Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»
AP PHOTO
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Στον λαβύρινθο της «επανεκκίνησης»

  • A-
  • A+

Ο κ. Σόιμπλε, πρόεδρος πλέον της γερμανικής Βουλής, δηλώνει ότι η άποψη πως μπροστά στην προστασία της ανθρώπινης ζωής όλα έρχονται σε δεύτερη μοίρα «δεν είναι σωστή στην απολυτότητά της»! Ο παλιός και καλός αυτός φίλος μάς προσγειώνει στην υποτιθέμενη οικονομική πραγματικότητα, που επιτελεί «θαύματα» εις βάρος όσων δεν έχουν αποφασίσει ακόμα να γίνουν ενεργούμενα ή και δολοφόνοι ιδεών, συμβόλων και σωμάτων. Χωρίς να συνυπολογίζει πόσος χρόνος, πόση προσπάθεια αλλά και πόσο χρήμα χρειάζεται για να γίνει κάποιος άνθρωπος. Εφόσον εννοούμε τη λέξη στην ουσία της, η οποία, αν και υπό διωγμόν σήμερα, δεν παύει να επιστρέφει σαν φάντασμα.

Πώς να χαράξεις αδιαφορώντας για ζωές τον οδικό χάρτη της επανεκκίνησης της οικονομίας, ενώ εκατοντάδες χιλιάδες ψυχές στον κόσμο αιωρούνται ανάμεσά μας; Δεν χρειάζονται οι αναφορές στους Πέρσες του Αισχύλου και στον Αμλετ, που είχαν την τόλμη να δείξουν τα φαντάσματα επί σκηνής. Τα δελτία ειδήσεων μας το θυμίζουν συνεχώς. Οι νεκροί χρειάζονται και αυτοί τον χρόνο τους για να αποδράσουν από τα γήινα πράγματα. Για να γίνουν μόνο φαντάσματα. Χρειάζονται το πένθος μας για την απώλειά τους.

Και δίπλα στο πένθος μας, χρειάζεται η τιμή μας στη γιατρό της πρώτης γραμμής που αυτοκτόνησε στην Αμερική, στον Κινέζο γιατρό που πρώτος μάς πληροφόρησε για την πανδημία και που αφού συνελήφθη γι’ αυτό, τελικά πέθανε μολυσμένος ο ίδιος. Αλλά και η επιβεβαίωση σε όλους τους άλλους γιατρούς και νοσηλευτές που παλεύουν αντέχοντας το σκληρό θέαμα των σωμάτων και των ψυχών, τις ώρες εκείνες του λυκόφωτος, όταν οι άνθρωποι χάνουν κάποιες από τις ανθρώπινες ιδιότητές τους, γίνονται έρμαιο στον φόβο και στη μοναξιά τους. Επιβεβαίωση ότι οι πράξεις τους δεν ήταν μάταιες και ότι έγιναν για να βγούμε από τον λαβύρινθο του θανάτου.

Στην Ελλάδα, τη χώρα που μέσα στην ένδεια και στον πόνο έκανε κάτι το υποδειγματικό και μη αναμενόμενο, αποφασίζεται η σταδιακή άρση των μέτρων προστασίας από τον κορονοϊό. Ελπίζοντας ακόμα και τώρα να μην υποκύψουμε στο γενικό μοντέλο που μας θέλει υποτελείς μιας ποσοτικοποίησης της ζωής και με επίγνωση του πόσο δύσκολο είναι αυτό, ενώνω κι εγώ τη φωνή μου με αυτούς που θα ήθελαν να σκεφτούμε αλλιώς: ας βοηθήσουμε όλοι όλους. Και το κράτος ας σταθεί σε αυτό που έχει συμβεί, με όλες τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν ώς εδώ και με τον τρόπο που κοινοποιήθηκαν σε καθημερινή βάση με επιστημονική υπευθυνότητα και σεμνότητα. Σε ελληνικό και σε διεθνές επίπεδο θα πρέπει να τολμήσουμε τις χειρονομίες που χρειάζονται για να είμαστε άνθρωποι και όχι αναλώσιμα ανδρείκελα.

ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
Η χώρα μας έχει ώς εδώ μια αναμφισβήτητα επιτυχημένη πορεία στην αντιμετώπιση του νέου κορονοϊού. Η πορεία αυτή βοήθησε να καταλάβουμε τα νέα δεδομένα της ζωής μας.
Κορονοϊός και «κανονικότητα»
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Made to be a steak
Αυτό που θαυμάζω στους πολιτισμένους Βόρειους είναι πως ό,τι λένε το εννοούν και το κάνουν. Φιλέτο, μπριζόλα, κιμά, όλα. Και γι' αυτό προσοχή. Αν μας κρεμάσουν μετά πολλών επαίνων καμιά καρτέλα στον λαιμό δεν...
Made to be a steak
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η οικονομία είναι ο άνθρωπος
Οι επιπτώσεις του εφιάλτη του κορονοϊού στην παγκόσμια παραγωγή –και συνεπώς στην πολιτική και σε ό,τι άλλο- θα έπρεπε να μας πείσουν ότι καμιά οικονομία δεν μπορεί να αντέξει για καιρό αν δεν βάλει τον...
Η οικονομία είναι ο άνθρωπος
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Η διαπόμπευση
Από το 2010 καταιγισμός ξένων δημοσιευμάτων, γελοιογραφιών και εκπομπών στοχοποίησε τη χώρα μας ως τόπο ψευτών, τεμπέληδων, κλεφτών κ.λπ. Χωρίς μέχρι σήμερα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, οι «εταίροι» μας να...
Η διαπόμπευση
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
Η τέχνη και ειδικά το στοιχείο της αναπαράστασης γίνονται μέρος αφηγήσεων, όπου δύσκολα μπορεί κανείς να διακρίνει το μυθώδες από το ιστορικό στοιχείο. Ωστόσο, δεν είναι οι καλλιτέχνες που πρωταγωνιστούν στο...
Καλλιτεχνικές οφθαλμ-απάτες
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
«Διεφθαρμένοι, και απείθαρχοι»
Η στερεοτυπική εικόνα του άλλου είναι εύκολο να δημιουργηθεί και μάλιστα για λόγους προπαγάνδας και πολύ δύσκολο να αντικατασταθεί από μια άλλη. Εδώ βρισκόμαστε σήμερα που οι πολιτισμικές μας αξίες αλλά και η...
«Διεφθαρμένοι, και απείθαρχοι»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας