Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η τριλογία του Ερωτα
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η τριλογία του Ερωτα

  • A-
  • A+

Αγάπησα πολύ την τριλογία του Βασιλικού «Το φύλλο, το πηγάδι, τ’ αγγέλιασμα» (που δίνει η «Εφ.Συν.» και η προσφορά ολοκληρώνεται αυτό το Σάββατο). Το θεωρώ την απόλυτη τριλογία για τον Ερωτα (ή την τριλογία για τον απόλυτο Ερωτα). Ως παραγωγός και σκηνοθέτης, το γύρισα για λογαριασμό της ΕΡΤ σε μίνι σειρά και συγχρόνως τρεις ξεχωριστές τηλεταινίες το 1998.

Η πρώτη ιστορία, «Το φύλλο», είναι ο Ερωτας που δεν πραγματώθηκε, ο ανέφικτος, ο ατελέσφορος έρωτας. Ο ήρωας ποθεί την κοπέλα του απέναντι σπιτιού, αλλά αυτή δεν φαίνεται να του δίνει σημασία. Αν δεν μπορεί να έχει την ίδια, τι μπορεί να την υποκαταστήσει; Κάτι πολύ πιο δυνατό από ένα συνηθισμένο ερωτικό φετίχ: η γλάστρα με το φυτό στο οποίο η κοπέλα έχει αδυναμία. Κι όσο ο πόθος του ήρωα μεγαλώνει, τόσο το φυτό γιγαντώνεται κι αυτό, και στο τέλος απειλεί ολόκληρη την πολυκατοικία όπου κατοικεί ο ήρωας.

Η δεύτερη ιστορία, «Το πηγάδι», είναι ο Ερωτας που πραγματώνεται, και μάλιστα μέσα σε μια μέρα. Είναι η «πρώτη φορά» για τον νεαρό Θάνο που ξεκινά με την υπηρέτρια του σπιτιού να βγάλουν νερό από το πηγάδι που θεωρείται στοιχειωμένο. Είναι όμως το πηγάδι του Ασυνείδητου που χάσκει μπροστά στα δυο παιδιά, όχι γεμάτο στοιχειά αλλά φοβίες, προκαταλήψεις, ταξικές αντιθέσεις, και το δίπολο έλξη-απώθηση πάνω απ’ όλα.

Η τρίτη ιστορία, «Τ' αγγέλιασμα», είναι το «μετά», το επέκεινα του Ερωτα. Εδώ ο έρωτας έχει βιωθεί, αλλά ο ήρωας δεν είναι πια στη ζωή. Μπορεί ο έρωτας να υπάρξει ως ανάμνηση; Και από ποιον – από αυτόν που έφυγε, από αυτόν που έμεινε;

Αγάπησα το βιβλίο όμως και για τη μορφή του. Οι τρεις ιστορίες ξεφεύγουν από τον στείρο αναπαραστατικό ρεαλισμό, αφήνουν πίσω τους την ηθογραφία-παγίδα και επιλέγουν τους δρόμους ανάμεσα στον μαγικό ρεαλισμό και το φανταστικό.

Αλλά το βιβλίο αυτό το λάτρεψα κυριολεκτικά ως ένα εγκώμιο, μια ελεγεία για τον Ερωτα.

Ο έρωτας είναι επαναστατικός, επικίνδυνος, μπορεί να γκρεμίσει τα θεμέλια του συστήματος («Το φύλλο»).

Ο έρωτας είναι μάχη με τον εαυτό σου, τους φόβους σου, τις προκαταλήψεις σου – και η σημασία του βρίσκεται πέρα από τη σωματική εμπειρία («Το πηγάδι»).

Ο έρωτας μπορεί να νικήσει τον θάνατο, δηλαδή τη λησμονιά. Μπορείς να γράφεις στην αγαπημένη ξέροντας ότι δεν θα διαβάσει ποτέ τα γράμματά σου;

Παρ' όλο το τραγικό τέλος τους, οι τρεις ήρωες του Βασιλικού δεν είναι τελικά τόσο τραγικοί όσο φαίνονται. Υπήρξαν τόσο παθιασμένα ερωτευμένοι με τον Ερωτα, ήταν τόσο μεγάλος ο πόθος, η επιθυμία τους να ζήσουν την εμπειρία του στις πιο απόλυτες μορφές της, που στο τέλος «καίγονται», αναλώνονται ολόκληροι στη λατρεία του και πρέπει να φύγουν, να εξαφανιστούν, γιατί δεν τους χωράει πια αυτός ο κόσμος.

* σκηνοθέτης, συγγραφέας και καθηγητής κινηματογράφου

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο δημιουργός του σινεμά
Το παν δεν είναι να κάνεις τα πάντα επειδή δεν έχεις τη δυνατότητα να έχεις πολλούς συνεργάτες· το παν είναι να έχεις και το ταλέντο για όλα αυτά…
Ο δημιουργός του σινεμά
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κάνε αυτό που θέλεις!
Εχετε δει ποτέ μια ταινία μέχρι το τέλος της; Εννοώ, μέχρι να σβήσει και το τελευταίο όνομα συντελεστή στους τίτλους τέλους: εκατοντάδες ονόματα παρελαύνουν αργά και χάνονται στο πάνω μέρος της οθόνης.
Κάνε αυτό που θέλεις!
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ο κήπος του χταποδιού
Το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσίασε χθες σε παγκόσμια πρεμιέρα την ταινία τεκμηρίωσης «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» («My octopus teacher», 2020) των Πίπα Ερλις και Τζέιμς Ριντ.
Ο κήπος του χταποδιού
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κόντρα στο ρεύμα
Καλό και άκρως ψυχαγωγικό το κυρίαρχο σινεμά, αλλά οι αγαπημένες μου ταινίες ήταν πάντα αυτές που πήγαιναν κόντρα στο ρεύμα, που δίχαζαν ή και προκαλούσαν. Είτε ως περιεχόμενο, είτε/και ως μορφή, ακόμα και ως...
Κόντρα στο ρεύμα
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Οπου φυσάει ο άνεμος
Μακραίνει κάθε μέρα ο κατάλογος των ταινιών που η μετάδοσή τους από διάφορες ιντερνετικές πλατφόρμες αναστέλλεται για λόγους «πολιτικής ορθότητας». Είναι τελικά ρατσιστική ταινία το «Οσα παίρνει ο άνεμος» και...
Οπου φυσάει ο άνεμος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η απομυθοποίηση του καουμπόη
Βλέποντας τις απίστευτες αγριότητες που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό στην Αμερική, μου έρχεται στο μυαλό το κινηματογραφικό είδος που μυθοποίησε την «κατάκτηση της Δύσης», αποσιωπώντας (ή δικαιολογώντας) την...
Η απομυθοποίηση του καουμπόη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας