• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 14.4°C / 17.2°C
    2 BF
    77%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 13.3°C / 17.2°C
    4 BF
    59%
  • Πάτρα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 10.0°C / 18.3°C
    3 BF
    82%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    9°C 6.1°C / 11.0°C
    1 BF
    66%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 14.0°C / 14.0°C
    2 BF
    88%
  • Βέροια
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 16.7°C
    1 BF
    70%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    3 BF
    62%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 7.8°C / 18.3°C
    3 BF
    82%
  • Ηράκλειο
    Ψιχάλες μικρής έντασης
    18°C 16.7°C / 19.0°C
    2 BF
    94%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 19.0°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.0°C
    4 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 13.3°C / 18.0°C
    4 BF
    72%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    2 BF
    82%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 14.4°C
    1 BF
    94%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 15.0°C
    1 BF
    82%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 20.0°C / 21.1°C
    2 BF
    83%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 11.1°C / 14.4°C
    2 BF
    94%
  • Καβάλα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    2 BF
    88%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 13.9°C / 16.7°C
    1 BF
    64%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.0°C / 10.0°C
    3 BF
    62%
Ο ρυθμός του Κόσμου
EUROKINISSI/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ρυθμός του Κόσμου

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Στις 16 Απριλίου 1896 πεθαίνει στο Ψυχιατρικό Νοσοκομείο Αττικής «Δρομοκαΐτειο» ο Γεώργιος Βιζυηνός (λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Γεώργιου Μιχαηλίδη, καταγόμενου από τη Βιζύη της Θράκης). Τέσσερα χρόνια νωρίτερα, στα μέσα Απριλίου του 1892, είχε εμφανίσει έκδηλα συμπτώματα νευρασθένειας, με συνέπεια τον εγκλεισμό του στο «Δρομοκαΐτειο», λόγω του παράφορου ερωτικού του πάθους για τη δεκατετράχρονη (ή κατ’ άλλους δωδεκάχρονη) Μπετίνα Φραβασίλη. Ενα πάθος που τον οδήγησε σε δυο απόπειρες αυτοκτονίας, σύμφωνα με δημοσιεύματα της εποχής (εφημερίδα «Ακρόπολις»).

Εγκλειστος επί τετραετία, ο Βιζυηνός δεν έπαψε να συγγράφει. Στο έργο εκείνης της περιόδου, που ο βιογράφος του Ν. Βασιλειάδης τιτλοφόρησε «Στίχοι γραμμένοι στο φρενοκομείο», περιλαμβάνεται και το ποίημα «Το φάσμα μου» με έναν από τους πλέον γνωστούς στίχους της ελληνικής ποίησης: «Και από τότε, που θρηνώ / το ξανθό και γαλανό / και ουράνιο φως μου, / μετεβλήθη εντός μου / και ο ρυθμός του κόσμου».

Ακόμα και σε συνθήκες πολύχρονου εγκλεισμού, ακόμα και υπό αυστηρό περιορισμό στη θλιβερή απομόνωση ενός ψυχιατρείου, ο άνθρωπος της Τέχνης θα βρει τον τρόπο να εκδηλώσει και να εκδιπλώσει τη δημιουργική του ζέση, να μετουσιώσει τα πάθη και τις αγωνίες του και να παράγει Τέχνη. Την Τέχνη που τον ανυψώνει, που τον απογειώνει από τα σπάταλα και τα τετριμμένα και μαζί μ’ αυτόν παρασέρνει και μας τους ακολούθους του, σε μια υψηλότερη, ανώτερη πνευματική σφαίρα. Θέλει αρετή και τόλμη η Τέχνη· απαιτεί θυσίες. Προϋποθέτει την απάρνηση του εαυτού και την υπέρβαση του «εγώ», προκειμένου να προσλάβουμε, να κατανοήσουμε, να ενσωματώσουμε και να βιώσουμε τον υπερβατικό της χαρακτήρα και να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε τα φτερά που μας προσφέρει για να πραγματοποιήσουμε τα ψυχικά και πνευματικά άλματα τα οποία μας καλεί να αποτολμήσουμε.

Οχι. Δεν είναι περιττός ο άνθρωπος της Τέχνης - και ας τον εξόρισε ο Πλάτων από την «ιδανική» Πολιτεία του. Εσφαλε ο μέγας φιλόσοφος και το γνώριζε πολύ καλά και ο ίδιος. Διαφορετικά δεν θα φρόντιζε πολύ συνειδητά οι περίφημοι Διάλογοί του να είναι κείμενα όχι μόνο βαθιά φιλοσοφικά, αλλά ταυτόχρονα πλούσια λογοτεχνικά και καλοδουλεμένα. Τέχνη υπήρξε και μέσα στο Αουσβιτς και μετά από αυτό. Γιατί αυτό είναι ο άνθρωπος. Ακόμα κι αν βιώνει την τραγικότερη συνθήκη, είναι η Τέχνη που τον στέργει και τον συντροφεύει.

Μέσα στον ορυμαγδό των δραματικών συνθηκών που βιώνει παγκοσμίως η ανθρωπότητα τους τελευταίους μήνες, φαίνεται ότι στα καθ’ ημάς κάποιοι λησμόνησαν αυτούς που ιχνηλατούν τον ρυθμό του Κόσμου, τους ανθρώπους της Τέχνης. Ενώνουμε τη φωνή μας μαζί τους.

* (Ph.D.)2, αναπληρωτής καθηγητής Ιατρικής Φυσικής - Υπολογιστικής Ιατρικής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στατιστικό σφάλμα
Ολα αλλάζουν τόσο γρήγορα, ώστε κάθε τόσο αισθανόμαστε την ανάγκη να καθορίσουμε τα χαρακτηριστικά και τις ιδιότητες που σμιλεύουν την ταυτότητά μας, που καθορίζουν ποιοι είμαστε, ενδεχομένως και το πώς θα...
Στατιστικό σφάλμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Πορτοκαλί συναγερμός
Η βία αναπαράγεται και αλίμονο στην κοινωνία που απέναντι στις όποιες εκδηλώσεις μιας πάντα ανήσυχης νεολαίας το μόνο που έχει να αντιτάξει είναι ο βίαιος και αντιπαιδαγωγικός σωφρονισμός. Τότε, του πορτοκαλί...
Πορτοκαλί συναγερμός
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Αντίστιξη
Είναι η εποχή των έντονων θρησκευτικών διεργασιών στους κόλπους της δυτικής Εκκλησίας, της Μεταρρύθμισης και της Αντιμεταρρύθμισης, της ίδρυσης της Ιεράς Εξέτασης και του Τάγματος των Ιησουιτών.
Αντίστιξη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Φως
Αυτή είναι η κοινωνία μας όπως την κατάντησαν οι κυβερνώντες της. Ευτυχώς, η διακοπή δεν έγινε καθώς, έστω και την ύστατη ώρα, βρέθηκαν κάποιοι που με πνεύμα αλληλεγγύης συγκέντρωσαν το οφειλόμενο ποσό για να...
Φως
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ευέλικτη αβελτηρία
Η παροχή Παιδείας και Υγείας δεν χωράει στο σχήμα αυτό. Γι’ αυτό και δεν δικαιολογούνται οι παρατηρούμενες και επισήμως πλέον ομολογημένες ελλείψεις σε αίθουσες, εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό στα...
Ευέλικτη αβελτηρία
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Μεσοσταθμικά
Κατ’ αναλογία, αν μεσοσταθμικά θέλουμε 17 μαθητές ανά σχολική αίθουσα, λίγο ενδιαφέρει αν κάπου μπορεί να είναι 10 μαθητές και κάπου αλλού 24. Η στατιστική λέει ότι ο μέσος όρος για τις δύο τάξεις είναι 17....
Μεσοσταθμικά

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας