les adieux/Τα αντίο
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Les adieux/Τα αντίο

  • A-
  • A+

Το έργο αυτό του Μποτσόνι, του αγαπημένου μου φουτουριστή ζωγράφου, ενός από τους πέντε που συνυπέγραψαν μαζί με τον Μαρινέτι το πρώτο φουτουριστικό μανιφέστο το 1909, είναι αφιερωμένο στις ψυχές. Τις ψυχές που λένε αντίο, καθώς άλλες φεύγουν και άλλες μένουν. Περίεργο για έναν φουτουριστή να θέλει να συλλάβει τη συγχρονικότητα των ψυχικών καταστάσεων. Ψυχές/σκιές, λείψανα προσώπων με κλειστά τα μάτια που φεύγουν, μια σιδερένια κυλινδρική δίνη/σώμα για όσους μένουν, μια δυναμική συνέχεια ανάμεσά τους. Ενα άνοιγμα των μορφών για να κλείσουν μέσα τους τον μόνο σταθερό από τους χώρους: τον χώρο των αποχαιρετισμών.

Ενας τέτοιος χώρος ήταν και πάλι το Πρώτο Νεκροταφείο το περασμένο Σάββατο. Καθώς αποχαιρετούσαμε, κόσμος πολύς, την Ελενα Πατρικίου. Τη σκέφτομαι στο σπίτι της στην Αθήνα και στο Παρίσι που σπούδασε, την άλλη πόλη που και οι δυο αγαπήσαμε, αν και ποτέ δεν την είχα συναντήσει εκεί. Η πρώτη εικόνα που έχω από εκείνην είναι στη μεγάλη αίθουσα των συνεδρίων του Κέντρου Δελφών όπου δούλευα τότε μεροδούλι. Είχαμε οργανώσει ένα διεθνές συνέδριο αρχαίου δράματος εκεί. Ο Γιαν Κοτ ήταν ανάμεσα στους διάσημους που περιμέναμε να ακούσουμε. Κι εκείνος είχε καθίσει πίσω από την Ελενα και της χάιδευε, παίζοντας, τα μαλλιά. Ο διάσημος γέροντας άγγιζε κατανυκτικά τα μαλλιά της όμορφης κοπέλας που ήδη την ήξερα ως λαμπρή φοιτήτρια. Ενα από τα πιο δυνατά μυαλά της γενιάς της.

Την ξαναβρήκα αργότερα με το Θέατρο Βόλου και τον Σπύρο Βραχωρίτη στο Χόρτο του Πηλίου για μια ελληνο-ινδική θεατρική παραγωγή Ιλιάδα – Ραμαγιάνα. Εκεί μπόρεσα να καταλάβω ότι ήταν ήδη έτοιμη αρχαιογνώστρια, ικανή να συνδυάσει γνώση και ευαισθησία. Στο Παρίσι έτυχε να έχουμε κάποιους ίδιους δασκάλους και φίλους. Ο Πιερ Βιντάλ-Νακέ δέχτηκε με χαρά να διευθύνει τη διατριβή της. Ξέρω ότι το αποτέλεσμα ήταν εξαιρετικό, όπως επίσης και ότι το αποτέλεσμα αυτό δεν στάθηκε ικανό να της εξασφαλίσει τη θέση που της άξιζε με το παραπάνω στα ελληνικά Πανεπιστήμια.

Την ξαναβρήκα χρόνια μετά σε μια συνάντηση/σεμινάριο γνώσης και δράσης που είχε οργανώσει στο σπίτι της. Για να μας μιλήσει με πάθος και επί της ουσίας για τα ζητήματα των φύλων και των ταυτοτήτων στην ελληνική και τις άλλες κοινωνίες. Οπως πάντα αδιάφορη για την τρέχουσα προοδευτίτιδα και το άσκεφτο ναι σε όλα τα δήθεν. Μια φουτουρίστρια με μνήμη. Από τότε συνεχίσαμε να επικοινωνούμε. Σκέφτομαι ωστόσο ότι υπάρχουν άνθρωποι που με την παρουσία ή και τον θάνατό τους δίνουν σε κάποια στερεότυπα, ας πούμε στη λέξη «αναντικατάστατος», νέα ζωή. Ναι, Ελενα, είσαι αναντικατάστατη, γιατί ήσουν ένας κόσμος παρρησίας και ομορφιάς.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η αυθάδεια της Αντιγόνης
Μένει η γενική μου αίσθηση, βασισμένη σε εμπειρία ετών, ότι οι εξαγγελίες για μια νιοστή μεταρρύθμιση αποκαλύπτουν κρύβοντας εδώ και καιρό τα σχέδια των αρμοδίων που μεταρρυθμίζουν απορρυθμίζοντας την παιδεία...
Η αυθάδεια της Αντιγόνης
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Βασίλι Γκρόσμαν: Ζωή και Πεπρωμένο
Στις σημερινές κοινωνίες της δεινής και πολύπλευρης κρίσης, πόλεμοι και δικτατορίες έχουν ίσως σε ένα βαθμό –αν και όχι απολύτως– αλλάξει μορφή και ρητορική. Δεν παύουν να σκοτώνουν τις ψυχές και τα σώματα, να...
Βασίλι Γκρόσμαν: Ζωή και Πεπρωμένο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αξιον εστί το ελάχιστο
Στα νησιά μας θα βρει κανείς των ελαχίστων το ελάχιστο. Αυτό το ελάχιστο, που σημαίνει και το πιο αγαπημένο.
Αξιον εστί το ελάχιστο
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Γυναίκα/εικασία/εικόνα
Ο κύριος Εμπουμπεκίρ Σοφούογλου, καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Σαγγάριου προτείνει να αφαιρεθούν οι εικόνες από την Αγία Σοφία, για να πάψει η ασέβεια προς τον Πορθητή.
Γυναίκα/εικασία/εικόνα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Να αντισταθούμε
Ισλαμπόλ (Ισλαμπούλ) (πόλη του Ισλάμ ή ως εκεί που αφθονεί το Ισλάμ) θυμόμαστε ότι ήθελε να ονομάσει την Ιστανμπούλ ο κ. Ερντογάν έναν χρόνο πριν. Τότε περίπου που έλεγε ότι δεν πρόκειται ως πολιτικός ηγέτης...
Να αντισταθούμε
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αγία Σοφία: σύμβολο και πραγματικότητα
Θα μπορούσαν κάποιοι να αναρωτηθούν αν η τοποθέτηση αυτή του Κυρίλλου εγγράφεται και σε διεκδικήσεις από τη ρωσική Εκκλησία στον χώρο της Ορθοδοξίας με όλα τα πολιτικά συμφραζόμενα και με δεδομένο τον...
Αγία Σοφία: σύμβολο και πραγματικότητα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας