• Αθήνα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.7°C / 12.3°C
    0 BF
    74%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.5°C / 5.7°C
    3 BF
    48%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    10°C 8.0°C / 11.8°C
    3 BF
    81%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 5.3°C / 5.9°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    3 BF
    93%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.9°C / 4.6°C
    1 BF
    75%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -2.6°C / -0.5°C
    4 BF
    74%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 8.6°C / 10.6°C
    0 BF
    96%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 10.8°C / 12.8°C
    3 BF
    77%
  • Μυτιλήνη
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 4.9°C / 9.9°C
    1 BF
    93%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 15.7°C
    5 BF
    65%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    6 BF
    79%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 12.4°C
    4 BF
    77%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    7°C 6.5°C / 6.5°C
    2 BF
    83%
  • Λαμία
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 6.5°C / 10.1°C
    0 BF
    80%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.8°C / 12.8°C
    0 BF
    72%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    10°C 8.8°C / 12.6°C
    3 BF
    74%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    2°C 2.1°C / 5.4°C
    2 BF
    92%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 2.2°C / 5.3°C
    2 BF
    51%
  • Καστοριά
    Χιονοπτώσεις
    -2°C -2.2°C / -2.2°C
    2 BF
    87%
EUROKINISSI/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ρυθμός του Κόσμου

  • A-
  • A+

Στις 16 Απριλίου 1896 πεθαίνει στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δρομοκαΐτειο» ο Γεώργιος Βιζυηνός (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Γεώργιου Μιχαηλίδη, καταγόμενου από τη Βιζύη της Θράκης). Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, στα μέσα Απριλίου του 1892, είχε εμφανίσει έκδηλα συμπτώματα νευρασθένειας, με συνέπεια τον εγκλεισμό του στο «Δρομοκαΐτειο», λόγω του παράφορου ερωτικού του πάθους για τη δεκατετράχρονη (ή κατ’ άλλους δωδεκάχρονη) Μπετίνα Φραβασίλη. Ενα πάθος που τον οδήγησε σε δυο απόπειρες αυτοκτονίας, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής (εφημερίδα «Ακρόπολις»).

Εγκλειστος επί τετραετία, ο Βιζυηνός δεν έπαψε να συγγράφει. Στο έργο εκείνης της περιόδου, που ο βιογράφος του Ν. Βασιλειάδης τιτλοφόρησε «Στίχοι γραμμένοι στο φρενοκομείο», περιλαμβάνεται και το ποίημα «Το φάσμα μου» με έναν από τους πλέον γνωστούς στίχους της ελληνικής ποίησης: «Και από τότε, που θρηνώ / το ξανθό και γαλανό / και ουράνιο φως μου, / μετεβλήθη εντός μου / και ο ρυθμός του κόσμου».

Ακόμα και σε συνθήκες πολύχρονου εγκλεισμού, ακόμα και υπό αυστηρό περιορισμό στη θλιβερή απομόνωση ενός ψυχιατρείου, ο άνθρωπος της Τέχνης θα βρει τον τρόπο να εκδηλώσει και να εκδιπλώσει τη δημιουργική του ζέση, να μετουσιώσει τα πάθη και τις αγωνίες του και να παράγει Τέχνη. Την Τέχνη που τον ανυψώνει, που τον απογειώνει από τα σπάταλα και τα τετριμμένα και μαζί μ’ αυτόν παρασέρνει και μας τους ακολούθους του, σε μια υψηλότερη, ανώτερη πνευματική σφαίρα. Θέλει αρετή και τόλμη η Τέχνη· απαιτεί θυσίες. Προϋποθέτει την απάρνηση του εαυτού και την υπέρβαση του «εγώ», προκειμένου να προσλάβουμε, να κατανοήσουμε, να ενσωματώσουμε και να βιώσουμε τον υπερβατικό της χαρακτήρα και να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τα φτερά που μας προσφέρει για να πραγματοποιήσουμε τα ψυχικά και πνευματικά άλματα τα οποία μας καλεί να αποτολμήσουμε.

Οχι. Δεν είναι περιττός ο άνθρωπος της Τέχνης - και ας τον εξόρισε ο Πλάτων από την «ιδανική» Πολιτεία του. Εσφαλε ο μέγας φιλόσοφος και το γνώριζε πολύ καλά και ο ίδιος. Διαφορετικά δεν θα φρόντιζε πολύ συνειδητά οι περίφημοι Διάλογοί του να είναι κείμενα όχι μόνο βαθιά φιλοσοφικά, αλλά ταυτόχρονα πλούσια λογοτεχνικά και καλοδουλεμένα. Τέχνη υπήρξε και μέσα στο Αουσβιτς και μετά από αυτό. Γιατί αυτό είναι ο άνθρωπος. Ακόμα κι αν βιώνει την τραγικότερη συνθήκη, είναι η Τέχνη που τον στέργει και τον συντροφεύει.

Μέσα στον ορυμαγδό των δραματικών συνθηκών που βιώνει παγκοσμίως η ανθρωπότητα τους τελευταίους μήνες, φαίνεται ότι στα καθ’ ημάς κάποιοι λησμόνησαν αυτούς που ιχνηλατούν τον ρυθμό του Κόσμου, τους ανθρώπους της Τέχνης. Ενώνουμε τη φωνή μας μαζί τους.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Με τον παρά τους
Με τον παρά τους θα οργανώσουν κάθε είδους νοσηρό «παιχνίδι», βασικό χαρακτηριστικό και υπέρτατος στόχος του οποίου θα είναι να ποδοπατήσουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια, να συνθλίψουν την ανθρώπινη υπόσταση.
Με τον παρά τους
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κάπως έτσι ξεκίνησαν…
Η ποσοτικοποίηση της Ιστορίας αποτελεί μεγάλη τομή της ιστοριογραφίας του 20ού αιώνα και σηματοδοτεί τη δεύτερη περίοδο της εξέλιξης της Σχολής των Ανάλ (Annales).
Κάπως έτσι ξεκίνησαν…
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
19 του Σεπτέμβρη το βράδυ σας τηλεφώνησα –Να πάνε όλα καλά αύριο, είπα. –Ευχαριστώ απάντησες. –Είσαι έτοιμος ρώτησα; –Οχι δεν είμαι, απάντησες. Την σκεφτόμουν την απάντησή σου όλο το βράδυ. Την άλλη μέρα, όταν...
Για τον Κυριάκο Κατζουράκη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μεσούσης της νύχτας
Η πρόσφατη, «εν τω μέσω της νυκτός» σπουδή να «γίνουν τα δέοντα» ώστε τελικά να μη βραβευθεί ο διασώστης προσφύγων Ιάσων Αποστολόπουλος, έρχεται, μαζί με όλα τα παρακάτω, να μας υπενθυμίσει τη διαρκή και...
Μεσούσης της νύχτας
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
Πόσο πρέπει να είναι κατ’ ελάχιστον το ύψος ενός καθρέφτη ώστε αν σταθούμε εμπρός του να δείχνει το είδωλό μας ολόκληρο, χωρίς να κόβει τα πόδια μας στο κάτω μέρος ή/και το κεφάλι μας στο πάνω;
Καθρέφτη, καθρεφτάκι μου
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στατιστικό σφάλμα
Ολα αλλάζουν τόσο γρήγορα, ώστε κάθε τόσο αισθανόμαστε την ανάγκη να καθορίσουμε τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες που σμιλεύουν την ταυτότητά μας, που καθορίζουν ποιοι είμαστε, ενδεχομένως και το πώς θα...
Στατιστικό σφάλμα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας