Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καπέλα με μεγάλο μπορ

ΠΙΝΑ ΜΠΑΟΥΣ, 1967, ΒΑΛΤΕΡ ΒΟΓΚΕΛ

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Καπέλα με μεγάλο μπορ

  • A-
  • A+

Πώς πρέπει να προφυλαχτούμε από τον κορονοϊό; H ερώτηση υποβλήθηκε σε μαθητές Δημοτικού Σχολείου στη Γαλλία για να δουν αν έχουν κατανοήσει τη σημασία των μέτρων προφύλαξης εν όψει του επικείμενου ανοίγματος των σχολείων.

Οι 6χρονοι και 8χρονοι μαθητές ήταν καλά προετοιμασμένοι: Θα πλένουμε πολύ καλά τα χέρια μας. Θα βγαίνουμε λίγοι λίγοι για διάλειμμα και δεν θα παίζουμε ομαδικά παιχνίδια. Δεν θα δίνω φιλιά στις φίλες και στους φίλους μου, αλλά θα κουνάμε τα χέρια μας για να χαιρετηθούμε. Θα καθόμαστε μόνοι μας στο θρανίο.

Εδωσαν με τον τρόπο που έχουν τα παιδιά, με νάζια ή ύφος σοφού κουτσοδόντη, αυτές τις σωστές αλλά τόσο τρομακτικές απαντήσεις. Το πιο τρομακτικό όμως το άκουσα από ένα γλυκό αγοράκι, από αυτά που θέλεις να ζουλήξεις: «Δεν ξέρω, ίσως πρέπει να φοράμε καπέλα που θα έχουν γύρω ξύλα για να μην έρχονται οι άλλοι κοντά μας».

Ολα αυτά είναι σύμφωνα με τους κανόνες της ατομικής ευθύνης για την προστασία της δημόσιας υγείας, ακριβώς όπως την περιγράφουν οι ειδικοί. Σωστά, πολύ σωστά.

Οι ειδικοί λένε ότι ο ιός ήρθε για να μείνει και ότι πρέπει να συνηθίσουμε να ζούμε με αυτόν και τουλάχιστον μέχρι να βρεθεί εμβόλιο θα πρέπει να εφαρμόζουμε αυτό που λέγαν’ οι παλιοί: «μακριά κι αγαπημένοι». Για άλλο λόγο το έλεγαν, αλλά μπορούμε να το προσαρμόσουμε στην περίσταση.

Και αυτά που ξέραμε μέχρι σήμερα; Οτι μια αγκαλιά 20 δευτερολέπτων λειτουργεί θεραπευτικά και μπορεί να ανακουφίσει από το άγχος και την κούραση, ενώ αυξάνει το αίσθημα ασφάλειας; Κάποιοι το ξέραμε και πριν μας το πουν οι ειδικοί.

Τώρα, για πόσο καιρό δεν θα μπορούμε να αγκαλιάσουμε και να φιλήσουμε τους αγαπημένους μας; Για μερικούς μήνες; Μερικά χρόνια; Πόσο φυσιολογικό είναι αυτό;

Δεν είμαι ειδικός, ούτε φυσικά μπορώ να αμφισβητήσω τη γνώση όσων είναι. Αλλά με ανησυχεί αυτή η νέα εκπαίδευση που δίνουμε στα μικρά παιδιά για το καλό τους και το καλό της κοινωνίας. Από εκεί που τα διδάσκαμε να είναι τρυφερά, να αγκαλιάζουν και να χαϊδεύουν τα αδέλφια, τα ξαδέλφια, τους φίλους τους, τώρα τους λέμε ότι πρέπει να κάνουν το αντίθετο: να μένουν όσο μπορούν μακριά τους. Στην αρχή το έκαναν για να προστατέψουν παππούδες και γιαγιάδες και τώρα για τους συνομήλικους και την υπόλοιπη οικογένειά τους. Φυσικά για το καλό όλων.

Είναι το δικό τους μερίδιο ατομικής ευθύνης εν μέσω της συμφοράς που έχει βρει τον πλανήτη. Με την τρυφερότητα της ηλικίας τους το αποδέχονται και στο μέτρο που μπορούν θα το ακολουθήσουν.

Δεν ξέρω τι ανθρώπους εκπαιδεύουμε, αλλά αυτού του είδους η ατομική ευθύνη μπορεί να πυροδοτήσει πολύ ατομισμό και ίσως να δημιουργήσει μια μορφή συναισθηματικής και κοινωνικής αναπηρίας. Να βλέπουμε τον συνάνθρωπο σαν δυνάμει εχθρό, απειλή, και όχι συνοδοιπόρο. Τι είδους σχέσεις, κοινωνικές, φιλικές ή ακόμη και ερωτικές, θα αναπτύξουν στο μέλλον, όταν πια δεν θα μας απειλεί ο ιός; Και αυτό τι συνέπειες θα έχει και στην οικονομική ζωή των κοινωνιών; Αυτή που επίσης αλλάζει άρδην -ανάγκα (ή συμφέροντι) και θεοί πείθονται.

Το βράδυ, στις ειδήσεις, παρακολούθησα ξανά το θέμα με τους μικρούς μαθητές, είδα τα χαρούμενα πρόσωπά τους. Ειδικά εκείνο του μικρού για ζούληγμα που πρότεινε το καπέλο με τα μακριά ξύλα γύρω γύρω, αντί για μπορ.

Σκέφτηκα ότι μπορεί να είναι αυτή μια καλή ιδέα, αλλά κάπως παραλλαγμένη. Να βρούμε καπέλα, από τσόχα για τον χειμώνα και από ψάθα για το καλοκαίρι, με μεγάλα, ευρύχωρα μπορ. Και εκεί από κάτω, φορώντας τα, να μπορούμε να προστατεύουμε αυτούς που αγαπάμε και να τους κρατάμε αγκαλιά. Για 20 δευτερόλεπτα ή όσο χρειάζεται για να αισθανθούμε ασφάλεια, να γιατρεύουμε την κούραση και το άγχος ο ένας του άλλου, τα δικά μας και τα δικά τους.

Εκτός και αν υπάρχει εμβόλιο γι’ αυτές τις ασθένειες.

[email protected]

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ιδρυματισμός
Το βήμα που πάει να βγει έξω, ξάφνου διστάζει σαν να φοβάται το κενό. Κανονικά το κενό είναι μέσα, στη μοναξιά, στον εγκλεισμό, στην έλλειψη νοήματος της ύπαρξης που καιροφυλακτεί στην απραγία.
Ιδρυματισμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ασκητές και προφήτες
Στις δύσκολες μέρες που περνάμε, να που μέσα στη μοναξιά των σπιτιών εμφανίζεται το παρελθόν απροσδόκητη παρέα. Αυτό που αρνιόμασταν, ξορκίζαμε, ειρωνευόμασταν από το ύψος του παρόντος, του καλύτερου μέλλοντος...
Ασκητές και προφήτες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Χρωματίζοντας πουλιά
Αλλοι δεν ξέρουν να ζουν στο σπίτι, παρά μόνο για να κοιμηθούν. Κάποιοι δεν έχουν μάθει πώς είναι να πρέπει να μοιράζεσαι χρόνο πολύ με άλλους, ακόμη και την οικογένειά σου. Και άλλοι ξαφνικά δεν αντέχουν ούτε...
Χρωματίζοντας πουλιά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ευέλικτη αβελτηρία
Η παροχή Παιδείας και Υγείας δεν χωράει στο σχήμα αυτό. Γι’ αυτό και δεν δικαιολογούνται οι παρατηρούμενες και επισήμως πλέον ομολογημένες ελλείψεις σε αίθουσες, εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα...
Ευέλικτη αβελτηρία
ΑΠΟΨΕΙΣ
Επιλογές αντί επιλόγου
Η «επιστροφή στην κανονικότητα», που μάθαμε να λέμε, ίσως να ήταν ένα πολύ καλό επικοινωνιακό σλόγκαν. Ο,τι συνηθίζεις γίνεται αμέσως «κανονικό». Και ό,τι ξεχνάς απλώς επιλέγεις τι θα το κάνεις. Επιλεκτική...
Επιλογές αντί επιλόγου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μεσοσταθμικά
Κατ’ αναλογία, αν μεσοσταθμικά θέλουμε 17 μαθητές ανά σχολική αίθουσα, λίγο ενδιαφέρει αν κάπου μπορεί να είναι 10 μαθητές και κάπου αλλού 24. Η στατιστική λέει ότι ο μέσος όρος για τις δύο τάξεις είναι 17....
Μεσοσταθμικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας