Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Επιστροφή σε μια νέα παιδεία;
EUROKINISSI/ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΤΖΕΚΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Επιστροφή σε μια νέα παιδεία;

  • A-
  • A+

Τρίτη χθες, 5 Μαΐου. Δεύτερη φορά χωρίς νεκρό από κορονοϊό. Η επιτυχία της χώρας δεδομένη. Χωρίς να μπορεί κανείς να τη χαρεί όσο αξίζει, όταν μαθαίνει τη συνεχιζόμενη σε παγκόσμιο επίπεδο αιμορραγία. Αλλά, έτσι κι αλλιώς, μπράβο σε αυτούς που το έκαναν πραγματικότητα.

Τρίτη χθες 5 Μαΐου, δεύτερη μέρα που ξεκίνησαν τα βήματα επιστροφής στη «νέα καθημερινότητα». Οι προβλέψεις δύσκολες και οι εξελίξεις αβέβαιες. Ωστόσο, απόψεις του τύπου «Η ανθρώπινη ζωή δεν είναι πρώτη προτεραιότητα» ή «Η ανοσία της αγέλης είναι η μόνη λύση» πρέπει να συνεχίσουν να μένουν μακριά μας. Ταυτόχρονα μια υπεύθυνη επιστροφή στην εργασία και στις άλλες κοινωνικές δραστηριότητες είναι υποχρεωτική. Εχει ήδη πραγματοποιηθεί σε χώρες που πληρώνουν την πανδημία με πολύ πιο βαρύ τίμημα. Και είναι απαραίτητη, γιατί δέκα χρόνια λεηλασίας των Μνημονίων κατέστρεψαν την οικονομία μας.

Οι δραματικές ανάγκες μας είναι δύο ειδών: ανελαστικές και ελαστικές. Οι πρώτες χρειάζονται άμεση ικανοποίηση, αλλιώς πεθαίνουμε. Οι δεύτερες μπορεί να είναι οι πιο σημαντικές διότι μας κάνουν ανθρώπους, ενδεχομένως όμως είναι κάποτε δυνατό να δεχθούν αναβολή. Για τις πρώτες ανάγκες θα πρέπει έτσι κι αλλιώς να κάνουμε προσπάθειες και να υποστούμε θυσίες. Με τη διαφορά ότι οι ανάγκες δεν πρέπει να μας συνθλίψουν. Ηρθε η στιγμή η χώρα να κάνει όλες τις αναγκαίες διεθνείς κινήσεις, ώστε οι έπαινοι για την επιτυχία μας στην πανδημία να μεταφραστούν στην απαραίτητη διεθνή συμπαράσταση που δικαιούμαστε. Ή, πιο σωστά, στην άρση της μεγάλης αδικίας που έχουμε υποστεί.

Στις δεύτερες ανάγκες κεντρική θέση έχει η παιδεία, που είναι η ψυχή μιας κοινωνίας. Δεν είναι ελαστικές παρά μόνον με την έννοια ότι είναι καλύτερα να καθυστερήσουμε κάποιες κινήσεις, παρά να θρηνήσουμε άδικα ζωές και όχι μόνον. Δεν είμαι επιδημιολόγος για να μπω στην υγειονομική συζήτηση. Πρέπει, όμως, να υπογραμμίσω ότι η επιστροφή στο σχολείο είναι πρωτίστως θέμα παιδείας.

Οσοι σχεδιάζουν την ιδιαίτερη αυτή επιστροφή μακάρι να έχουν υπόψη τους ότι η ελληνική παιδεία περνούσε μέχρι το αναγκαστικό κλείσιμο των σχολείων δεινή κρίση. Επασχαν τα προγράμματα, έπασχαν οι σχέσεις μεταξύ μαθητών και δασκάλων, έπασχαν οι ανθρώπινες σχέσεις, όπως ήταν ολοφάνερο από το «μπούλινγκ», δηλαδή τη βαρβαρότητα που εκδηλωνόταν προς πολλές κατευθύνσεις. Μήπως, εν μέσω νόσου, αντί να βιαζόμαστε να κάνουμε να λειτουργήσει μια νοσούσα πνευματικά και πολιτισμικά παιδεία, θα έπρεπε να σκεφτούμε πώς αυτή θα βελτιωθεί άμεσα, έτσι που να καλύψει σωστά και την υγειονομική περιφρούρησή της; Το ερώτημα απευθύνεται όχι μόνον στην κυβέρνηση και τα κόμματα, αλλά και στους δασκάλους και σε ολόκληρη την κοινωνία μας.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η οικονομία είναι ο άνθρωπος
Οι επιπτώσεις του εφιάλτη του κορονοϊού στην παγκόσμια παραγωγή –και συνεπώς στην πολιτική και σε ό,τι άλλο- θα έπρεπε να μας πείσουν ότι καμιά οικονομία δεν μπορεί να αντέξει για καιρό αν δεν βάλει τον...
Η οικονομία είναι ο άνθρωπος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στη Βουλή των Προεστών
Το νέο πολυνομοσχέδιο, που είναι αθεράπευτα παλιό, δεν εκφράζει απλώς την πριμοδότηση των ταξικά ισχυρών έναντι των ασθενών. Αφαιρώντας τη χαρά της γνώσης, αυτό που προωθεί είναι η διαταξική δημιουργία δούλων.
Στη Βουλή των Προεστών
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
Η χώρα μας έχει ώς εδώ μια αναμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία στην αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού. Η πορεία αυτή βοήθησε να καταλάβουμε τα νέα δεδομένα της ζωής μας.
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
Ο κ. Σόιμπλε, πρόεδρος πλέον της γερμανικής Βουλής, δηλώνει ότι η άποψη πως μπροστά στην προστασία της ανθρώπινης ζωής όλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα «δεν είναι σωστή στην απολυτότητά της»!
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η μελαγχολία του θεατρίνου
Τι γίνεται με τους θεατρίνους σήμερα; Ηθοποιούς, σκηνοθέτες, συγγραφείς, μουσικούς, σκηνογράφους, ενδυματολόγους, χορευτές, φωτιστές και άλλους; Κεσάτια είχαν εδώ και πολύ καιρό. Η κοινωνία μας, το κράτος,...
Η μελαγχολία του θεατρίνου

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας