Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο ρυθμός του Κόσμου
EUROKINISSI/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ρυθμός του Κόσμου

  • A-
  • A+

Στις 16 Απριλίου 1896 πεθαίνει στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δρομοκαΐτειο» ο Γεώργιος Βιζυηνός (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Γεώργιου Μιχαηλίδη, καταγόμενου από τη Βιζύη της Θράκης). Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, στα μέσα Απριλίου του 1892, είχε εμφανίσει έκδηλα συμπτώματα νευρασθένειας, με συνέπεια τον εγκλεισμό του στο «Δρομοκαΐτειο», λόγω του παράφορου ερωτικού του πάθους για τη δεκατετράχρονη (ή κατ’ άλλους δωδεκάχρονη) Μπετίνα Φραβασίλη. Ενα πάθος που τον οδήγησε σε δυο απόπειρες αυτοκτονίας, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής (εφημερίδα «Ακρόπολις»).

Εγκλειστος επί τετραετία, ο Βιζυηνός δεν έπαψε να συγγράφει. Στο έργο εκείνης της περιόδου, που ο βιογράφος του Ν. Βασιλειάδης τιτλοφόρησε «Στίχοι γραμμένοι στο φρενοκομείο», περιλαμβάνεται και το ποίημα «Το φάσμα μου» με έναν από τους πλέον γνωστούς στίχους της ελληνικής ποίησης: «Και από τότε, που θρηνώ / το ξανθό και γαλανό / και ουράνιο φως μου, / μετεβλήθη εντός μου / και ο ρυθμός του κόσμου».

Ακόμα και σε συνθήκες πολύχρονου εγκλεισμού, ακόμα και υπό αυστηρό περιορισμό στη θλιβερή απομόνωση ενός ψυχιατρείου, ο άνθρωπος της Τέχνης θα βρει τον τρόπο να εκδηλώσει και να εκδιπλώσει τη δημιουργική του ζέση, να μετουσιώσει τα πάθη και τις αγωνίες του και να παράγει Τέχνη. Την Τέχνη που τον ανυψώνει, που τον απογειώνει από τα σπάταλα και τα τετριμμένα και μαζί μ’ αυτόν παρασέρνει και μας τους ακολούθους του, σε μια υψηλότερη, ανώτερη πνευματική σφαίρα. Θέλει αρετή και τόλμη η Τέχνη· απαιτεί θυσίες. Προϋποθέτει την απάρνηση του εαυτού και την υπέρβαση του «εγώ», προκειμένου να προσλάβουμε, να κατανοήσουμε, να ενσωματώσουμε και να βιώσουμε τον υπερβατικό της χαρακτήρα και να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τα φτερά που μας προσφέρει για να πραγματοποιήσουμε τα ψυχικά και πνευματικά άλματα τα οποία μας καλεί να αποτολμήσουμε.

Οχι. Δεν είναι περιττός ο άνθρωπος της Τέχνης - και ας τον εξόρισε ο Πλάτων από την «ιδανική» Πολιτεία του. Εσφαλε ο μέγας φιλόσοφος και το γνώριζε πολύ καλά και ο ίδιος. Διαφορετικά δεν θα φρόντιζε πολύ συνειδητά οι περίφημοι Διάλογοί του να είναι κείμενα όχι μόνο βαθιά φιλοσοφικά, αλλά ταυτόχρονα πλούσια λογοτεχνικά και καλοδουλεμένα. Τέχνη υπήρξε και μέσα στο Αουσβιτς και μετά από αυτό. Γιατί αυτό είναι ο άνθρωπος. Ακόμα κι αν βιώνει την τραγικότερη συνθήκη, είναι η Τέχνη που τον στέργει και τον συντροφεύει.

Μέσα στον ορυμαγδό των δραματικών συνθηκών που βιώνει παγκοσμίως η ανθρωπότητα τους τελευταίους μήνες, φαίνεται ότι στα καθ’ ημάς κάποιοι λησμόνησαν αυτούς που ιχνηλατούν τον ρυθμό του Κόσμου, τους ανθρώπους της Τέχνης. Ενώνουμε τη φωνή μας μαζί τους.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πρόωρος θάνατος
Ο συγγραφέας κατονομάζει ως δολοφόνους του πατέρα του αυτούς που τον οδήγησαν σε έναν αναπόφευκτο θάνατο, μέσω μιας κατάστασης παρόμοιας με αυτή που περιέγραψε ο Αγγλος σκηνοθέτης Κεν Λόουτς στην ταινία «Εγώ ο...
Πρόωρος θάνατος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καντιανό κενό
Το κείμενο του Γιώργου Μπλάνα «Η χάρτινη αρένα», το οποίο παρατίθεται εν είδει επιλόγου και επιμέτρου στην ελληνική έκδοση του διηγήματος «Ο εκδικητής» του Τόμας ντε Κουίνσι (εκδόσεις Ερατώ, 2006), ξεκινά με...
Καντιανό κενό
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ακόμα μία ευκαιρία
Αν οι ανθρώπινες κοινωνίες είχαν στοιχειωδώς διδαχθεί από τα πολλαπλά «κρυφά» μηνύματα επιδημιών και πανδημιών, θα είχαν υιοθετήσει διαφορετικά μοντέλα οικονομικής ανάπτυξης, κοινωνικής συγκρότησης, πολιτικής...
Ακόμα μία ευκαιρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Επιδημίες και κοινωνίες
Μια στοιχειώδης ιστορική αναδρομή φανερώνει ότι δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που η εμφάνιση επιδημιών συσχετίζεται με πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές, κάποιες φορές πολύ σημαντικές, άλλες μη...
Επιδημίες και κοινωνίες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ακολουθεί κοινωνικό μήνυμα
Παρακολουθούμε τις τελευταίες μέρες τα τεκταινόμενα που προκάλεσε η ανάρτηση του «κοινωνικού μηνύματος» περί «αγέννητου παιδιού» με διαφημιστικές πινακίδες σε 17 σταθμούς του μετρό της Αθήνας. Τεκταινόμενα που...
Ακολουθεί κοινωνικό μήνυμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κοινός παρονομαστής
Η επίλυση της Εικασίας Duffin – Schaeffer, 78 χρόνια μετά τη διατύπωσή της, αναπόφευκτα επαναφέρει τη συζήτηση του αν η επίλυση θεωρητικών μαθηματικών προβλημάτων (όπως το συγκεκριμένο, που εντάσσεται στον...
Κοινός παρονομαστής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας